Jump to content

Lydisolasjon - hva er best?

Golf

Recommended Posts

Ventilasjonsfirma i by'n som heter Multi luft , dem har ruller med 3 og 5 cm isolasjon .Rullane er på 6 kvadrat og koster ca 100 kr meteren, detter ser kjempe bra ut og det er slik flammehemende duk på den ene siden .Dette har sikkert ventilasjon's fima'r rundt om i norge vil jeg tru , ikke noen tvil om hva jeg skal bruke når den tid kommer til det prosjektet.Men må ta en ting av gangen har jeg funnet ut , foresten halve prisen av Biltema det vel .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Husk at det er stor forskjell på støydemping og varmeisolasjon.

Det er snakker om er støydemping av ventilasjons rør , var det jeg fikk høre at det var til da men .Så fine ut med den duken på ene siden , den tålte det meste . Pluss du slipper mange sjøter også, er vel 1.20 x 5 meter mener jeg å huske .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg har prøvd denne jeg nå!

Den virker bra så langt!

Har du noen formening om den er bedre eller dårligere enn f.eks 3cm Porolon?

Eller noe annet sammenligningsrunnlag, for den saks skyld. Er ute etter finne noe til en fornuftig pris, samtidig som det bør være bedre enn det som er i dag. Og det er 3cm Porolon.

Platene til BT og Maritim skal dempe med 40 db. Uten at jeg har noe annet å sammenligne med der.

Vet ikke om det er det Maritim har i sortimentet sitt nå, men mener de hadde det for et par år siden. Ellers brukes det endel i forbindelse med kjøleanlegg og ventilasjon tror jeg. Rockwool har dette som handelsvare(Kaiflex heter det da), så det kan du vel få gjennom deres forhandlere. Tror det er Kaiman som produserer det. Forøvrig tror jeg det er forholdsvis dyrt.

Har du noen formening om den er bedre eller dårligere enn f.eks 3cm Porolon?

Eller noe annet sammenligningsrunnlag, for den saks skyld. Er ute etter finne noe til en fornuftig pris, samtidig som det bør være bedre enn det som er i dag. Og det er 3cm Porolon.

Platene til BT og Maritim skal dempe med 40 db. Uten at jeg har noe annet å sammenligne med der.

lurer på om jeg har lest att den demper opp til 30 db jeg.

Kua

Et svar hentet fra et tidligere innlegg:

Porolon er en ren absorbent. Dvs den demper den luftbårne støyen. Tungplateisolasjon (blygummi, asfaltplater etc.) virker på en annen måte ved at de er så tunge at de hindrer forplantning av strukturbåren støy. En kombinasjon er å foretrekke. Dersom motorkassen er solid bygget og strukturen ikke forplanter nevneverdig med støy kan porolon alene være mer enn godt nok. Tungplater (ofte kalt asfaltplater i bilverdenen) er mye brukt til demping av karroseristøy i biler ved at alle dørsider, skjermsider, torpedovegger, bunnplater etc er kledd med dette under tepper og dørsider. Veldig vanlig at dette blir utstrakt brukt i billyd kretser ved montering av fete stereoanlegg i bil for at ikke hele karroseriet skal resonnere i takt med bassen. (Gir utroooooolig dårlig og vassen lyd)

Håper dette gav litt forståelse for forskjellene. Dermed er ikke dB tallet til isolasjonen god nok indikasjon, da dette kun beskriver demping av luftbåren støy.

Oso

For noen år siden hadde jeg en 25 hk totakter påhenger. Kledde dekselet med 10mm Biltema selvklebende isolasjon, det hjalp godt på den skingrende harde lyden på full gass.

Anbefales.

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Nei, den brukte jeg her, inni Transporteren:

Isolasjon1.jpg

Isolasjon2.jpg

...og her hjalp det mye.

Tynge harde asfaltplater reduserer resonanslyder, men skumgummi reduserer motorlyd.

I påhengeren brukte jeg myk 10mm selvklebende skumgummi med aluminiumsfolie over.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

I båten så holder jeg på med følgende isoleringsprosjekt:

"Laminere" teaklaminatplatene på bare 8 mm med 8mm finerplater, og male de på baksiden = dørkplatene blir dobbelt så tynge og de svaier ikke lengre når jeg går på de.

Kle veggene i motorrommet med 50 mm porolon lydfelleskum.

Kle taket/motorromslukene med Biltema sin dyreste isolasjon, den som er plastfolie - skumgummi - blygummimatte - skumgummi med annen densitet enn den første.

Kle resten av dørken, over stuerom, wallas, septiktank og over propelltunellen med 10mm selvklebende Biltema isolasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...