Wrooar Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Det forklarer en hel del. Jeg hadde vann og dieseldyr i tanken i fjord. Tanken er rengjort og klar for å settes inn igjen. Håper klakkingen blir borte etter dette. Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
7 knop Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Har du først fått vann i dieselsyst. og fått klakking ,må du sannsynligvis sjekke/ overhale dysene Det er ikke nok med å tømme tanken Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Er dette en stor jobb? Noe man kan sjekke selv? Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
BMP Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Ja det sjekker du enkelt selv. Skru ut dysene sett de inn i en tester en av gangen øk trykket til de åpner sjek at åpningstrykket er riktig studer strålen den skall vøre som en sky av diesel. Se til at ikke dysen drypper når den står med et vist trykk. Åpner ikke dysen på rett trykk skifter du skims til det blir rett. Forstøves ikke dieselen skillelig eller om dysen drypper skifter du spissen. Set så dysene tilbake i motoren. Enkelt og greit det hele er gjort på et par timer. Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Kjenner ikke til denne motoren, er det hydrauliske ventilløftere på denne?? Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Nei det er ikke hydrauliske ventilløftere på 40 motoren. Det er jo en steingammel malmklump av en forkammermotor med laftliggende kamm og støtstenger. Sitér dette innlegget Link to post
sun Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Hei Hvis du løsner ett og ett dyserør så vill du sannsynligvis høre hvor ulyden kommer fra hvis det er i rådelager-stempel eller topplokk ulyd kommer ifra. Hvis du ikke har kompresson vil det heller ikke være noe belastning der så da burde lyden bli vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Etter å ha surfet litt rundt kom jeg over denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=6759. Her står det at klakkelyden vi beskriver er helt normal. Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Nordbø Svart 16.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Ja, har og lest den tråden. Problemet er at den lyden er en som kommer og forsvinner. Slik det blir beskrevet høres det ikke bra ut og ha den hele tiden vist det er samme lyd. Min lyd er der desverre hele tiden. Skal ta en tur ut til helga og prøve og løsne en og en dyse og høre om lyden forsvinner. I tilfelle leverer jeg inn dysene igjen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Høres for meg ut som det kan være litt stor stempelklaring. Det høres vanligvis best som klakkelyd på tomgang og lav belastning. Det er neppe rådebank. Da kommer det som regel en mer utpreget bankelyd ved belastning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nordbø Svart 16.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Var ute og skrudde på motoren i dag. Lyden er der hele tiden uansett turtall. Men plutselig forsvant den litt så kom den tilbake. Jeg tok ut dysene og skal sjekke de. Men det kan vel og være pumpa? Prøvde og løsne en og en dyse da sank turtallet men lyden forsvant ikke. Sitér dette innlegget Link to post
mørebas7200 Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 hadde skrudd av toppen med en gang jeg bare for å forsikre meg at det ikke ligger ventildeler på stemplene Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 jeg vet ikke hvordan stramming du har på dynamoreima di , men hvis det er automatisk stramming med fjær og demper kan det være at strammerhjulet begynner å slå på visse turtall hvis demperen er slitt.. kan bli slik klakkelyd av det. . . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Draco24styling Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Det kan hende du har en begynnende riving i en sylinderforing, Hadde det vært min motor ville jeg tatt av toppen for sjekk Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
NilsPils Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 jeg vet ikke hvordan stramming du har på dynamoreima di , men hvis det er automatisk stramming med fjær og demper kan det være at strammerhjulet begynner å slå på visse turtall hvis demperen er slitt.. kan bli slik klakkelyd av det. .. Sikkert verdt å sjekke. Har hatt slik klakkelyd fra demper på bilmotor. Men det kom bare som ett klakk hver gang jeg ga gass, spesielt fra lavt turtall. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
mask Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 (redigert) Jeg ville sjekket om det var en innsug eller eksosventil som er bøyd, og på den måten går tregt i ventilstyringen. Hvis det er tilfelle så kan det hende at fjærkrafta ikke klarer å få ventilen tilbake til stengt stilling, kanskje når stempelet kommer opp på utstøt-takten at det da hjelper til å få stenge ventilen. Det er ikke alltid det skal så mye til for at ventilen stenger. Sjekk med treskaftet på en hammer om du klarer og trykke ned ventilene og så ser du om de returnere ved hjelp av fjærkraften. Vet ikke hvordan denne motoeren er konstruert, er det rotocap's (anordning for å rotere eksosventilen litt under gange) eller er anleggsflata til vippearmen flyttet ut av senter for å få til denne rotasjonen, anleggsflata kan være slitt. Redigert 17.Mars.2009 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Da har jeg montert de overhalte dysene og lyden var lik. Tok av vipparmene og fant mye slak i en ventilstyring. Tror lyden kommer fra den. Noen som vet om det er mulig og bytte styringa uten og ta av toppen. Har tatt av fjærene og senket ventilene ned så langt jeg våget. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 (redigert) Da har jeg montert de overhalte dysene og lyden var lik. Tok av vipparmene og fant mye slak i en ventilstyring. Tror lyden kommer fra den. Noen som vet om det er mulig og bytte styringa uten og ta av toppen. Har tatt av fjærene og senket ventilene ned så langt jeg våget. Ventilen må takes ut, toppen må av. Redigert 20.Mars.2009 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Da var styringen byttet uten at eg tok av toppen. Men lyden var fremdeles. Lyden går vekk når motoren kommer over 2000 omdr. Hører lyden best når jeg står over motoren. Vist jeg lytter på siden av motoren hører jeg nesten ingenting. Merkelig dette. Noen som har gode ideer? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Er det ikke mulig å begrense lyden med et stetoskop eller noe sånt da? Eventuelt en skrutrekker med langt skaft, og legge øret inntil skaftet mens du flytter den rundt på forskjellige punkter på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Tro om det kan være ventilløfterne som henger. Dette kan skje om den er mye slitt eller stuket i bunnen. Ventilløfteren er som en sylinder som er hul men med bunn. Den går opp og ned i boring i blokka og det er liten klaring mellom blokk og løfter. Om løfteren blir slitt/banket i bunnen, vil den utvide seg noe. Når den så blir løftet av kammen, vil den kunne henge i boringen i blokka da klaringen er borte. Dette kan skje når kammen begynner å bli slitt og den begynner å spise på løfteren. Det er en enkel sak å finne ut av dette. Ta av vippearmene, løft opp støtstenger (rist litt i dem så den løsner fra løfter, henger i olje) Ta av di tre lukene på "baksiden" blokka hvor tilkomsten til løfterne er. Ta tak i en og en løfter med fingrene og løft dem et stykke opp. Kjenn om dem glir lett opp og ned. Kan med fordel ta den helt ut for å skjekke i bunnen hvordan dem ser ut. Det vil fortelle litt om tilstand på kamaksling. Ta bare en og en, og få dem tilbake på samme plass. Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Skruer på motorer hver dag, men denne var vrien. Har testet med stetoskop men klarte ikke lokalisere den da heller. Får kjøre og se om den forsvinner eller blir verre. Lurte litt på om den kunne komme fra diselpumpa, men tviler på det. Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 La innlegget samtidig med deg diselboy så hadde ikke lest ditt innlegg. Høres ut som du kjenner disse motorene så da bør jeg nok sjekke dette. Har kjørt motoren med toppdekselet av og det hørtes ikke ut som lyden kom derfra, men det forplanter seg slik at det er ikke umulig. Noe trangt og få av de deksla med diselrøra osv.. Men, men Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Beklager skrivefeil Dieselboy Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 (redigert) Det kan være veldig vanskelig med slike lyder, og i min jobb driver jeg ikke med å lete etter slike lyder på disse mindre motorne, vi tar en total overhaling. Og da ved disse overhalingene finner jeg OFTE "grums" med kam og ventilløfterne, spesiellt på VP sine. Men har vært borti tilfelle at løfteren satt kilt fast i øvre stilling med resultat at ventil ble stående åpen og da knust/malt inn i stempel ++++. Så det var bare et forslag til noe du kunne se etter. Og det er jo i utgangspunktet en grei oppgave :-) Også for å eliminere bort tilng som kan klikke/banke. Redigert 20.Mars.2009 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.