SeaRaymond Startet 13.Mars.2009 Del på Facebook Startet 13.Mars.2009 Har en Volvo penta D-4 260 motor med DPH drev 2006 modell, båten er utstyrt med en 2004 modell Raymarine C80 kartplotter/multifunksjonsskjerm der evc systemet, vhf og muligenes en raymarine 2 kw radarantenne skal kobles til. Hvilken modell Autopilot bør jeg gå for, og hva koster det? Kan jobben utføres enkelt selv for en nevenyttig mann? Er det mye arbeid? Mener styresystemet er orginalt fra volvo (hydrauliskt?) Oljepåfylling på rattet og orginalt volvo penta ratt. Håper på konkrete svar, gjerne fra folk med samme utstyr, en kamerat snakket om 30.000,- for utstyret, men syntes dette høres dyrt ut.... Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 (redigert) Jeg betalte for Raymarine ST8002 S1 Hydraulic Inboard Pack kr 9000,- ferdig fortollet fra Hodges Marine Electronics. Dette var for 1 år siden, da dollaren var nede i 5,30 kr. Med dagens kurs ville den kostet litt i overkant av 12000 kr ferdig fortollet. Selfølgelig får jeg ikke de samme garantier som i Norge. Trenger du Rate Gyro vil den jo koste mer. Så prisen i Norge med rategyro koster f.eks hos Seatronic kr 25.990 (nyere type). I tillegg trengte jeg noen slanger og T skjøtestykker fra pumpa til styresylindret. Dette kjøpte jeg hos Tess for ca 2000 kr. Og strømkabel fra batteriet til enheten. Montering er enkel for en nevenyttig mann. Med god planlegging er jobben gjort på noen få timer. Det fulgte med god monteringsanvisning. Du kan jo før du kjøper sjekke manualene til Raymarine Autopiloter for monteringaanvisninger. Jeg har ikke samme utstyr som deg, men det er sikkert ok med samme fabrikat på plotter slik at en er sikker utstyret "snakker sammen" med det du har fra før. Selv om andre fabrikat også skal være kompatibel, så er det ikke sikkert det alltid er like enkelt. Jeg vil også nevne at mitt styresystem er fra Sleipner og jeg har vanlig ror (ikke aggregat som deg). Redigert 13.Mars.2009 av EIN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Hva er Trenger du Rate Gyro, og hvorfor trenger \ikke trenger man det. Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Hva er Trenger du Rate Gyro, og hvorfor trenger \ikke trenger man det.Til å få rettere kjølstripe . Mer i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Uten rategyro ser det slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Takker for svar, og da er konklusjonen at jeg bør gå for rategyro..... og prisen er da ca 25-30.000,- ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Nei det synes jeg var litt drøyt. Raymarine ST 6002 var å få kjøpt før jull til ca 15000 for full pakke. Var visst en kampanje. Bla Tolema i Porsgrunn hadde dette tilbudet, kanskje flere også. Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 (redigert) Nei det synes jeg var litt drøyt. Raymarine ST 6002 var å få kjøpt før jull til ca 15000 for full pakke. Var visst en kampanje. Bla Tolema i Porsgrunn hadde dette tilbudet, kanskje flere også. De har denne nå også på Maritim til kr 14850,-. Denne har ikke rategyro. Med rategyro koster den kr 20650,- Redigert 13.Mars.2009 av EIN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 (redigert) Dobbel post Redigert 13.Mars.2009 av EIN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Siden jeg har i hovedsak raymarine fra før burde jeg kanskje forholde meg til det, men hvilken modell er det jeg trenger til mitt system, er grønn på dette, men føler for at rategyro er tingen....? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Ville vel vurdert noe i forhold til bruksområde på båten og i hvilket farvann du opererer i. Funker helt fint uten rategyro, men som du så på bildet høyere oppe i tråden blir det litt jaging ved kjøring i 2 - 3 m bølger. Når det gjelder hvilket merke du bør velge, må du nesten forhøre deg med noen som har bedre greie på det enn meg da jeg ikke kjenner båttypen din. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.