Jump to content

Yamaha 9,9 og Yamaha 9.9 VMax, hva er forskjellen?


jone

Recommended Posts

Hva er forskjellen på en vanlig 9,9 Yamaha og en Yamaha 9.9 VMax, er det bare  dekselet?.

V Max motoren koster hos de fleste forhandlerne mellom 1000 og 2000 mer. Men hvis du spør småmatrosene er det i hverfall ikke tvil om hvilken de vil ha VMax VMax sier de i kor.  Men er dekoren på dekselet verd prisen, hvis det bare er det som er forskjell da. :smash:

Link to post
Share on other sites

Trudde at Yamaha VMax motorene begynte på 150Hk og oppover til 300Hk. Dvs de har 6 modeller.

 

Det stemmer at VMax motorene har bedre ytelse og et annet undervannshus.

 

Selgeren hos meg trudde det var bare dekoren som var forskjellig, men der tok han feil. Til en prisforskjell på 8.000,- så må det være litt mere en noen dråper lakk.

 

 

VMax :smash:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har samme motoren selv....kjøpt ifjor. Fikk beskjed om  at det er samme motoren som en vanlig 9,9 hk men det er dekoren og at HK-avgift var betalt oppad til 15 hk. (Derfor noen kroner dyrere). Dette betyr at det er bare å trimme ivei på den lovlige måten. For min del...så var vanlige 9,9 hk utsolgt når jeg skulle kjøpe.Derfor Vmax. Svært så fornøyd er jeg også.

Hilsen Jørgen

Link to post
Share on other sites

Guest Andreasg

Hvis du visste dette, så hvorfor spurte du da????

Jaja, det er vertfall det jeg har hørt, og de motorene er faktisk mer aggresive, jeg vet om fler som har sånne.... (velger vel egentlig å tru mer på det jeg har sett enn det jeg hører her...)

Link to post
Share on other sites

Dersom du blar opp alle motorene oppgjennom så vil de opplyse om det er en V-motor samt antall grader den har.

 

Dette tolker jeg dit hen at de som ikke er nevnt med V-motor er rekkemotorer. Når du går inn på introduksjonen på de små motorene (portable) så er det et skjematisk tegning av motorene. Der er de tegnet med rekkemotor.

 

http://www.yamaha-motor.com/products/otb/f...tr_all_2004.htm

 

Se i bunnen på denne siden.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

9,9 VMAX er en 15-hester med sperre på gassen som gjør at den ikke får høyere turtall enn en 9,9 HK skulle tilsi. Dette er primært gjort for å treffe markedet for de under 16 år (hastighets grensen er det visst ingen som bryr seg om!). Oppjustering av VMAX til 15 er kun å fjerne en liten stopp-skive på gassen (og HK-avgiften for 15hk er allerede betalt) , mens trimming av "original" 9,9 krever større inngrep.

 

Jeg kjøpte 9,9 VMAX i fjor, og på fakturaen stod det "Yamaha 9,9 15HK"!

Link to post
Share on other sites

  • 12 år senere...

Veldig gammel tråd dette her men...... 

 

Jeg lurer på en 2004 modell Yamaha Vmax 9.9 .....

 

Dere som har hatt den en stund - er det en ok motor ?    Enkelt å holde i live ? enkel å starte for en 12-13 åring ?

 

Har den en mulighet for lading av batteri ? 

 

Er det noe spesielt å se etter for å sikre at den er i god stand ? 

Link to post
Share on other sites

Du bør se etter at kontrollstrålen er ok, evt. Spørre om impeller er byttet.

Sjekk også oljen i undervannshuset at den er ren og fri for vann.

 

Se nøye rundt på skruer, er noen knekt/skadet?Se også etter tegn til irrskader rundt skruer og i sammenføyninger.

 

Når det gjelder forskjelen på "vanlig" 9,9 og vmax, er vel det at vmax er MER overpriset enn den andre.

 

Skal du kjøpe en 9,9 som "er gjort om til 15hk" sjekk at den faktisk ER gjort om, er ikke sikkert det er lett/billig å få tak i det som trengs for å gjøre det nå.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Veldig gammel tråd dette her men...... 

 

 

Jeg lurer på en 2004 modell Yamaha Vmax 9.9 .....

 

Dere som har hatt den en stund - er det en ok motor ?    Enkelt å holde i live ? enkel å starte for en 12-13 åring ?

 

Har den en mulighet for lading av batteri ? 

 

Er det noe spesielt å se etter for å sikre at den er i god stand ? 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 1998 modell 9,9 og den er veldig driftsikker og stabil.

Startet på første trekk etter vinterdvalen.

Sønnen på 8 starter denne fint selv.

 

På 9,9 kan man fjerne gass sperren og da har man vel 12,5HK. For å få 15hk må man bytte reed ventiler.

Reed ventiler fra Boyesen er anbefalt. Kostet 450 kr pluss porto fra Sverige for noen måneder siden.

Skal man ha maks effekt så gjelder det vel å skaffe turtallsmåler og gps. Prøve forskjellige propeller på sammen med gps måling av fart og kontroll av riktig turtall.

 

På 9,9 sport sitter disse reed ventilene og som nevnt tidligere betalt hk avgift, pluss litt dekor.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på dette Hakkannen? Vet ikke hva du mener med seks reedventiler men hvis du mener tre på hver side så tar du feil. 

 

Nå ble jeg litt usikker her.. Må beklage hvis jeg har kommet med feilinformasjon, det var ikke meningen  :sweat:  Jeg har ikke skrudd av forgasseren på 9,9-hesteren og skal derfor ikke være påståelig, dette med at 9,9 har fire reedventiler har jeg blitt fortalt av andre da jeg lurte på forskjellen. På min VMax Jr. er det i alle fall seks reedventiler (tre på hver side). Har ikke bilde fra baksiden da jeg ikke så noen grunn til å skru av mer enn nødvendig.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...