Nordbø Startet 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2009 Har en 40B motor på 165hk med 280 drev med singel propell. Dette står i en Windy 24HC. Båten går 25knop på maks. Turtall ca 3400. Lurer litt på om dette er grei fart eller om jeg burde klart nærmere 30 knop. Motoren har en tikke-klakkelyd som følger turtallet. Men ved større belastning forsvinner den eller er hverfall ikke hørbar. Sjekket ventilklaring og den var helt perfekt. Håper noen kan ha hjelpe meg med og finne ut hva dette kan være. Sitér dette innlegget Link to post
7 knop Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Har du sjekket dieseldysene ? Denne motoren skal gjøre 3600 rpm på fullt med riktig propell Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Hei! Takk for innlegg. Dieseldysene er overhalte nylig. Jeg har løsnet på diseltilførsel på en og en dyse og da detter motoren merkbart i turtall. Men dette kan vel ikke ha noe med ulyden og gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Har du denne lyden da du ligger i neutral? Eller kommer den når du sjalter inn drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Har den i neutral og. Sitér dette innlegget Link to post
7 knop Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Defekte dyser kan gi kakkelyd Prøv å lytt etter hvor kakkingen kommer fra , noe kakking er normalt på desse motorane Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Har den i neutral og. Ok. Hadde også en sånn klakkelyd, men det var flexiplate mellom motor/drev. Fikk ulyd når jeg sjaltet inn drev. Sitér dette innlegget Link to post
7 knop Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 ? Kan det vere et løst forkammer ? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Kan sånne lyder komme fra rådelagrene? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Nordbø Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Takker for svar. Hvordan kan jeg sjekke om det er løst forkammer? Kan det være diselpumpa? Tror ikke det er rådelager. Da mener jeg ikke den hadde gått så fint ved maks turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Har samme motor/drev. Samme klakkelyd på tomgang. Motoren går ellers som en klokke, men må innrømme at jeg har lurt litt på om dette er et problem eller ikke. Setter pris på om noen har noe fornuftig å si om dette. Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
BMP Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Skal ikke gi meg ut på og fortelle deg hva lyden i din motor skyldes, men jeg hadde et lignende tilfelle i en Coronett 32 jeg hadde for noen år siden med to slike motorer. Jeg gjore som du sjekket ventiler og dyser uten at lyden forsvant. Vi var på ferie med båten så jeg bestemte meg for og kjøre videre og heller ta en større sjekk på motoren når jeg kom hjem. Etter noen dager stoppet plutselig motoren med et smell og den satt døn fast. Vi komm oss heldigvis hjem på en motor. Da jeg fik tat ut motoren og skrud den opp kunne jeg konstantere følgende: Ventilene på Sylynder 4 og 6 var ødelagt toppen sundslått i sylynder 4 Sylynderforingen der var revnet på langs og stemplet ødelagt. Måtte skifte topp en sylynderforing og et stempel. Hva som egentlig hadde skjed hvet jeg ikke men det ble en rimelig dyr reperasjon og det hele startet med en bankelyd. Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Hyggelig med en med samme lyd :o) Har du den kun på tomgang. Min er der helt til du legger båten i plan. Men kan jo være den er der da og men blir sjult av den andre motorstøyen. Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Jeg kan kun høre den på tomgang. Så fort jeg ruser motoren blir den borte. Når det er sagt er klakkingen ganske intens hvis jeg hører etter den. Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Nordbø Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Ok, ganske intens hos meg og. Ble litt nervøs etter innlegget til BMP. Kanskje jeg skulle tatt av toppen og sjekket ventiler. Høres ut som en ventil som har knekt og ført til havariet til BMP. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 BMP sier også det hele startet med en bankelyd Du karakteriserer jo lyden som klakking, er en vesentlig forskjell det, klakkelyd, bruke tja... Bankelyd, bruke njeiiii Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Har hørt at slitte dyser også kan føre til klakking. Om dette igjen kan føre til havari vet jeg lite om. Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
BMP Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Jeg er ikke noen ekspert på klsaefisering av lyder så men kan sikert likegot si at lyden jeg hadd var en klallelyd. Lyden hørees på tomgang og opp i turtall til den øvrige motorstøyen overdøvde den. Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Tror ikke du BMP at det havariet kom som en feil i toppen? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Jeg er ikke noen ekspert på klsaefisering av lyder så men.....klallelyd..... Nå ble jeg usikker her Dette ville jeg iallefall ikke kjørt rundt med Redigert 15.Mars.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Ja det er vel mest sansynlig at mitt havari kom som følge av en feil i toppen men jeg vet det ikke med sikerhet. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Det forige innleget kom av ukjent årsak to ganger. Redigert 15.Mars.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Kjenner ikke til denne maskinen men er timinga på diselpumpa sjekket? Litt "hard gange" på motoren? Motorbank gir som kjent tikke/knakkelyder Tilsvarende lyd/resultat på en slitt dyse som ikke klarer å holde igjen til trykket er på topp vil jeg tro Dysene er overhalt sier du? Av merkeverksted? Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Dysene har vært inne hos merkeverksted og blitt sjekket for ca et halvt år siden. Båten har ikke blitt brukt noe særlig etter dette og jeg kjøpte den nylig. Det var mye vann i vannutskiller så muligens har de tatt skade allerede? Sitér dette innlegget Link to post
7 knop Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Mye vann i vannutskiller er ikke bra!! Da må du tømme dieseltank og rense dieselsystem Dette er et typisk problem Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.