Golf Startet 11.Mars.2009 Del på Facebook Startet 11.Mars.2009 Tenkte å "etterisolere" motorrom/motorkasse før sesongen. Mye forskjellige matter osv. å få kjøpt. Hva funker best? Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Kommentar fra moderatorFordekt kommersiell markedsføring slettet. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Jeg har brukt armaflex i min båt. Om det er det beste vites ikke, men det er iallefall et bra produkt som ike går i oppløsning når det blir gammelt slik som mange av "skumgummi" mattene som selges. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Er godt fornøyd med "blyplatene" som både Biltema og Maritim selger. http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=93058 Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Tine IV Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Ventilasjonsfirma i by'n som heter Multi luft , dem har ruller med 3 og 5 cm isolasjon .Rullane er på 6 kvadrat og koster ca 100 kr meteren, detter ser kjempe bra ut og det er slik flammehemende duk på den ene siden .Dette har sikkert ventilasjon's fima'r rundt om i norge vil jeg tru , ikke noen tvil om hva jeg skal bruke når den tid kommer til det prosjektet.Men må ta en ting av gangen har jeg funnet ut , foresten halve prisen av Biltema det vel . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
lippert Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Husk at det er stor forskjell på støydemping og varmeisolasjon. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
skage Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Bruk plater som er tunge, tyngere jo bedre. Platene på biltema med bly og skum skal være ganske bra. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Er godt fornøyd med "blyplatene" som både Biltema og Maritim selger. Driver å sjekker litt på dette selv for tiden. Og prisene varierer en del. Maritim er nesten femtilappen billigere pr. plate i forhold til Biltema. Bare så det er nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Husk at det er stor forskjell på støydemping og varmeisolasjon. Det er snakker om er støydemping av ventilasjons rør , var det jeg fikk høre at det var til da men .Så fine ut med den duken på ene siden , den tålte det meste . Pluss du slipper mange sjøter også, er vel 1.20 x 5 meter mener jeg å huske . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sjøkua Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Jeg har prøvd denne jeg nå! Den virker bra så langt! KUA Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Jeg har prøvd denne jeg nå!Den virker bra så langt! Har du noen formening om den er bedre eller dårligere enn f.eks 3cm Porolon? Eller noe annet sammenligningsrunnlag, for den saks skyld. Er ute etter finne noe til en fornuftig pris, samtidig som det bør være bedre enn det som er i dag. Og det er 3cm Porolon. Platene til BT og Maritim skal dempe med 40 db. Uten at jeg har noe annet å sammenligne med der. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Har du noen formening om den er bedre eller dårligere enn f.eks 3cm Porolon? Ifølge en nøytral test i et båtblad var Porolon med alufolie best, bedre enn dyre spesialmatter. Dette er riktignok mange år siden, mulig at alternativene er bedre i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Golf Svart 12.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Takker så mye for gode tips. Noen som vet hvor Armaflex kan kjøpes? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Vet ikke om det er det Maritim har i sortimentet sitt nå, men mener de hadde det for et par år siden. Ellers brukes det endel i forbindelse med kjøleanlegg og ventilasjon tror jeg. Rockwool har dette som handelsvare(Kaiflex heter det da), så det kan du vel få gjennom deres forhandlere. Tror det er Kaiman som produserer det. Forøvrig tror jeg det er forholdsvis dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Jeg vet ikke hva som er best. Men jeg har utelukkende positiv erfaring med denne (hentet fra en annen tråd): http://frimann.no/main.aspx?page=article&artno=T101010. Den er kanskje litt kostbar - men effektiv. Jeg har forsøkt mye rart opp gjennom årene. Jeg har også brukt mye tid på støydemping. Det beste er å redusere selve støykilden. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkua Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Har du noen formening om den er bedre eller dårligere enn f.eks 3cm Porolon?Eller noe annet sammenligningsrunnlag, for den saks skyld. Er ute etter finne noe til en fornuftig pris, samtidig som det bør være bedre enn det som er i dag. Og det er 3cm Porolon. Platene til BT og Maritim skal dempe med 40 db. Uten at jeg har noe annet å sammenligne med der. lurer på om jeg har lest att den demper opp til 30 db jeg. Kua Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Nokon som har erfaringar med Noxudol? Det virka litt spanande. Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Nokon som har erfaringar med Noxudol? Det virka litt spanande. Rustbeskyttelse? Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Et svar hentet fra et tidligere innlegg: Porolon er en ren absorbent. Dvs den demper den luftbårne støyen. Tungplateisolasjon (blygummi, asfaltplater etc.) virker på en annen måte ved at de er så tunge at de hindrer forplantning av strukturbåren støy. En kombinasjon er å foretrekke. Dersom motorkassen er solid bygget og strukturen ikke forplanter nevneverdig med støy kan porolon alene være mer enn godt nok. Tungplater (ofte kalt asfaltplater i bilverdenen) er mye brukt til demping av karroseristøy i biler ved at alle dørsider, skjermsider, torpedovegger, bunnplater etc er kledd med dette under tepper og dørsider. Veldig vanlig at dette blir utstrakt brukt i billyd kretser ved montering av fete stereoanlegg i bil for at ikke hele karroseriet skal resonnere i takt med bassen. (Gir utroooooolig dårlig og vassen lyd) Håper dette gav litt forståelse for forskjellene. Dermed er ikke dB tallet til isolasjonen god nok indikasjon, da dette kun beskriver demping av luftbåren støy. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Golito Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Noen som har noen forslag til hva man kan dempe påhengsmotorer med da? noe særlig tykkere enn 1cm er vel ikke noe særlig.. Ser duken som roaldbj viser til, men den var jo både vannvitttig dyr og mye mer enn hva man trenger? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 (redigert) For noen år siden hadde jeg en 25 hk totakter påhenger. Kledde dekselet med 10mm Biltema selvklebende isolasjon, det hjalp godt på den skingrende harde lyden på full gass. Anbefales. Redigert 14.Mars.2009 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Var det den svarte greia de har? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Nei, den brukte jeg her, inni Transporteren: ...og her hjalp det mye. Tynge harde asfaltplater reduserer resonanslyder, men skumgummi reduserer motorlyd. I påhengeren brukte jeg myk 10mm selvklebende skumgummi med aluminiumsfolie over. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 (redigert) Skumgummi, den typen som røsser no jæv.... etter en stund? Litt kjipt å få den inn i forgasseren vil jeg tro. Takker for bilder som sier mer enn 770 ord. Redigert 14.Mars.2009 av Polar 770 (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 I båten så holder jeg på med følgende isoleringsprosjekt: "Laminere" teaklaminatplatene på bare 8 mm med 8mm finerplater, og male de på baksiden = dørkplatene blir dobbelt så tynge og de svaier ikke lengre når jeg går på de. Kle veggene i motorrommet med 50 mm porolon lydfelleskum. Kle taket/motorromslukene med Biltema sin dyreste isolasjon, den som er plastfolie - skumgummi - blygummimatte - skumgummi med annen densitet enn den første. Kle resten av dørken, over stuerom, wallas, septiktank og over propelltunellen med 10mm selvklebende Biltema isolasjon. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.