SEMA Startet 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2009 Leverte mine dieseldyser inn til sjekk grunnet "hostende" oppstart og mye røyk (mer enn normalt for 31A) ved kald motor. Den tenner for øvrig ganske fort og roer seg fort når den settes raskt i gear. Motoren går meget fint på tomgang og full fart når den er varm, men soter noe på akterspeilet. Dysene støvet fint og hadde ingen lekkasje, men åpningstrykk lå jevnt over på 220 bar mot 250 i spesifikasjon. Dieselpumpen ble overhalt et par år tilbake og antas å være OK. Verkstedet anbefaler skifte av dyser og mellomstykker til en samlet pris på 6400,- (inn og ut montering gjør jeg selv). En dysespiss koster 980 inkl. moms og ett mellomstykke 180,-. Jeg synes dette er mye å legge ut når motoren generelt fungerer veldig bra. Spesielt siden dette er en ”hyttebåt” (Draco 21 DC, 1986 mod.) som kun brukes i finvær, dvs. rundt 20 timer i året. Mine spørsmål er; Hvor uheldig er det å kjøre noen sesonger videre med trykk på 220? Er det riktig som verkstedet sier at det generelt er bedre å skifte gamle dyser enn å skimse de opp for å øke trykket? Er det noen tips på verksted som gjør en slik overhaling/bytte til en gunstigere pris enn 6400? Sitér dette innlegget Nåværende båt: Uttern D68DTI (hyttebåt) Tidligere båter: Draco 21DC, Princess 414 Princess 37, Scand Cabin 26 Link to post
løve Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Dyser finns muligens hos Mekonomen eller Økonomideler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Jeg skjønner ikke helt hvorfor man ønsker å skifte dyser når de er tette og forstøver som de skal. Jeg ville bare ha shimset dem opp igjen og montert dem tilbake, eventuelt hvis de er omstendelige å shimse opp bare montert dem igjen slik de er. 10-15% prosent reduksjon i åpningstrykk er vel ganske vanlig, og burde vel ikke forårsake problemer med motorens gange? Men dette burde forhandleren kunne svare greit på (hvis de ikke er mer opptatt av å selge deler da..). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SEMA Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Har sjekket litt rundt på dyser i inn- og utland. Det er mulig spare på deleinnkjøp, men siden jeg er avhengig av verksted for bytte/tilpasning så bli totalbesparelsen liten. Er ellers enig index sitt innspill. Sitér dette innlegget Nåværende båt: Uttern D68DTI (hyttebåt) Tidligere båter: Draco 21DC, Princess 414 Princess 37, Scand Cabin 26 Link to post
Gudrun Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Enig med Index. Men det kan jo være noe annet som gjør at de vil skifte de... Ville ha sjekket med et annet dieselverksted..... De som driver med større lastebiler/busser og fått de til å se på en av dysene og hørt hva de skulle ha for å shimse de opp... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Å shimse opp dysene til korrekt trykk er da gjort på en times tid, ikke noe problem det! Her må det være viljen det står på... Jeg hadde dysesjau på min forrige motor, en ganmmel Ford-Sabb. Fikk lånt meg en pumpe fra en som hadde laget seg en slik for hobbybruk, rigget meg opp i kjelleren og satte i gang. En av dysene lakk, og et par hadde dårlig forstøving. Men jeg hadde heldigvis et ekstra sett på lur som jeg hadde kjøpt her på baatplassen. Så etter å ha teste alle åtte satt jeg igjen med fire som forstøvet fint. Åpningstrykket var så som så, åpnet vel 30-40% under det som var oppgitt. Men det var bare en kjapp justering (disse dysene var skrudde i stedet for shims, så da var det bare å justere til trykket stemte), så var det hele helt OK. Artig å høre lyden i dysene med korrekt trykk kontra for lavt, det var ikke noe problem å høre at dette ble bra! Men motoren merket jeg ikke noe som helst forskjell på før og etter dysesjauen. Fikk forresten høre at det var en fordel at trykket ble satt 10-15 bar over anbefalt ved justering, da fjæren fort setter seg litt etter montering. Dette stemmer jo bra med dine dyser, vil tro de har vært slik i mange år uten å ha forårsaket noe som helst av problemer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FM 8-12 Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 gjør det egentlig noe om den hoster litt og ryker? du bruker jo nesten ikke båten, jeg hadde ikke brydd meg om det så lenge den fungerer Sitér dette innlegget Link to post
SEMA Svart 24.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Er det flere som har erfaring med hvilken praktisk betydning noe for lavt åpningstrykk betyr i praksis samt pris på justering av dysene? Sitér dette innlegget Nåværende båt: Uttern D68DTI (hyttebåt) Tidligere båter: Draco 21DC, Princess 414 Princess 37, Scand Cabin 26 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.