Jump to content

VHF'n går ned på LO,for tynn + kabel ?


Tine IV

Recommended Posts

VHF'n ombord går ned på LO ( batteri icon lyser ) når jeg begynner å prate , når motorene ikke går .Men med landstrøm å lader innkobbla , så det er strøm nok . Men starter jeg opp motorane og snakker i vhf'n da , da funker den helt normalt . Så da kommer dagen dummis , er kabelen ( + ) fra vhf for tynn . Eller at den er kobbla til et sted som ikke tåler såpass med strømforbuk , mye ball å ta ned takconsolen å sjekke .Så tenkte å høre her først hva dere trur dette er , for meg virker det som det er tynn + kabel der den er kobbla på . Så hva trur dere ? Dette er jo montert av firma som driver med båtutstyr , salg/montering . Men vi har jo sett før hvordan dem har jobba her ombord , så det behøver ikke være riktig montert .Noe er jo galt ,skal jo ikke være slik .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ville vel først verifisert at du har riktig kvadrat på strekket (både positiv og negativ kabel) og regnet på evt forventet spenningsfall, på 25W trekker du fort et par Amp. Er det ok er det bare å gå løs på diverse tilkoblingspunkter som overganger, sikringsholdere osv. Jordingspunkt og sikringsholdere er vel et sted å begynne vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

har VHF`en eget batteri siden "batteri icon lyser"? Da vi jeg først sjekket det.

Nei den har ikke det , lyser kun når motor ikke går. Derfor mistanken er tynn kabel , eller et dårlig punkt den er kobbla til . Skal jo gå direkte til batteriet , men det står vel ca 3 meter lengre bak .Så tviler det er kobbla rett på , men skal se over i dag .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er jo hvor høy spenning VHF'en virkelig får, ikke hvor høy spenningen er på batteriet.

Hvis du har mulighet for å måle spenningen der hvor kablene kobles til selve VHF'en - mens sendeknappen er inntrykt - så burde du få en grei indikasjon.

En VHF trekker fort 6-8 amp på sending med full effekt og hvis du har slike "lampettledninger" som ellers brukes mye på båter så blir spenningsfallet ganske betydelig.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da jeg var på vei hjem etter kjøp av forrige båt ville jeg bruke VHF'en. Kanal 16, full effekt og klemte inn knappen - stereoanlegg og VHF ble svart.

Slo ned på 1W og det var såvidt det bar... Da vi nådde hjemmehavn, kunne jeg ikke dy meg for å finne årsaken.

Opp med luker og røsket i ledninger. 12V tilførsel fra batteriet frem til panelet der radio og VHF var montert var på størrelse av skytestreng.

Selv om det blir lys i apparatene, er det ikke det samme som at de virker. Ledningskvadrat strømtrekk må stemme overens.

 

Følg Poseidons fremgangsmåte. Sjekk også at du ikke har irr på kontaktflater (skruer/kabelsko) eller sikringsholder, der kan du også få spenningsfall.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Dere har nok rett ja ,skal ned i båten nå så skal vi se på saken . Det at den virker med motorene i gang , kan vel være at da får den mere strøm enn det vedlikeholdsladinga gir . Morro å rydde opp etter fagfolk , trudde alt sånt var bra ombord .Men der kan du se hvor feil man kan ta , er vel ungane til baker'n som sulter .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Lampettledninger er nok for mye brukt i båt. :nonod:

 

Siden det virker når du har på lading (lader/motor) kan det nok tyde på et for høyt spenningsfall. Ved lading har du vel høyere spenning på batteriene som gjør at VHF'n virker selv med litt spenningsfall.

 

Hadde det vært riktig koblet, d.v.s. riktig kvadrat rett på batteriet skulle ikke dette vært et problem så lenge batteriet er sånn noenlunde oppegående. Riktig kvadrat gjelder både pluss og minus.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...