Jump to content

Stavmagneter for kompass korrigering.

SamH

Recommended Posts

Clahs Olson har disse stavmagnetene, jeg antar de kan kappes i mindre biter om en ikke trenger et så kraftig felt.

Det ser ut til å være "svære greier"....

Jeg ville iallefall ha forsøkt med noe mindre først. Jeg har brukt oppkappede stålteiner av den sorten som brukes ved røking av sild, men stålbiter som f.eks klingen på et gammelt skrujern burde være forsøket verdt. Bare stryk det noen ganger med en god magnet, så blir det magnetisk nok til å brukes.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takker for innspill, ettersom båten ikke er på vannet enda er det vanskelig å lage deviasjonskurver pt.

Jeg mistenker at jeg trenger et relativt kraftig felt , med stålskjelett i båten og svært begrensede muligheter for alternativ plassering. Det dro seg rundt 160 grader fra akterdekket til plassen sin ukompensert..

Vi får se hvordan det blir tilslutt.

....... Det dro seg rundt 160 grader fra akterdekket til plassen sin ukompensert..

Ja, da skal det bli spennende å høre om du i det hele tatt klarer å få noe fornuftig utav et magnetkompass - jeg har mine tvil når deviasjonen i utgangspunktet er så formidabel.

Men nå begynner jo GPS-kompassene litt etter litt å komme ned på en akseptabel pris, så kanskje noe sånn er verdt å vurdere?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg mistenker at jeg trenger et relativt kraftig felt , med stålskjelett i båten og svært begrensede muligheter for alternativ plassering. Det dro seg rundt 160 grader fra akterdekket til plassen sin ukompensert..

Kanskje du må bruke en stavmagnet alikavel. :cheers:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Det er også en utfordring i forhold til krenging oppi det her, vi får se om det i det hele går å få det til.

Jeg har to stålbjelker innenfor 30 cm, en horisontal og en vertikal, så hovedkilden til forstyrrelsen er ihvertfall kjent.

Det er også Fluxgate + 3 stk GPS ombord, hvorav 2 med mulighet for egne batterier så

veldig bekymret er jeg vel ikke, men det hadde vært betryggende med et fungerende, godt og ikke elektrisk kompass også.

Fluxgaten fikk jeg tilslutt til innafor 12 grader, den endte opp på dass.

GPS kompassene begynner vel på rundt 15 og går lukt derfra og laaangt oppover såvidt jeg har sett.

Dersom du har "stålsjelett" bør du vurdere å bruke "bløtjernskuler" også.

Disse kan du enkelt lage av store jernskiver på en jernbolt (blir ikke kuler, men gjør samme nytte. Det skal være en på hver side av kompasset, og du må kunne justere avstanden fra kompasset.

Det er viktig at "kulene" og boltene ikke er av stål. Prøv først å magnetisere dem med en krafrig magnet. Beholder de magnetismen kan de ikke brukes.

Kraftige magneter finner du i en gamel magnetron eller i en gammel harddisk til PC.

Natthus på pidestall er flott, men på pidestallen min der står, nyttig nok, kartplotteren till spott og spe. Ikke plass til kompass der..

Når det rippes opp i strevsomme minner om stunder med harde/permanente og bløte magneter er det bare å innse at mye er glemt,

jeg tror jeg skal begynne med en ekspedisjon på loftet før jeg går mer på nye kurs.

Minnes jeg riktig hadde vi en del om dette på skolen og er jeg heldig ligger de gamle navigasjonbøkene mine et eller annet sted der under lag på lag av støv og glemsel.

Hvordan løste de forresten kompassutfordringene da de holdt på med degaussing av marine- og konvoyfartøyer under WW2?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...