KaRsK Startet 13.Mars.2009 Del på Facebook Startet 13.Mars.2009 Hei , har i dag 2 store luft inntak på hver side av båten.. de er ikke av typen som presser luft inn i fart. Vil derfor montere avtrekksvifte for å bli kvitt varme og sirkulere luft i motor rommet. Har lest litt om emnet , men finner ikke ut om det er best å plassere avtrekkslangen høyt eller lavt i motor rommet.. i mitt hode så ville jeg tro høyt , da varmen stiger .. men har som sagt hørt at det også er vanlig å plassere den lavt.. Takker for svar :) KaRsK Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Vil jo tro at hvis det bare er varme du vil ha ut, er plassering høyt det beste. Men en del gasser er tyngre enn luft, og vil du ha i "pose og sekk" kan du vel montere en Y- kobling og få dette ut også... Spesiellt i forbindelse med drivstoff-fylling er det viktig å få ut evt. gasser, så tror jeg hadde gått for en slik løsning. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
KaRsK Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 takker for svar , det høres logisk ut det du skriver :) hvis noen har innvendinger , så kom gjerne med dem :) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 (redigert) En kraftig vifte som blåser luft inn i motorrommet mot luftfilteret og en vifte med beskjeden effekt som trekker luft ut - husk at motoren trenger mye luft til forbrenning. Redigert 14.Mars.2009 av Fjordutsikt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Er det diesel- eller bensinmotor? Dersom det er bensin bør slangen til vifta monteres slik at den suger ut luft fra laveste punkt i motorrommet. Bensindamp er tyngre enn luft og legger seg i bunnen av motorrom/båt. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 14.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Det er en diesel motor som står i båten. trodde ikke jeg trengte vifte som blåser inn i motor rommet .. (motoren klarer vel lett å ta luft selv. har store ventil rister på begge sider.. tenker jeg kun monterer avsug , høyt i motor rommet for å sirkulere ut varm luft. er vel heller ikke noe gasser som samler seg i bunn heller .. diesel. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Det billigste er å ha ventilrister der den på eine sida peiker framover og på andre sidapeiker bakover, og dermed så får du en naturleg gjennomstrømning av luft gjennom motorrommet. Dette har vore normalt på di fleste båter eg har sett. Sitér dette innlegget Link to post
egon Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Viser som vanlig til dokumentarkivet og denne fila: https://baatplassen.no/i/index.php?act=atta...post&id=225 Eget kapittel om motorromsventilasjon, mye nyttig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.