Jump to content

Oppkobling av vdo instrumenter ,akustisk varsler, og lamper

M/S Bastard

Recommended Posts

:crazy:

Har i dag holdt på noen timer med dette, men det virker fortsatt ikke som det skal.

Brukte koblingskjema til vdo.

Vi koblet først opp vanntemp, instrument fungerer men ikke varsellampen og den akustiske varsleren.

Denne ga vi opp foreløbig.

Så koblet vi opp oljetrykk instrument, på denne virket lampe og akustisk varsler men nåla på instrumentet fløy bare rett over.

Jeg har givere med to poler, men har tenkt litt på om givere får jord i blokka eller om den ene polen er jord

Hvordan kan jeg sjekke dette på giverne.

Begge instrumenter fungerte som de skulle helt til jeg ville koble disse via varsellampe og akustisk varsel.

Instrumenter funger om jeg kobler vekk lampe og akustisk varlser, så ingen ting skal være defekt.

Vanntemp giver er forøvrig ny

Her er skjema jeg brukte, men fikk det altså ikke til og fungere

vdoakkustisk2.jpg

Redigert av M/S Bastard (see edit history)

Jeg tipper giverne får jord i blokka, og "alarm-utgangen" på givern lukker ved en fast verdi, mens "indikator-utgangen" vil variere mellom 10 og noen hundre Ohm.

Når indikator-nåla til oljetrykket spretter rett til maks, kan det være nærliggende å tro at du har byttet om pinnene på giveren (alarm og indikator altså).

Hvordan vet du at vann-temp alarmen ikke går? Den skal jo i utgangspunktet ikke reagere før vann-tempen når nærmere 100'C.

Et multimeter koster ikke rare greiene på Biltema, og kan være et kjempeverktøy for å feilsøke i slike situasjoner.

Redigert av Cerveza (see edit history)

Jo, skal sjekke med multimeter.

Har nå lest en del på vdo sine sider, så da har jeg måleverdiene.

Skulle være enkelt og koble dette, men...

På giverne står det G og WK på tilkoblingspunktene, da skal giverne etter det jeg skjønner være jordet i blokka.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...