jone Startet 16.Mai.2004 Del på Facebook Startet 16.Mai.2004 Hva er forskjellen på en vanlig 9,9 Yamaha og en Yamaha 9.9 VMax, er det bare dekselet?. V Max motoren koster hos de fleste forhandlerne mellom 1000 og 2000 mer. Men hvis du spør småmatrosene er det i hverfall ikke tvil om hvilken de vil ha VMax VMax sier de i kor. Men er dekoren på dekselet verd prisen, hvis det bare er det som er forskjell da. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Andreasg Svart 16.Mai.2004 Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 Den største forskjellen på en Yamaha 9,9 og en Yamaha Vmax jr. (9,9 hk.) er at Vmax'n er en V motor, altsa sylinderne er stilt i V. Den har også noe bedre ytelse Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.Mai.2004 Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 Trudde at Yamaha VMax motorene begynte på 150Hk og oppover til 300Hk. Dvs de har 6 modeller. Det stemmer at VMax motorene har bedre ytelse og et annet undervannshus. Selgeren hos meg trudde det var bare dekoren som var forskjellig, men der tok han feil. Til en prisforskjell på 8.000,- så må det være litt mere en noen dråper lakk. VMax Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jone Svart 16.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 Kommentar til første svar; Dette er ikke en v stilt motor blokka og alt er det samme som en standard 9.9 mistenker at det kun er "imaget" som er V Max det er riktig at de ordentlige V Maxene begynner på 150 jone Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 16.Mai.2004 Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 Har samme motoren selv....kjøpt ifjor. Fikk beskjed om at det er samme motoren som en vanlig 9,9 hk men det er dekoren og at HK-avgift var betalt oppad til 15 hk. (Derfor noen kroner dyrere). Dette betyr at det er bare å trimme ivei på den lovlige måten. For min del...så var vanlige 9,9 hk utsolgt når jeg skulle kjøpe.Derfor Vmax. Svært så fornøyd er jeg også. Hilsen Jørgen Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Guest Andreasg Svart 16.Mai.2004 Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 Hvis du visste dette, så hvorfor spurte du da???? Jaja, det er vertfall det jeg har hørt, og de motorene er faktisk mer aggresive, jeg vet om fler som har sånne.... (velger vel egentlig å tru mer på det jeg har sett enn det jeg hører her...) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.Mai.2004 Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 Alle 2 og 3 sylindrede motorene til Yamaha er rekkemotorer. Dvs 9.9 hk er en 2 sylindret rekkemotor og ikke en v-motor. http://www.yamaha-motor.com/products/subca...s&scat=Portable Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Guest Andreasg Svart 16.Mai.2004 Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 Er mye mulig. MEn jeg har hørt at Vmax heter Vmax fordi det er V motor, og det stod jo ingenting om Vmax jr. på den linken din da(vertfall ikke som jeg fant...) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.Mai.2004 Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 Dersom du blar opp alle motorene oppgjennom så vil de opplyse om det er en V-motor samt antall grader den har. Dette tolker jeg dit hen at de som ikke er nevnt med V-motor er rekkemotorer. Når du går inn på introduksjonen på de små motorene (portable) så er det et skjematisk tegning av motorene. Der er de tegnet med rekkemotor. http://www.yamaha-motor.com/products/otb/f...tr_all_2004.htm Se i bunnen på denne siden. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Jon_R Svart 17.Mai.2004 Del på Facebook Svart 17.Mai.2004 9,9 VMAX er en 15-hester med sperre på gassen som gjør at den ikke får høyere turtall enn en 9,9 HK skulle tilsi. Dette er primært gjort for å treffe markedet for de under 16 år (hastighets grensen er det visst ingen som bryr seg om!). Oppjustering av VMAX til 15 er kun å fjerne en liten stopp-skive på gassen (og HK-avgiften for 15hk er allerede betalt) , mens trimming av "original" 9,9 krever større inngrep. Jeg kjøpte 9,9 VMAX i fjor, og på fakturaen stod det "Yamaha 9,9 15HK"! Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Veldig gammel tråd dette her men...... Jeg lurer på en 2004 modell Yamaha Vmax 9.9 ..... Dere som har hatt den en stund - er det en ok motor ? Enkelt å holde i live ? enkel å starte for en 12-13 åring ? Har den en mulighet for lading av batteri ? Er det noe spesielt å se etter for å sikre at den er i god stand ? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Du bør se etter at kontrollstrålen er ok, evt. Spørre om impeller er byttet. Sjekk også oljen i undervannshuset at den er ren og fri for vann. Se nøye rundt på skruer, er noen knekt/skadet?Se også etter tegn til irrskader rundt skruer og i sammenføyninger. Når det gjelder forskjelen på "vanlig" 9,9 og vmax, er vel det at vmax er MER overpriset enn den andre. Skal du kjøpe en 9,9 som "er gjort om til 15hk" sjekk at den faktisk ER gjort om, er ikke sikkert det er lett/billig å få tak i det som trengs for å gjøre det nå. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
TomF Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Veldig gammel tråd dette her men...... Jeg lurer på en 2004 modell Yamaha Vmax 9.9 ..... Dere som har hatt den en stund - er det en ok motor ? Enkelt å holde i live ? enkel å starte for en 12-13 åring ? Har den en mulighet for lading av batteri ? Er det noe spesielt å se etter for å sikre at den er i god stand ? Sitér dette innlegget Link to post
weedy Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 Jeg har en 1998 modell 9,9 og den er veldig driftsikker og stabil. Startet på første trekk etter vinterdvalen. Sønnen på 8 starter denne fint selv. På 9,9 kan man fjerne gass sperren og da har man vel 12,5HK. For å få 15hk må man bytte reed ventiler. Reed ventiler fra Boyesen er anbefalt. Kostet 450 kr pluss porto fra Sverige for noen måneder siden. Skal man ha maks effekt så gjelder det vel å skaffe turtallsmåler og gps. Prøve forskjellige propeller på sammen med gps måling av fart og kontroll av riktig turtall. På 9,9 sport sitter disse reed ventilene og som nevnt tidligere betalt hk avgift, pluss litt dekor. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 VMaxJr. har seks reedventiler i steden for fire som den "vanlige" 9,9-hesteren har. Godt mulig Boyesens reedventiler kan kompensere for mangelen på to ventiler, men det er altså en forskjell der. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 Er du sikker på dette Hakkannen? Vet ikke hva du mener med seks reedventiler men hvis du mener tre på hver side så tar du feil. Har gjort den ombyggingen og bestilte Power reeds direkte fra Boyesen, mener å huske de justerte prisen slik at jeg slapp mva. Enkelt å greit http://www.boyesen.com/power-reeds-244.html Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 Er du sikker på dette Hakkannen? Vet ikke hva du mener med seks reedventiler men hvis du mener tre på hver side så tar du feil. Nå ble jeg litt usikker her.. Må beklage hvis jeg har kommet med feilinformasjon, det var ikke meningen Jeg har ikke skrudd av forgasseren på 9,9-hesteren og skal derfor ikke være påståelig, dette med at 9,9 har fire reedventiler har jeg blitt fortalt av andre da jeg lurte på forskjellen. På min VMax Jr. er det i alle fall seks reedventiler (tre på hver side). Har ikke bilde fra baksiden da jeg ikke så noen grunn til å skru av mer enn nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 Da har du nok fått feil info. Her er bilde av mine originale reed ventiler. Så vidt jeg vet er eneste forskjell åpningen på stopperne. Med Power reeds fra Boyensen fjernes alt dette og erstattes med nye i carbon? Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 Standard 9,9 blir ikke 15 hk kun ved å fjerne plomberingen, yter da ca 13,5 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 Da har du nok fått feil info. Her er bilde av mine originale reed ventiler. Så vidt jeg vet er eneste forskjell åpningen på stopperne. Der lærte jeg noe i dag også, takk for oppklaringen Sitér dette innlegget Link to post
Olgalllaila Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Er det noen måte en kan lese ut av modellnr. at det er en v-max? Trist å kjøpe en der det bare er byttet motorlokk.... Sitér dette innlegget Link to post
hesher Svart 8.September.2016 Del på Facebook Svart 8.September.2016 Så faktisk en slik 13.5 i Sverige i sommer. Før jeg så den trodde jeg at det bare var en myte. Her er en fra google: https://www.google.no/search?q=yamaha+13.5&client=ms-android-samsung&prmd=ivmn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwio_p6CnIDPAhXBECwKHc4IAHIQ_AUIBygB&biw=360&bih=560&dpr=4#imgrc=KQo3hyUierpAFM%3A Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 nomen skrev On 19.5.2016 at 19.53: Når det gjelder forskjelen på "vanlig" 9,9 og vmax, er vel det at vmax er MER overpriset enn den andre. Tror likevel ikke den slår denne rekorden.... 30 år gammel 9.9 til 8000,- https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=101052672 Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 16.Mai.2018 Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Ally, hva ble resultatet når du byttet til Boyesen reedventiler? Junior har nettopp bestilt til sin 9,9.... Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 16.Mai.2018 Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Resultatet ble 15 hk. Forutsatt at gassperra allerede er fjernet. Ellers syntes jeg den ble noe "hissigere", men det er bare en subjektiv følelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.