Jump to content

Problem med tikke / klakkelyd i Volvo 40B motor

Nordbø

Recommended Posts

Ja det sjekker du enkelt selv. Skru ut dysene sett de inn i en tester en av gangen øk trykket til de åpner sjek at åpningstrykket er riktig studer strålen den skall vøre som en sky av diesel. Se til at ikke dysen drypper når den står med et vist trykk. Åpner ikke dysen på rett trykk skifter du skims til det blir rett. Forstøves ikke dieselen skillelig eller om dysen drypper skifter du spissen. Set så dysene tilbake i motoren. Enkelt og greit det hele er gjort på et par timer.

Ja, har og lest den tråden. Problemet er at den lyden er en som kommer og forsvinner. Slik det blir beskrevet høres det ikke bra ut og ha den hele tiden vist det er samme lyd. Min lyd er der desverre hele tiden. Skal ta en tur ut til helga og prøve og løsne en og en dyse og høre om lyden forsvinner. I tilfelle leverer jeg inn dysene igjen.

jeg vet ikke hvordan stramming du har på dynamoreima di , men hvis det er automatisk stramming med fjær og demper kan det være at strammerhjulet begynner å slå på visse turtall hvis demperen er slitt.. kan bli slik klakkelyd av det. .

.

Sikkert verdt å sjekke.

Har hatt slik klakkelyd fra demper på bilmotor. Men det kom bare som ett klakk hver gang jeg ga gass, spesielt fra lavt turtall.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg ville sjekket om det var en innsug eller eksosventil som er bøyd, og på den måten går tregt i ventilstyringen. Hvis det er tilfelle så kan det hende at fjærkrafta ikke klarer å få ventilen tilbake til stengt stilling, kanskje når stempelet kommer opp på utstøt-takten at det da hjelper til å få stenge ventilen.

Det er ikke alltid det skal så mye til for at ventilen stenger. Sjekk med treskaftet på en hammer om du klarer og trykke ned ventilene og så ser du om de returnere ved hjelp av fjærkraften. Vet ikke hvordan denne motoeren er konstruert, er det rotocap's (anordning for å rotere eksosventilen litt under gange) eller er anleggsflata til vippearmen flyttet ut av senter for å få til denne rotasjonen, anleggsflata kan være slitt.

Redigert av mask (see edit history)

Tro om det kan være ventilløfterne som henger. Dette kan skje om den er mye slitt eller stuket i bunnen. Ventilløfteren er som en sylinder som er hul men med bunn. Den går opp og ned i boring i blokka og det er liten klaring mellom blokk og løfter. Om løfteren blir slitt/banket i bunnen, vil den utvide seg noe. Når den så blir løftet av kammen, vil den kunne henge i boringen i blokka da klaringen er borte.

Dette kan skje når kammen begynner å bli slitt og den begynner å spise på løfteren.

Det er en enkel sak å finne ut av dette. Ta av vippearmene, løft opp støtstenger (rist litt i dem så den løsner fra løfter, henger i olje) Ta av di tre lukene på "baksiden" blokka hvor tilkomsten til løfterne er. Ta tak i en og en løfter med fingrene og løft dem et stykke opp. Kjenn om dem glir lett opp og ned. Kan med fordel ta den helt ut for å skjekke i bunnen hvordan dem ser ut. Det vil fortelle litt om tilstand på kamaksling. Ta bare en og en, og få dem tilbake på samme plass.

La innlegget samtidig med deg diselboy så hadde ikke lest ditt innlegg.

Høres ut som du kjenner disse motorene så da bør jeg nok sjekke dette. Har kjørt motoren med toppdekselet av og det hørtes ikke ut som lyden kom derfra, men det forplanter seg slik at det er ikke umulig. Noe trangt og få av de deksla med diselrøra osv.. Men, men :smiley:

Det kan være veldig vanskelig med slike lyder, og i min jobb driver jeg ikke med å lete etter slike lyder på disse mindre motorne, vi tar en total overhaling. Og da ved disse overhalingene finner jeg OFTE "grums" med kam og ventilløfterne, spesiellt på VP sine. Men har vært borti tilfelle at løfteren satt kilt fast i øvre stilling med resultat at ventil ble stående åpen og da knust/malt inn i stempel ++++.

Så det var bare et forslag til noe du kunne se etter. Og det er jo i utgangspunktet en grei oppgave :-)

Også for å eliminere bort tilng som kan klikke/banke.

Redigert av Dieselboy (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...