Jump to content

Skal du handle båt! Sjekk UK. Pundet raser!

Thorlyn

Recommended Posts

Ved utførsel fra EU skal du kun betale 25% moms til Norge, så hvis du skal handle i utlandet så lønner det seg å kjøpe en båt som det ikke er betalt avgift på.

Det er mulig at dette løses praktisk ved at du betaler 15% VAT ved kjøp, men dette beløpet skal du da få refundert når du kan dokumentere at du har tollet båten inn i Norge.

Bundin er bátleysur maður

........ Må betale ekstra skatt 15 % til uk først, så import til Norge 25 % tollavgift............

Ved utførsel betaler du ikke de 15% her borte ... "kun" kost av båt + importavgift + hk avgift + transport kostnad + 25% MOMS

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Bare kun 25 % tollavgift til norge?

Det heter vel strengt tatt hverken tollavgift eller importavgift, men moms ganske enkelt, og satsen på denne er som bekjent 25%. Viktig å huske på hk-avgift da denne er på 147,91 per hk (over 9hk) pluss moms så har båten man importerer 2 x 250hk så blir det et meget betydelig beløp, over 90.000 kroner!

Poenget med å finne en båt i utlandet som det ikke er betalt vat på er at båten selges tilsvarende billigere enn en båt det er betalt vat på og slik unngår man i realiteten å betale både vat og moms som man ellers vil ha gjort.

Mere om båtimport her;

http://toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?...;epslanguage=NO

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Poenget med å finne en båt i utlandet som det ikke er betalt vat på er at båten selges tilsvarende billigere enn en båt det er betalt vat på og slik unngår man i realiteten å betale både vat og moms som man ellers vil ha gjort.

Man slipper vel ikke unna norsk moms på lovlig vis.

Ved å ta båten inn i næring kan man få tilbake momsen, men det er en helt annen sak.

Båter som ikke er betalt vat for, synes for meg å være priset omtrent likt ved de som betalt for.

Jeg mener regnestykket blir slik: pris for båt(med eller uten vat) + hk-avgift + frakt + 25% MVA

Jeg mener regnestykket blir slik: pris for båt(med eller uten vat) + hk-avgift + frakt + 25% MVA

Jeg er helt enig i ditt regnestykke, men er ikke like sikker på om du har rett i din påstand om at båter med eller uten vat betalt selges for det samme. Hvis du har tolket meg dithen at jeg mener det er mulig på lovlig vis å slippe unna moms ved innførsel så beror det på en misforståelse, eller at jeg har uttrykt meg uklart.

Hei!

Fant denne under en link lenger opp her. http://guernsey.boatshed.com/viewboat.php?...53306&lid=1

Vet ikke jeg, men det virker grisebillig? Bare motoren, en Volvo D3 190 HK med drev koster såvidt jeg kan se kr 215 000,- I denne båten står en slik 2 år gammel og kjørt 46 timer.

Jeg regnet ut at pris på denne vil komme på kr 270 000,- + frakt.

Sealine Senator 255

(REF# 53306)

view 48 photos

£19,950.00

Reduced 8.1m (26'7"), 1989, 1 x diesel 190hp

(Service records available)

GRP Construction, Planing underwater profile, 4 berths

Extra Details

Designer:

Builder: Sealine International

Fuel capacity: 1 x 377 ltr (83.0 G)

Water capacity: 1 x 114 ltr (25.0 G)

Last survey: Unknown

Mechanical

1 x diesel 190hp, Volvo D3 penta 190 (2007)

fresh-water cooled,

wheel steering,

out drive, SXDP Duo Prob prop(s).

Fuel consumption (approx) 22.7ltrs/hour,

Cruising speed 20 knots,

Max speed 28 knots.

Prop under warrenty until May 2009. All service records available.

Electrical Systems

12 volt, 3 batteries charged by: engine, solar panels

Dimensions

LOA: 8.1m (26'7")

LWL: 0.0m (0'0")

Beam: 2.6m (8'7")

Draft Min: 0.9m (2'9")

Draft Max: 0.9m (2'9")

Displacement: 0kg (0.0lbs)

Headroom: 1.8m (6'0")

Storage: On marina

Construction

GRP Construction with Planing underwater profile, gelcoat finish.

Rig

Sails

Accommodation

4 berths with 2 doubles and 0 singles in 2 cabin(s).

2 burner gas cooker, with Grill Sink, Fridge, Carpet, Curtains, Cabin heating, Non-Smokers

1 heads (Sea Toilet), 2 handbasin.

Pressurised water system

Grisebillig???

mvh

Dagen

Hei!

Jada, jeg bare syns det ser veldig billig ut....

Men kr 270 000,- er inkl mva og HK avgift, dog ikke med frakt..

Det som er med dette, og grunnen til at jeg alltid har kjøpt båt her i landet, er vel all usikkerheten. Kan jo nesten ikke reise dit for å se den. Hvem har tid til det? Hva med reklamasjon, oppgjør osv. Det er mye usikkerhet

mvh

Dagen

Og usdollar i 6,32, men der er det forventet at den skal falle ytterligere og det ganske betydelig! Synes stadig mere synd på alle forhandlerne som kjøpte inn utstyr (det er vel ikke mange båter kjøpt inn?) for årets sesong til helt andre kurser enn vi ser idag og besparelsen for oss kunder ved å handle på nettet blir stadig større!

Har lest at Dollaren skal nærme seg 5,15 i løpet av det kommende året.

(Det er vel rundt ett år siden Taxi-sjåførene anbefalte å spare i aksjer :wink: )

Som vel er det samme rådet som finans"ekspertene" ga.

Moralen er, hør på ekspertene og gjør motsatt av hva de anbefaler.

Dollaren kan godt rase litt raskere. Skal til Houston/Galveston i månedskifte Mai/Juni. Kunne tenkt meg å handle litt billige duppeditter mens jeg var der borte.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Og usdollar i 6,32, men der er det forventet at den skal falle ytterligere og det ganske betydelig!

det tror absolutt jeg også. Det som skjer etterhvert etterhvert er at prisene går opp i disse landene, men jeg tror det kommer etterpå. Å gjøre et godt kjøp av en engelskmann eller amerikaner som sliter med å få solgt båten fremover burde være mulig. Kanskje de vil ha betalt i kroner også?

Redigert av traust (see edit history)
Transport hjem i drivstoff med disse motorer koster deg 20000.- ca ( Jeg har kjørt den distansen med like motorer) Jeg la inn 30000.- i transport i kalkulatoren som mva grunnlag. Er gode penger spart på den og en kan prute 10% på prisen hvertfall. Det står jo forøvrig i annonse.

Transport selskap tipper jeg ca 60 000 pluss på

Hei Thorlyn. Du sier du har kjørt båt hjem fra UK. Hvilken rute tok du? Hvordan var turen? Jeg lurer selv på å hente en Princess 35/330 fra UK. Den ene jeg hadde for hånd her glapp foran nesen på meg, og utvalget i UK er enormt. Jeg vurderer å gå den hjem selv, for turen sin del.

• 6 måneder senere...

Hei !

Vet ikke allverden om hvordan dette er på båt, men etpar paraleller til hvordan dette fungerer med bil vil jeg tro det er. Feks om du kjøper en bil fra Sverige så kan du (og her er det svenske regler som gjelder, og det kan være forskjellig fra land til land) få slippe å betale lokal avgift (moms,vat ...) avh av hvordan bilen opprinnelig ble kjøpt (eks som firmabil). I annonsen står det da "momsavdragbar" eller noe slikt. Siden dette jo er et salgsfortrinn, vil kanskje selger prise høyere i håp om å kunne selge ut av landet, og på denne måten forsyne seg litt av fritaksgevinsten. Av de Volvoene jeg fant var det helt klart at bilene som hadde fradragsmulighet var høyere priset, men de var oppgitt med priser både med (for svensker) og uten moms (dersom bilen ble eksportert).

-koh

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...