Jump to content

Problem med tikke / klakkelyd i Volvo 40B motor

Nordbø

Recommended Posts

Har en 40B motor på 165hk med 280 drev med singel propell. Dette står i en Windy 24HC. Båten går 25knop på maks. Turtall ca 3400.

Lurer litt på om dette er grei fart eller om jeg burde klart nærmere 30 knop.

Motoren har en tikke-klakkelyd som følger turtallet. Men ved større belastning forsvinner den eller er hverfall ikke hørbar. Sjekket ventilklaring og den var helt perfekt.

Håper noen kan ha hjelpe meg med og finne ut hva dette kan være. :smiley:

Skal ikke gi meg ut på og fortelle deg hva lyden i din motor skyldes, men jeg hadde et lignende tilfelle i en Coronett 32 jeg hadde for noen år siden med to slike motorer. Jeg gjore som du sjekket ventiler og dyser uten at lyden forsvant. Vi var på ferie med båten så jeg bestemte meg for og kjøre videre og heller ta en større sjekk på motoren når jeg kom hjem. Etter noen dager stoppet plutselig motoren med et smell og den satt døn fast. Vi komm oss heldigvis hjem på en motor. Da jeg fik tat ut motoren og skrud den opp kunne jeg konstantere følgende: Ventilene på Sylynder 4 og 6 var ødelagt toppen sundslått i sylynder 4 Sylynderforingen der var revnet på langs og stemplet ødelagt. Måtte skifte topp en sylynderforing og et stempel. Hva som egentlig hadde skjed hvet jeg ikke men det ble en rimelig dyr reperasjon og det hele startet med en bankelyd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...