Otto R Startet 13.Mars.2009 Del på Facebook Startet 13.Mars.2009 Jeg har byttet til ny Raymarine VHF. Jeg har fått lagt inn NMEA signal og får posisjon i displayet på VHF. Vil f.eks Florø radio se min posisjon ved samtale eller gjelder dette kun ved distress sending ? Spurte radioperatør her på riggen , men han var ikke sikker ! Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Jeg skal gjøre det samme i løpet av vinteren, men slik jeg forsto det gjelder vel dette bare ved distress-melding? Kanskje kalle opp nærmeste kystradio og spørre? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Ingen posisjon vil bli gitt opp ved samtale, men ved konfigurasjon av din VHF, og kjennskap til dit MMSI nummer, så kan din VHF automatisk, eller med brukers bekreftelse, oppgi din posisjon på forsepørsel fra en annen DSC VHF... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
ÅtteGlass Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Posisjonen sendes i utgangspunktet kun med i en distress sending. I tillegg er det som regel en funksjon som heter Position Polling, hvor et annet fartøy sender en forespørsel om din posisjon. Du kan så velge om du vil svare eller ikke. Svarer du, får det andre fartøyet opp din posisjon, og kan eventuelt sende den vider via NMEA-bus for å se den på sin plotter eller en radar. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Salt Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Jeg mener det er slik at om du sender et digitalt oppkall til kystradiostasjon (eller til et telefonnummer) vil posisjonen følge med slik at systemet finner den aktuelle kystradio-landstasjonen og arbeidskanalen velges. Korriger meg gjerne på dette. VHFen din sender ikke posisjonen uten at du foretar deg noe. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
BMP Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Om kystradioene har noe som viser din posisjon hvet jeg ikke men rent teknisk er det ikke noe problem og hente din posisjon fra systemet. Den tiden jeg kjørte gråmalt båt hadde jeg det mye moro med og sende ut et pol mot de båtene jeg var intresert i av samme type som det hystradioene sender ut. Da fik jeg svar fra GMDSS VHF ene med posisjon uten at de som var ombord i de aktuelle båtene merket noe. Det var mange som da lurte på hvordan jeg kunne tracke og raportere alle marine og kystvaktbåter i nærheten selv når jeg lå fortøyd i havn. Plutselig fikk jeg fårespørsel fra et trålrederi som ville kjøpe oppleget for og følge med hvor kystvaktens fartøyer og helikopter var, da fikk jeg kalde føter og har ikke trecket noen med hjelp av DSC siden. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 (redigert) Jeg vet ikke mye om fremtiden til maritim vhf, men en mulighet, siden vhf'en vet hvor den er, er å ta i bruk Automatic Link Establishment (ALE) og Automatic Link Management (ALM). Da kan man taste inn telefon nummeret til den man ønsker å tale med og vips - så får man kontakt. Redigert 13.Mars.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 (redigert) Jeg mener det er slik at om du sender et digitalt oppkall til kystradiostasjon (eller til et telefonnummer) vil posisjonen følge med slik at systemet finner den aktuelle kystradio-landstasjonen og arbeidskanalen velges. Korriger meg gjerne på dette. Nei, det er nok sånn noenlunde som ÅtteGlass skriver. Ved oppkall til kystradioen kan den velge antenne/arbeidskanal ut fra hvilke(n) antenne® som mottar ditt oppkall. "Position polling" brukes av en del VHF-radioer under navnet "buddy tracking" - det er flere på baatplassen.no som har slikt utstyr. Redigert 13.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.