Jump to content

Hvilken olje skal det være på hydraulikk styringen


John_Kr

Recommended Posts

Hydraulikkolje (eks. Hydraway). Tåler trykk uten å skumme, har en masse skumle tilsetninger. Har hørt at det går med ATF- olje (brukes i automat-kasser), og landbruks olje. Sistnevnte blir tykk i kaldt vær, så brukes båten om vinteren er dette et dårlig alternativ.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp montert hydr. styring. Jeg overtok denne styringen fra en som hadde prøvd den på en meget hurtiggående båt. Med 225HK og 60 knop ble den noe vinglete. Han hadde brukt Statoil ATF Transway DX III, så jeg fortsatte med samme type. Det er en rødfarget oje som i følge etiketten skal kunne brukes der GM Dexron foreskrives. Men, båten er ikke sjøsatt enda, så det gjenstår å se hvordan det blir. Rattet er imidlertid mye lettere å sveive rundt enn før, med teleflex.  :flag:

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Nettopp sjøsatt med ny hydraulisk styring,brukte rando hdz 32..Ble ikke overvettes begeistra,syns styringa er litt tung men etter å ha lest her lurer jeg på om kanskje olja er litt tykk kanskje?teleflexstyringa mi var lettere på lav hastighet...vil det hjelpe med en annen olje?

 

jan

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter det slik at tynnere olje du har desto bedre er det. Noen bytter sogar ut slangene med større dimensjon for å redusere på friksjonen/motstanden.

 

Men det jeg er redd for er at jeg skal fylle på feil olje som tar knekken på pakninger og slanger.

 

har vi kunnet brukt  ATF Dexron II eller III så har vi hatt en tynn og meget bra olje, men denne type olje kan brukes kun i "nød".

 

Her må vi være helt sikker på hva vi fyller på, derfor spør jeg dere som har stor erfaring med hydrauliske styringer.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Noen bytter sogar ut slangene med større dimensjon for å redusere på friksjonen/motstanden.

 

 

Men da oppnår en vel flere omdreinger på rattet og?(mere olje å flytte på)med de ulemper det vil medføre..Står ikke annet enn rando 32 hdz olje på kanna mi..(kjøpt på texaco)kan 32 være viskositeten?

 

jan

Link to post
Share on other sites

 

 

Men da oppnår en vel flere omdreinger på rattet og?(mere olje å flytte på)med de ulemper det vil medføre..Står ikke annet enn rando 32 hdz olje på kanna mi..(kjøpt på texaco)kan 32 være viskositeten?

 

jan

 

Nei du får ikke flere omdreininger på rattet. Ved å gå opp i dimensjon på slangene så oppnår du bare mindre friksjon i oljen. Du må selvfølgelig fylle litt mere olje på en det som er vanlig.

 

Så det er Texaco olje du bruker (Rando 32 HDZ)? Sjekker litt på dette i morgen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

De fleste fabrikanter anbefaler bruk av 15 eller 22  olje. (22 er vanskelig å få tak i)  En deilig varm sommerdag vil du ikke merke særlig forskjell om du har 32 olje, men i kulda vil styringa unektelig bli tregere.  15-olje har en grei viskositet som vi passe de fleste styringer under de fleste forhold.  ATF bør ikke brukes, og en del fabrikanter fraråder det også sterkt.  Mange fabrikanter leverer svindyr "spesialolje" men anbefaler vanlig hydraulikkolje - mistenker at det er emballasjen som er spesiell!

Link to post
Share on other sites

Hei tar denne opp igjen for ei tilbakemelding..Har nettopp bytta fra ei 32olje til ei 15 olje(hydraway15).Ringte først til SLeipener for råd,en hyggelig kar der sa jeg skulle prøve 15olje.og det hjalp,styringa er merkbart lettere :lol:..Ps ATF oljer er fy fy på styringa som noen allerede har påpekt her...

 

mvh.jan

Link to post
Share on other sites

Hei tar denne opp igjen for ei tilbakemelding..Har nettopp bytta fra ei 32olje til ei 15 olje(hydraway15).Ringte først til SLeipener for råd,en hyggelig kar der sa jeg skulle prøve 15olje.og det hjalp,styringa er merkbart lettere :lol:..Ps ATF oljer er fy fy på styringa som noen allerede har påpekt her...

 

mvh.jan

OK, det er jo flott at styringa ble bra, men hva er det med ATF olje siden den ikke bør brukes til dette formål ?.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

 Jonol

 

OK, det er jo flott at styringa ble bra, men hva er det med ATF olje siden den ikke bør brukes til dette formål ?.

 

 

Helt ærlig så vet jeg ikke nok om det,men det står også i brukermanualen til sleipener at ATF olje eller tilsvarende må ikke brukes....Har vel ikke nok fakta til å synse om det heller,kanskje noen andre som kan forklare?..Må påpeke det jeg vet, er at dette gjelder for sleipner si styringa da. Men vil tro det gjelder mange andre og..

 

jan

Link to post
Share on other sites

Jeg har "Sea Star" styring på min båt.

 

I brukerhåndboka står det at ATF-olje ikke skal brukes, men kan brukes i nødsituasjoner. Det er ikke nevnt noe om årsaken.

 

Ut i fra min lære så trur jeg årsaken kan være at ATF-oljen er av en slik konsistens at den kan spise/tære opp paktninger og o-ringer. Det har ikke noe med viskositeten å gjøre. Det kan også hende at når du blander hydraulikk olje og ATF-olje så kan det forekomme en reaksjon som også angriper komponentene i systemet.

 

Alt dette er svært viktig, derfor spurte jeg dere om hvilken olje bør jeg/vi bør velge.

 

Svaret har jeg fått:

 

Hydraulikkalje som feks Hydraway med viskositet 15, 22 eller 35. Vil anbefale 15 olje for lett og fin styring. Denne oljen er blank av farge. (ATF-olje er rød).

 

Takk Folkens.  :lol:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har "Sea Star" styring på min båt.

 

I brukerhåndboka står det at ATF-olje ikke skal brukes, men kan brukes i nødsituasjoner. Det er ikke nevnt noe om årsaken.

 

Ut i fra min lære så trur jeg årsaken kan være at ATF-oljen er av en slik konsistens at den kan spise/tære opp paktninger og o-ringer. Det har ikke noe med viskositeten å gjøre. Det kan også hende at når du blander hydraulikk olje og ATF-olje så kan det forekomme en reaksjon som også angriper komponentene i systemet.

 

Alt dette er svært viktig, derfor spurte jeg dere om hvilken olje bør jeg/vi bør velge.

 

Svaret har jeg fått:

 

Hydraulikkalje som feks Hydraway med viskositet 15, 22 eller 35. Vil anbefale 15 olje for lett og fin styring. Denne oljen er blank av farge. (ATF-olje er rød).

 

Takk Folkens.  :lol:

Angående bruk av ATF olje:

 

I min brukermanual fra LS POMPES (fransk) står det

anbefalt olje: DEXRON OR ATF

Viskositet: ISO 22

Nå er denne styringen fra 1986, muligens var ATF olje var OK å bruke dengang.

Link to post
Share on other sites

ATF står for Automatic Transmission Fluid. På godt norsk så er det automatgirolje til bil. Denne oljen fikk en navn etter hvert, Dexron. Det som brukes i dag er Dexron II eller III.

 

At du skal bruke enten Dexron eller ATF henger jo ikke helt på greip, men det er sikkert en grunn til at Franskmennene har skrevet det på denne måten.

 

Det kan jo være at din hydrauliske styring skal bruke DX II eller III olje, men de nye i dag skal bruke hydraulikk olje med viskositet fra 15 til 35. 15 er tynnes.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har jobbet på sjøen i snart 20 år , å vi har 8 båter i firmaet . Alle disse har vi brukt ATF olie på å vi har aldri hatt noe problemer .

Hei akkar

Hva var budskapet ditt?

 

Når det står i håndboken at det IKKE skal brukes ATF-olje så hjelper det ikke med 20 års erfaring.

 

ATF-oljen er bra den dersom pakningene og o-ringene er laget for denne type olje.

 

 

:eek:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

ATF ole er hissigere mot O ringer mm, men denne er også brukt uten at det blir noen kattastrofe utav det (ikke mins hissigere mot deg selv)

 

Her hos oss har vi en som leverer Diesel Parafin mm fra tankbil, han har da ingen problemer med å skaffe tynne vanlige hydraulikkoljer, vil tro det går på om di tar seg tid til å undersøke (jeg kjøpte 20 liters spann)

 

Samme gjelder forøvrig med tykkelse mm når det gjelder reversering for di som har det (der merker en serlig godt tykkelsen på oljen)

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

  • 18 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...