Tine IV Startet 12.Mars.2009 Del på Facebook Startet 12.Mars.2009 VHF'n ombord går ned på LO ( batteri icon lyser ) når jeg begynner å prate , når motorene ikke går .Men med landstrøm å lader innkobbla , så det er strøm nok . Men starter jeg opp motorane og snakker i vhf'n da , da funker den helt normalt . Så da kommer dagen dummis , er kabelen ( + ) fra vhf for tynn . Eller at den er kobbla til et sted som ikke tåler såpass med strømforbuk , mye ball å ta ned takconsolen å sjekke .Så tenkte å høre her først hva dere trur dette er , for meg virker det som det er tynn + kabel der den er kobbla på . Så hva trur dere ? Dette er jo montert av firma som driver med båtutstyr , salg/montering . Men vi har jo sett før hvordan dem har jobba her ombord , så det behøver ikke være riktig montert .Noe er jo galt ,skal jo ikke være slik . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 har du prøvd å prate lavere??? jeg hadde vel titta etter ledningstykkelse og hvor den havner i sikringsboksen - lang vei?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Ville vel først verifisert at du har riktig kvadrat på strekket (både positiv og negativ kabel) og regnet på evt forventet spenningsfall, på 25W trekker du fort et par Amp. Er det ok er det bare å gå løs på diverse tilkoblingspunkter som overganger, sikringsholdere osv. Jordingspunkt og sikringsholdere er vel et sted å begynne vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LarX Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 har VHF`en eget batteri siden "batteri icon lyser"? Da vi jeg først sjekket det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 12.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 har VHF`en eget batteri siden "batteri icon lyser"? Da vi jeg først sjekket det. Nei den har ikke det , lyser kun når motor ikke går. Derfor mistanken er tynn kabel , eller et dårlig punkt den er kobbla til . Skal jo gå direkte til batteriet , men det står vel ca 3 meter lengre bak .Så tviler det er kobbla rett på , men skal se over i dag . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Spørsmålet er jo hvor høy spenning VHF'en virkelig får, ikke hvor høy spenningen er på batteriet. Hvis du har mulighet for å måle spenningen der hvor kablene kobles til selve VHF'en - mens sendeknappen er inntrykt - så burde du få en grei indikasjon. En VHF trekker fort 6-8 amp på sending med full effekt og hvis du har slike "lampettledninger" som ellers brukes mye på båter så blir spenningsfallet ganske betydelig. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 (redigert) Da jeg var på vei hjem etter kjøp av forrige båt ville jeg bruke VHF'en. Kanal 16, full effekt og klemte inn knappen - stereoanlegg og VHF ble svart. Slo ned på 1W og det var såvidt det bar... Da vi nådde hjemmehavn, kunne jeg ikke dy meg for å finne årsaken. Opp med luker og røsket i ledninger. 12V tilførsel fra batteriet frem til panelet der radio og VHF var montert var på størrelse av skytestreng. Selv om det blir lys i apparatene, er det ikke det samme som at de virker. Ledningskvadrat strømtrekk må stemme overens. Følg Poseidons fremgangsmåte. Sjekk også at du ikke har irr på kontaktflater (skruer/kabelsko) eller sikringsholder, der kan du også få spenningsfall. Geir Redigert 13.Mars.2009 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Dere har nok rett ja ,skal ned i båten nå så skal vi se på saken . Det at den virker med motorene i gang , kan vel være at da får den mere strøm enn det vedlikeholdsladinga gir . Morro å rydde opp etter fagfolk , trudde alt sånt var bra ombord .Men der kan du se hvor feil man kan ta , er vel ungane til baker'n som sulter . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
dhjerp Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Lampettledninger er nok for mye brukt i båt. Siden det virker når du har på lading (lader/motor) kan det nok tyde på et for høyt spenningsfall. Ved lading har du vel høyere spenning på batteriene som gjør at VHF'n virker selv med litt spenningsfall. Hadde det vært riktig koblet, d.v.s. riktig kvadrat rett på batteriet skulle ikke dette vært et problem så lenge batteriet er sånn noenlunde oppegående. Riktig kvadrat gjelder både pluss og minus. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.