sailor83 Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 kan det ikke komme for 220V så vi kan skifte ut hjemme også ? jo, her Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Til "Ancas", sjekk mitt innlegg litt lengere fram i tråden, der er en adresse "led-lys.no". Denne kan du jo lete litt i, her er endel småplukk, men det finnes sikkert flere som selger slike produkter. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Jeg kjøpte 10 stk 1,1w LED pærer med G4 sokkel til mine lamper i båten.disse lyser som en 10w halogen pære. Perfekt lys, og nesten ikke noe strømforbruk. Her bestilte jeg disse: http://www.envirolight.se/ Her er det også bra priser: http://www.diodlampor.se/ Hvilken båt type/lamper er det du byttet i ? Lurer på om de passer i Bavaria tak spotter. (2002-2005 modeller) Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Moas-ark Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Jeg har kjøpt led til 220 volt hos Kjell & Company på Torp i Uddevalla. Jeg har 1,4 watt, og synes de funker veldig bra, dog litt svake til leselys. De har ikke noe sjenerende hvitt lys heller, spesilelt ikke i lamper med skjermer. De selger også til 12 volt. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Servicemannen Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 ...lurer på om de passer i Bavaria tak spotter. (2002-2005 modeller) FriLight har byggesett til Bavaria-lamper, veldig fine og funkerer bra. Rassmusen-Engros har agentur og dem blir i Lillestrøm. Sikkert blir også noen forhandlerer med produkter fra dem der. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Hei. Nå har jeg bestilt en 12V BA15d rundtlysende 1,6W 32 led pære varmhvit fra sparelys.no til å ha i en leselampe der det nå sitter en 15W glødelampe. Skal bli spennende å se hvor mye lys det blir, og hvordan fargetemperaturen er. Uansett blir det reduksjon i strømforbruk fra 1,25A til 133mA, nesten en tiendedel strømtrekk! Har også tenkt å bytte taklampen i salongen der det sitter en lampe som på bildet under som trekker uhorvelig med strøm. Biltema har en slik 4W lampe med LED til kr.229,-, men de sier ingenting om fargetemperatur. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Hvor bestilte du disse fra? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Lurer på om de passer i Bavaria tak spotter. (2002-2005 modeller) Hei Geir. Vet ikke om du har like takspotter som de jeg hadde, men mine var ihvertfall elendige greier. Byttet ut alle: Her ser du resultatet i salongen, og her er de som sitter i sovekabinene. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Hvor bestilte du disse fra? Dersom spørsmålet var til meg, så var bildene av lampene bare illustrasjonsfoto hentet fra Maritim og Biltema og ikke eksakt like de originale som sitter i båten. Men LED-pæren har jeg bestilt fra sparelys.no og den er nå underveis i posten til meg. Den har jeg tenkt å sette i leselampen jeg har i båten nå. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Det var til deg ja! En skikkelig sjøulk lampe du har der jo Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Lampen er original fra Saga fra den gang båten var ny i -86. Men hvorfor skal på død og liv skipsfruer henge opp blomster til tørk over alt, - til og med i båten? (selv om det er roser fra kapteinen til bryllupsdag). Fatter ikke hva som er så gjevt med "visne" blomster. De drysser jo bare. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
4play Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Hvilken båt type/lamper er det du byttet i ? Lurer på om de passer i Bavaria tak spotter. (2002-2005 modeller) Geir Ersättningslampa för G4 halogenlampa 12V ca 1,1W, motsvarande 7W halogen Varmvitt ljus 3000K Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Men hvorfor skal på død og liv skipsfruer henge opp blomster til tørk over alt, - til og med i båten? Sant nok! Hadde tørre blomster både her og der vi også i en periode, men det gikk heldigvis over! Nå kaster hun heldigvis utgåtte blomster... Jeg kommer nok til å kjøpe meg noen LED lamper jeg også til båten. Greit å kunne ha på lys uten å bekymre seg for strømforbruket. Men den verste strømforbrukeren nå med tenåringer i båten er nok laptoppen! Kunne trengt en LED laptop.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Servicemannen Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Jeg har testet ut forskjellige LED-pærer til G4 søkkel og eneste med noenlunde brukbar lys jeg har fundet er produsert av Quick. Fikk den i Seatronic og prisen var ca. 3-4ganger den billigre varianter har på markeden. Men den tilfredstiller mine kraver kun 80% og de blir ikke flere LED-pærer før en jeg finner den perfekte som kan sammenlignes med 20w halogen i lysmengde og behag. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Bergen Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Den nye Maritim katalogen som i dag dumpet ned i postkassen viser at det også her nå er mulig å skaffe LED pærer av forskjellige slag. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 kan det ikke komme for 220V så vi kan skifte ut hjemme også ? du har snart ikke noe valg da vanlige lyspærer snart blir forbudt så det kommer det kommer http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=538215 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Det største problemet med å erstatte vanlige glødelamper med LED er vel at glødelampene er rundtstrålende og er beregnet å sitte fremfor en reflektor. For å få en lampe med LED's til å passe i en reflektorarmatur, må de vinkles i alle retninger som på den lampen jeg har bestilt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
edo Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 (redigert) Problemet med å bytte til LED hjemm er er at dimmer ikke virker på LED lys.... Redigert 12.Mars.2009 av edo (see edit history) Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Nordåsen Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 ikke? kan dimmes Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 ikke?kan dimmes Jeg har 220V lyspærer, jeg har forløpig ikke sett 220V LED som kan puttes rett i sokklen på mine spotlight Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
pegunda Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Du, Steinsvik i Volda. En svipptur unna ligger Fiskå, og der er lageret til nettbutikken sparelys.no De har godt utvalg, og peiling! LED pærer med alle sokler, også store og små skrusokler. Min erfaring etter 3 år forsøk med diodelyspærer er at de ikke lyser slik de oppgis å gjøre i forhold til halogen. De virker svakere for øyet uansett hva tall kan fortelle. Og hvitere! Erstatningene for G4 halogenpærer har ofte mange dioder plassert på en plate. Problemet her blir at diodene ikke kan nyttiggjøre seg reflektoren i lampa! Men ellers er de vel de nærmeste til halogen i farge. Og ofte er de for store for downligts. På dioder.no har de super-leds, altså store dioder med G4 sokkel. Hvite, men de passer i alle downligts. Og vil du dimme må du ha en spesiell dimmer. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Pokker ta dere assa, nå har jeg ryki på to lapper på fasadebelysning og badeplatformbelysning Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 badeplatformbelysning Damn.. først ny motor og nå dette? Snekka di blir mer funky enn min... Jeg skal selv montere noen lamper på uteplassen, med LED. Hadde jeg hatt targaabøyle, så hadde jo det vært en grei plass å montere de... Får finne en plass i noen sidevegger e.l. Har og lyst til å bytte lyspærene i cabintak, forpiggtak og toalett til LED pærer. Ulven holder på å monter badeplattformlys, men han har et lite forsprang i og med at båten hans faktisk er ferdig bygget... Så jeg tviler på at jeg rekker sånn "tull" i år. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Er ute etter å ha koselig kveldsstemmning i båten. Så lenge man kobinerer led med farger på en ordentlig måte så kan det bli ganske bra. Man kan selvsagt ta helt av så båten ser ut som et juletre, men det er harry. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
S/Y Emma Svart 17.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 (redigert) Byttet ut et par av pærene i båten med LED-pærer i helgen... Det fungerte akkurat som det skulle, men lyset var nok en del svakere i 1,6W LED-pærene enn i 15W pærene de erstattet. Fargetemperaturen er så og si identisk. Alt i alt lønner det seg nok å bytte til LED. Prismessig går det nok noen år før innkjøpsprisen kan forsvares, men med tanke på strømforbruk er de svært gunstige i båt der batterikapasiteten er viktigere enn lyspæreutgiften. Et eksempelbilde der jeg har byttet ut ene pæra med LED. Dere ser sikkert hva som er LED og hva som er glødepære... Redigert 17.Mars.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.