Smurph Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Ved utførsel fra EU skal du kun betale 25% moms til Norge, så hvis du skal handle i utlandet så lønner det seg å kjøpe en båt som det ikke er betalt avgift på. Det er mulig at dette løses praktisk ved at du betaler 15% VAT ved kjøp, men dette beløpet skal du da få refundert når du kan dokumentere at du har tollet båten inn i Norge. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Divemaster Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) ........ Må betale ekstra skatt 15 % til uk først, så import til Norge 25 % tollavgift............ Ved utførsel betaler du ikke de 15% her borte ... "kun" kost av båt + importavgift + hk avgift + transport kostnad + 25% MOMS Redigert 18.Mars.2009 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Bare kun 25 % tollavgift til norge? Det heter vel strengt tatt hverken tollavgift eller importavgift, men moms ganske enkelt, og satsen på denne er som bekjent 25%. Viktig å huske på hk-avgift da denne er på 147,91 per hk (over 9hk) pluss moms så har båten man importerer 2 x 250hk så blir det et meget betydelig beløp, over 90.000 kroner! Poenget med å finne en båt i utlandet som det ikke er betalt vat på er at båten selges tilsvarende billigere enn en båt det er betalt vat på og slik unngår man i realiteten å betale både vat og moms som man ellers vil ha gjort. Mere om båtimport her; http://toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?...;epslanguage=NO Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjellbonden Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Poenget med å finne en båt i utlandet som det ikke er betalt vat på er at båten selges tilsvarende billigere enn en båt det er betalt vat på og slik unngår man i realiteten å betale både vat og moms som man ellers vil ha gjort. Man slipper vel ikke unna norsk moms på lovlig vis. Ved å ta båten inn i næring kan man få tilbake momsen, men det er en helt annen sak. Båter som ikke er betalt vat for, synes for meg å være priset omtrent likt ved de som betalt for. Jeg mener regnestykket blir slik: pris for båt(med eller uten vat) + hk-avgift + frakt + 25% MVA Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Jeg mener regnestykket blir slik: pris for båt(med eller uten vat) + hk-avgift + frakt + 25% MVA Jeg er helt enig i ditt regnestykke, men er ikke like sikker på om du har rett i din påstand om at båter med eller uten vat betalt selges for det samme. Hvis du har tolket meg dithen at jeg mener det er mulig på lovlig vis å slippe unna moms ved innførsel så beror det på en misforståelse, eller at jeg har uttrykt meg uklart. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Thorlyn Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Og nedover går det... http://www.hegnar.no/okonomi/valuta/article364720.ece Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
-Matros- Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Og nedover går det... http://www.hegnar.no/okonomi/valuta/article364720.ece Det britiske pundet er nå på det laveste nivået siden 1977! Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Dagen Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Hei! Fant denne under en link lenger opp her. http://guernsey.boatshed.com/viewboat.php?...53306&lid=1 Vet ikke jeg, men det virker grisebillig? Bare motoren, en Volvo D3 190 HK med drev koster såvidt jeg kan se kr 215 000,- I denne båten står en slik 2 år gammel og kjørt 46 timer. Jeg regnet ut at pris på denne vil komme på kr 270 000,- + frakt. Sealine Senator 255 (REF# 53306) view 48 photos £19,950.00 Reduced 8.1m (26'7"), 1989, 1 x diesel 190hp (Service records available) GRP Construction, Planing underwater profile, 4 berths Extra Details Designer: Builder: Sealine International Fuel capacity: 1 x 377 ltr (83.0 G) Water capacity: 1 x 114 ltr (25.0 G) Last survey: Unknown Mechanical 1 x diesel 190hp, Volvo D3 penta 190 (2007) fresh-water cooled, wheel steering, out drive, SXDP Duo Prob prop(s). Fuel consumption (approx) 22.7ltrs/hour, Cruising speed 20 knots, Max speed 28 knots. Prop under warrenty until May 2009. All service records available. Electrical Systems 12 volt, 3 batteries charged by: engine, solar panels Dimensions LOA: 8.1m (26'7") LWL: 0.0m (0'0") Beam: 2.6m (8'7") Draft Min: 0.9m (2'9") Draft Max: 0.9m (2'9") Displacement: 0kg (0.0lbs) Headroom: 1.8m (6'0") Storage: On marina Construction GRP Construction with Planing underwater profile, gelcoat finish. Rig Sails Accommodation 4 berths with 2 doubles and 0 singles in 2 cabin(s). 2 burner gas cooker, with Grill Sink, Fridge, Carpet, Curtains, Cabin heating, Non-Smokers 1 heads (Sea Toilet), 2 handbasin. Pressurised water system Grisebillig??? mvh Dagen Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Det er mange ting og tenke på selv om prisen er lav. F.eks kan det være den er noe undermotorisert. Men det viktigste og huske på er garanti/reklamasjonsmulighetene. Huisk Norsk mva og HK avgift i tilegg. Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Hei! Jada, jeg bare syns det ser veldig billig ut.... Men kr 270 000,- er inkl mva og HK avgift, dog ikke med frakt.. Det som er med dette, og grunnen til at jeg alltid har kjøpt båt her i landet, er vel all usikkerheten. Kan jo nesten ikke reise dit for å se den. Hvem har tid til det? Hva med reklamasjon, oppgjør osv. Det er mye usikkerhet mvh Dagen Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Pundet står nå i utrolige 9.250 Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Og idag veksler du hos DNBNOR på 9,202 Bare og handle i vei nå.. dette varer ikke evig Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mouche Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Og usdollar i 6,32, men der er det forventet at den skal falle ytterligere og det ganske betydelig! Synes stadig mere synd på alle forhandlerne som kjøpte inn utstyr (det er vel ikke mange båter kjøpt inn?) for årets sesong til helt andre kurser enn vi ser idag og besparelsen for oss kunder ved å handle på nettet blir stadig større! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Har lest at Dollaren skal nærme seg 5,15 i løpet av det kommende året. Nå begynner snart Taxi-sjåførene å anbefale valuta-lån, så man skal være forsiktige med det tross alt (Det er vel rundt ett år siden Taxi-sjåførene anbefalte å spare i aksjer ) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mulligan Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Det britiske pundet er nå på det laveste nivået siden 1977! Så da tenker jeg at min nye genoa blir betalt i neste uke. Skåret og sydd i Poole, UK. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 (redigert) Har lest at Dollaren skal nærme seg 5,15 i løpet av det kommende året. (Det er vel rundt ett år siden Taxi-sjåførene anbefalte å spare i aksjer ) Som vel er det samme rådet som finans"ekspertene" ga. Moralen er, hør på ekspertene og gjør motsatt av hva de anbefaler. Dollaren kan godt rase litt raskere. Skal til Houston/Galveston i månedskifte Mai/Juni. Kunne tenkt meg å handle litt billige duppeditter mens jeg var der borte. Redigert 20.Mars.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
avsluttet Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 (redigert) Og usdollar i 6,32, men der er det forventet at den skal falle ytterligere og det ganske betydelig! det tror absolutt jeg også. Det som skjer etterhvert etterhvert er at prisene går opp i disse landene, men jeg tror det kommer etterpå. Å gjøre et godt kjøp av en engelskmann eller amerikaner som sliter med å få solgt båten fremover burde være mulig. Kanskje de vil ha betalt i kroner også? Redigert 20.Mars.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=541891 At-le Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Duket for noen gode kjøp nå ja... Ikke min prisklasse men dog. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16790758 Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
BjornLie Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 FYI: Bestilte en Navionics Platinium plus brikke fra England i går til 2595,- plus forsendelse (XL3 12P). Bra pris det. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Kjetel Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Transport hjem i drivstoff med disse motorer koster deg 20000.- ca ( Jeg har kjørt den distansen med like motorer) Jeg la inn 30000.- i transport i kalkulatoren som mva grunnlag. Er gode penger spart på den og en kan prute 10% på prisen hvertfall. Det står jo forøvrig i annonse. Transport selskap tipper jeg ca 60 000 pluss på Hei Thorlyn. Du sier du har kjørt båt hjem fra UK. Hvilken rute tok du? Hvordan var turen? Jeg lurer selv på å hente en Princess 35/330 fra UK. Den ene jeg hadde for hånd her glapp foran nesen på meg, og utvalget i UK er enormt. Jeg vurderer å gå den hjem selv, for turen sin del. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 5.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 http://e24.no/makro-og-politikk/article3304864.ece Trenger jeg og si mer Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
koh Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Hei ! Vet ikke allverden om hvordan dette er på båt, men etpar paraleller til hvordan dette fungerer med bil vil jeg tro det er. Feks om du kjøper en bil fra Sverige så kan du (og her er det svenske regler som gjelder, og det kan være forskjellig fra land til land) få slippe å betale lokal avgift (moms,vat ...) avh av hvordan bilen opprinnelig ble kjøpt (eks som firmabil). I annonsen står det da "momsavdragbar" eller noe slikt. Siden dette jo er et salgsfortrinn, vil kanskje selger prise høyere i håp om å kunne selge ut av landet, og på denne måten forsyne seg litt av fritaksgevinsten. Av de Volvoene jeg fant var det helt klart at bilene som hadde fradragsmulighet var høyere priset, men de var oppgitt med priser både med (for svensker) og uten moms (dersom bilen ble eksportert). -koh Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Dagens tall på engelsk pund. British Pound/Norweg GBPNOK 9.03310 9.08500 -0.07710 -0.84% Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Hansi Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Hadde i grunn ikke tenkt å handle båt fra UK, men med den lave kursen det er på pundet nå bør en kanskje vurdere slikt også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.