Jump to content

Problem med tikke / klakkelyd i Volvo 40B motor

Nordbø

Recommended Posts

Hvordan er eksosen fra motoren......? Lekte bare litt med tanken på et annet fenomen som kan forekomme....det er at det kommer olje/diesel ut i eksosmanifolden og antennes der, det vil kunne lage klikkelyder ved lavt turtall og vil minke, bli borte når turtallet økes.

Var borti dette på en motor som ofte lå for lenge på tomgang (arbeidsbåt oppdrett), den klarte ikke å forbrenne overskuddet av olje, men fikk tenning (små eksplosjoner) i manifold.

Prøv å lokalisere hvor lyden kommer fra! Bruk motor-stetoskop eller et skrujern å sett øre inntill... Mest trolig at lyden kommer fra brenstoffventilene dine, noe som er helt normalt på mange motorer. Så lenge lyden ikke kommer fra "innsiden" av motoren skal det vel ikke trenge å by på store bekymringer :)

For å være på den sikkre siden kan du sjekke åpningstrykket til brenstoffventilene dine som tidligere nevnt, samt å sjekke fortenningen på brenstoffpumpa.

Feil i brenstoffinspr. og forbrenning er roten til mye vondt!

Det kan ikke bare rett å slett være noe som ligger an noen steder å lager "helvete" for deg ? Et stag, et deksel som er løst, et rør som ligger mot noe?

Slike ting kan lage mer eller mindre lyd avhengig av turtall. Alle motorer har jo noen ugunstige områder på turtallet, og på disse områdene kan enkelte motorer høres ut som om dem er på tur ut av båten!!......

Kan det være skjørte bank fra stempel?? Om du ruser kjapt opp motoren i neutral skal der bli ein forskjell i lyden om det er dette. Fenomenet kan oppstå ved feks feil insprut tidspunkt (Tenning) over lengre tid.

Stempel / sylinder slitt oval...

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

har du mulighet til å ta opp lyden? - hadde vært interessant å høre. Å høre på en dieselmotor kan sikkert være vanskelig, men lyden kan jo være helt normal også. Setter man seg ned i motorrommet og hører etter på forskjellige turtall synes man det ofte er et mirakel at dette kan gå mange timer - med alle de metalliske lydene - at mekanikken holder synes å være et under.

Ja, kunne vært interersant og tatt den opp. Tror du det er mulig og filme med et digitalkamera og sende filen på mail? Mulig det bare blir støy.

Det blir foreslått alvorlige feil her, tror ikke at det skal være det når lyden plutselig blir borte en stund for så og komme tilbake. Rådelager pleier jo og bli verre ved belastning, hverfall etter min erfaring. Lyden her forsvinner på 2000omdr.

Har renset motoren innvendig med disel så den er ren og pen :smiley:

Ja, kunne vært interersant og tatt den opp. Tror du det er mulig og filme med et digitalkamera og sende filen på mail? Mulig det bare blir støy.

Det blir foreslått alvorlige feil her, tror ikke at det skal være det når lyden plutselig blir borte en stund for så og komme tilbake. Rådelager pleier jo og bli verre ved belastning, hverfall etter min erfaring. Lyden her forsvinner på 2000omdr.

Har renset motoren innvendig med disel så den er ren og pen :smiley:

Legg den inn på youtube og legg til linken her.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Har ikke lest igjenom alle innlegga, men har vært borti klakke/tikke lyder fra diesel pumpa.

( kjenner ikke til din motor, men vi må jo hjelpe værandre så godt vi kan med tips,

må bare rose baatplassen.no sitt forum, her er mye hjelp å få og mye lærerik lesing)

Forslag, ta et langt skrujern inn til øret å hør om det er fra den.

:flag:

Kanskje lurt å sjekke at alle ventilene er ”løse” og returnerer hurtig til lukket posisjon.

Dersom en eller flere er ”sotet” vil de gå tregt i styringene, fjæren lukker dem ikke hurtig nok, de blir ”slått” i lukket posisjon av stempelet når det kommer opp.

Det gir klakkelyder – litt dumpe, metalliske sådanne.

Da kan lett også ventilstammen med tiden bli litt bøyd, går dermed ennå tregere - og det endelige resultatet har BMP beskrevet helt nøyaktig i innlegg 12.

:sad:

Ikke dermed sagt at det ikke er ”normale lyder” du hører.

Et utmerket ”lyttemiddel” finnes på en herværene bilutstyrsbutikk,

Stetoskop (20-338)Lokaliserer hurtig og enkelt ulyd i mekaniske produkter, f.eks. motorer og lager. 99,90 kr

Mvh

Kaldfisk

Mye som er skrevet... kanskje noen har kommet med samme forslag MEN...

Sjekk følgende i denne rekkefølgen:

1. Sjekk motorens turtall på tomgang (600rpm)

2. Hvor mange klakkelyder pr minutt? (600 eller 300) Dette luker bort en del feil, om lydene kommer på hver omdr. eller på 2.hver.

- Er det lyder som ligger å varierer litt kan dette være registeret, eller andre drev.

- Hver omdreining: Lager i motoren, veiv, veivstaker +++

- Annenhver: Ventiler, brenstoffventil +++

- Om det har en annen fast frekvens, kan dette være drev i motoren som har nedgiring iforhold til veiva.

Tenkt litt på hva det er som har den frekvensen som du hører lyden i som sakt, så er du vertfall 1 skritt nærmere istedet for å tippe på alt mulig :)

Da var styringen byttet uten at eg tok av toppen. Men lyden var fremdeles.

Lyden går vekk når motoren kommer over 2000 omdr. Hører lyden best når jeg står over motoren. Vist jeg lytter på siden av motoren hører jeg nesten ingenting. Merkelig dette. Noen som har gode ideer?

Hei Nordbø,

hvordan klarte du å sjekke ventilene uten å ta de ut?

Hei Mask!

Jeg hadde stor klaring i en ventilstyring. Det jeg gjorde var og ta stempelet på topp og tok av ventilfjærene. Deretter senket jeg ned stempelet slik at ventilene stod helt nede i styringen. Gjenget så opp styringen innvendig tok ut sponet med en magnet og brukte slagtrekker til og trekke styringen ut. Hevet så stempelet og monterte ny styring på vanlig måte. Fikk beskjed om at dette ikke var mulig, men det var det :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...