HulkHaugen Startet 12.Mars.2009 Del på Facebook Startet 12.Mars.2009 Lurte på å ta båtførerprøven, men har noen spørsmål i den forbindelse. Er det noe lesestoff å få tak i noen vei, tenker da på pdf-dokumenter eller ev. bøker. Har ikke lyst til å betale blodpris for disse online kursene. Også lurer jeg på hvor lang varighet det er på et slikt sertifikat? til man fyller 100 år som med bil lappen, eller 5 år. 10 år etc etc... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
blacki Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Ikke glem det gode gamle biblioteket, her finnes det en rekke bøker som tar for seg det meste (og ikke minst er det gratis å lese dem). Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Du finner noen tips her Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
oslofjord Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 (redigert) Greieste er å gå til nærmeste bokhandel å bla opp for en båtføreprøvebok. En av dem heter "Veien til båtføreprøven" tror jeg. Vet ikke hvilke som er best, men den bør være av nyest mulig dato. Har selv funnet noe pensumoversikt på nettet en gang for lenge siden, men det var ganske difuse greier. Disse nettkursene kjenner jeg ikke, men man kan uansett ikke ta selve prøven på nettet, Tror det enkleste er å kjøpe en vanlig analog bok....og så gå opp som privatist. Redigert 12.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 12.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 ok, takker for svar. men hva med varigheten på sertifikatet? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
S/Y Emma Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Interessant spørsmål. Jeg husker jeg tok båtførerprøven på ungdomsskolen (læreren vår var instruktør i båtførerprøven), så jeg hadde et slik sertifikat en gang i tiden. Jeg skal uansett ta prøven på nytt straks, men kanskje ligger jeg i et eller annet register allerede Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
BigRevi Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Veien til båtførerprøven var den boken jeg brukte. Der står alt du trenger + litt til. Jeg tok den som privatist. Det eneste er hvis man er helt grønn på navigering burde man få en som kan det til å lære deg det. For det er vanskelig å lære utifra boka. "veien til båtførerprøven" har også en separat spørsmålbok. Iden er alle de spørsmålene du kan få på prøven, bortsett fra at de er annerledes formulert på prøven. Mener å huske at "veien til båtførerprøven" kostet 450kr og spørsmålboka 150kr. Men det er jo mye billigere enn et kurs. Dessuten gir det jo mer frihet når det gjelder pugging. Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Jeg kjenner ikke til noen begrenset varighet på båtførerprøven, og som autorisert sensor burde jeg ha fått det med meg om det faktisk var begrenset, jeg kan da ikke ha sovet så grundig i timen? Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 som nevnt tidligere så funker bibiloteket fint. Dem har "veien til båtførerprøven" ihvertfall her på bibiloteket. :) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Kan anbefale denne her: http://bfpr.no/ Har brukt den selv og båtførerprøven gikk som en lek. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
S/Y Emma Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Dersom det er ubegrenset varighet kan jeg jo i teorien bare bestille meg en ny kopi av sertifikatet, så er den saken løst. Tror uansett jeg skal ta prøven en gang til. Det er jo for min egen og andres sikkerhet jeg gjør det, ikke for å kjøre lovlig. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Poseidon Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 (redigert) Dersom det er ubegrenset varighet kan jeg jo i teorien bare bestille meg en ny kopi av sertifikatet, så er den saken løst. Ja, under forutsetning av at den som var sensor rapporterte bevisene sine til Sjøfartsdirektoratet. Det er nemlig SD sitt gamle register man bruker i Norsk test når duplikat av gamle bevis utstedes. Hvis du ikke ligger inne, og ikke har noe gammelt å vise frem så er du nok henvist til å avlegge ny prøve. Tror uansett jeg skal ta prøven en gang til. Det er jo for min egen og andres sikkerhet jeg gjør det, ikke for å kjøre lovlig. Helt sikkert en god ide å repetere litt av og til . . . . Forøvrig bruker jeg stort sett boken Veien til båtførerprøven. Ikke fordi den er bedre enn noen andre eller for at den er feilfri - hvilket det absolutt ikke er. Men boken gir en grei gjennomgang av det som er nødvendig, pluss litt til. Men en fordel med denne boken er at forlaget har lagt ut en mengde spørsmål på nettet som man kan bruke til å øve seg på - selv om ikke alle er like gode/riktige...... Spørsmålene finnes HER. Den som har lest på egenhånd og vil gå opp til prøven "som privatist" finner en oversikt over aktuelle teststeder HER: Lykke til! Redigert 12.Mars.2009 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Båtens Verden Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Hei! En god forberedelse kan være www.livredd.no. Der har de kurs om båtførerprøven. Koster 990 kr.... Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 (redigert) Du kan teste hvordan du ligger an her: Prøve ...og her: Livredd Redigert 7.April.2009 av 1975david (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 For den som måtte være rimelig "grønn" innen sjømannskap, så går det an å lese seg til det meste av pensumstoffet, men jeg tror at når det gjelder navigasjon så bør en slå flere hoder sammen, eller få en som kan det til å lære deg det. For, når alt kommer til alt så gjelder det å lære for å forstå det, og deretter bruke den kompetansen en tilegner seg. Sitér dette innlegget Link to post
davincy Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Ja, under forutsetning av at den som var sensor rapporterte bevisene sine til Sjøfartsdirektoratet. Det er nemlig SD sitt gamle register man bruker i Norsk test når duplikat av gamle bevis utstedes. Hvis du ikke ligger inne, og ikke har noe gammelt å vise frem så er du nok henvist til å avlegge ny prøve. Helt sikkert en god ide å repetere litt av og til . . . . Forøvrig bruker jeg stort sett boken Veien til båtførerprøven. Ikke fordi den er bedre enn noen andre eller for at den er feilfri - hvilket det absolutt ikke er. Men boken gir en grei gjennomgang av det som er nødvendig, pluss litt til. Men en fordel med denne boken er at forlaget har lagt ut en mengde spørsmål på nettet som man kan bruke til å øve seg på - selv om ikke alle er like gode/riktige...... Spørsmålene finnes HER. Den som har lest på egenhånd og vil gå opp til prøven "som privatist" finner en oversikt over aktuelle teststeder HER: Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
davincy Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 (redigert) Er det ikke et problem at både kursbøker og eksamenstester på nettet inneholder masse som ikke er pensum? Det er kanskje ikke så ille, fordi det meste er ting som er kjekt å vite. Men det gjør jo at kandidatene leser og pugger mer enn nødvendig og gir et inntrykk av at båtføreksamen er vanskeligere enn den egentlig er. På vegne av www.livredd.no Ivar Tronsmo Redigert 14.September.2010 av davincy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scribel Svart 14.November.2011 Del på Facebook Svart 14.November.2011 Her finner man flere gratis eksamensspørsmålhvis man skal teste seg til båtførerprøven. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.