Jump to content

Tips om steder i indre Oslofjord

SkipperKristian

Recommended Posts

Etter mange år i i diverse lånte og leide båter ble det endelig kjøpt egen båt med første ordentlige sesong i fjor.

Jeg har båtplass i Oslo og har brukt båten derfra og fra hytta på Larkollen. Imidlertid har jeg oppdaget at min kjennskap til indre Oslofjord er svært liten. I mine år ombord i seilbåt har nemlig dette kun vært en transportettappe ut til der seilingen kan begynne, men men liten motorbåt og familie er det nå dagsturene som står i fokus.

Mitt spørsmål er om det er noen som har tips til steder å dra i indre Oslofjord med familien? Hvis noen har tips til steder i nærheten av Larkollen tar jeg gjerne det også.

Takknemlig for all hjelp.

Mvh

Kristian

Hvis Dere er en barnefamilie som skal på tur, anbefaler jeg Oscarsborg.

Der er det masse å ta seg til for unger i alle aldre, samt at det er sanitæranlegg hvis det er et behov.

Hyggelig plass for de voksne også. Hvis man vil ha noe godt å drikke eller spise, så finnes det serveringssted med en særdeles hyggelig betjening.(Didrik f.eks.)På fine sommerdager lønner det seg å hive fortøyningen tidlig,da det blir fort fullt på gjestehavna.

Lykke til med ny båt, og nyt de mange flotte plassene i den undervurderte indre Oslofjord.

Min erfaring med barna i båten er korte transportetapper. Vi legger oss til for soling, bading og dypping av stortåa i sundet mellom Grimsøya og Ostøya. Anbefaler mot Grimsøya; da har du kveldssol lengst + ligger utenfor bølgerekekvidde for gjennomgangstrafikken gjennom sundet.

Ellers er det fint å gå i land på Borøya (utenfor Kalvøya). Kjør inn bukta på vestsiden av øya, og fortøy mot berget. Der er det en sandstrand og plen som er fin for strandliv med barna.

Styr unna middagsbukta.

Holmestrand der du kan fortøye midt i sentrum, kort vei (200m) til badestranden Dulpen - super for barn, Mølen (men du bør ikke stikke dypere enn 1.5m) og Kommersøya - nord i Fantebukta eller på østsiden, men der er det litt grunnere.

Begge øyene er perler. Mølen har et svært rikt planteliv og det vokser Misteltein der, noe som er svært sjelden i Norge. På Kommersøya har du 3km øy å bolte deg på, nydelige lange fotturer og tykk skog om du ønsker det.

Denne øya er særlig fin for barn (jeg vokste opp på den hver sommer på 60 tallet).

Ole

Ole
S/Y Algol

- Middagsbukta

Behøver sikkert ikke nærmere beskrivelse

- Dragsund (Håøya)

Koselig, spesielt på ettermiddag med solnedgang

- Håøybukta (Håøya)

Flott for barn, med stor slette til aktiviteter fotball mål osv.

Fint turterreng også, kan gå til tåjebukta og dragsund.

- Sandspollen

Lunt, fint å ligge på svai

- Oskarsborg

Fint område med aktiviteter for barn. Hinderløyper, klatrestativer, omvisning i borgen osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...