Nordbø Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Flott, takk!! Mototen er kjørt ca 1900timer og jeg syns det er for galt og totaloverhale vist det ikke trengs. Tenker og selge båten og, da hadde det vært greit om jeg fikk lyden vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Hvordan er eksosen fra motoren......? Lekte bare litt med tanken på et annet fenomen som kan forekomme....det er at det kommer olje/diesel ut i eksosmanifolden og antennes der, det vil kunne lage klikkelyder ved lavt turtall og vil minke, bli borte når turtallet økes. Var borti dette på en motor som ofte lå for lenge på tomgang (arbeidsbåt oppdrett), den klarte ikke å forbrenne overskuddet av olje, men fikk tenning (små eksplosjoner) i manifold. Sitér dette innlegget Link to post
Ing_ive Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Prøv å lokalisere hvor lyden kommer fra! Bruk motor-stetoskop eller et skrujern å sett øre inntill... Mest trolig at lyden kommer fra brenstoffventilene dine, noe som er helt normalt på mange motorer. Så lenge lyden ikke kommer fra "innsiden" av motoren skal det vel ikke trenge å by på store bekymringer :) For å være på den sikkre siden kan du sjekke åpningstrykket til brenstoffventilene dine som tidligere nevnt, samt å sjekke fortenningen på brenstoffpumpa. Feil i brenstoffinspr. og forbrenning er roten til mye vondt! Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Lite eksos, hvit den som kommer. Tror lyden er for regelmessig til og være en slik feil. Men flott du gidder komme med forslag. Merkelig dette at ventilstyringa til eksos på syl. 1 var mye slitt og de andre ventilene helt fine. Kan kanskje være tilfeldig? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Det kan ikke bare rett å slett være noe som ligger an noen steder å lager "helvete" for deg ? Et stag, et deksel som er løst, et rør som ligger mot noe? Slike ting kan lage mer eller mindre lyd avhengig av turtall. Alle motorer har jo noen ugunstige områder på turtallet, og på disse områdene kan enkelte motorer høres ut som om dem er på tur ut av båten!!...... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Kjenner ikke denne motor spes. Men lurer på hvordan vippearmssmøringen er på disse....er det en felles kanal fra blokken, på midten, så oljen skal fordeles fra midten og til endene.....kan det være lite smøring til cyl no 1 ....bare en tanke.. Det kan nok forekomme at en styring er mer slitt enn resten .... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Fundere litt enda her ....leste første innlegg "klakkelyd". Noe annet som kan lage klakkelyd er jo tannhjula i registeret. Om tannklaringen på tenna blir for stor, vil det kunne oppstå klakkelyder, som kan være variable med omreininger/belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 hmm, har lyst til å tippe "tikking" fra rådelagere jeg ass, etter som du har testet det meste.... Har du hatt noe vann i olja? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Dieselboy Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 hmm, har lyst til å tippe "tikking" fra rådelagere jeg ass, etter som du har testet det meste.... Har du hatt noe vann i olja? Tror ikke det er så ille .... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Kunne kanskje vært en ide å testet en motorflush? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Birchwood 320 Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Kan det være skjørte bank fra stempel?? Om du ruser kjapt opp motoren i neutral skal der bli ein forskjell i lyden om det er dette. Fenomenet kan oppstå ved feks feil insprut tidspunkt (Tenning) over lengre tid. Stempel / sylinder slitt oval... Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
dante Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 har du mulighet til å ta opp lyden? - hadde vært interessant å høre. Å høre på en dieselmotor kan sikkert være vanskelig, men lyden kan jo være helt normal også. Setter man seg ned i motorrommet og hører etter på forskjellige turtall synes man det ofte er et mirakel at dette kan gå mange timer - med alle de metalliske lydene - at mekanikken holder synes å være et under. Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Ja, kunne vært interersant og tatt den opp. Tror du det er mulig og filme med et digitalkamera og sende filen på mail? Mulig det bare blir støy. Det blir foreslått alvorlige feil her, tror ikke at det skal være det når lyden plutselig blir borte en stund for så og komme tilbake. Rådelager pleier jo og bli verre ved belastning, hverfall etter min erfaring. Lyden her forsvinner på 2000omdr. Har renset motoren innvendig med disel så den er ren og pen Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Har en 40B selv og denne høres ut som om det er en neve m grus i ventildekselet oppt il 15-1800 omdr .Dette har alltid vært slikl .Sammelignet med 41-42-42 så høres de ut som fløyel i fohold. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Jeg synes det høres mer og mer ut som litt stor stempelklaring. Har hatt det samme på bilmotor. Da kom lyden tydeligst på tomgang og spesielt når jeg slapp gassen i utforbakke. Dette behøver i tilfelle neppe være kritisk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Polarn Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Ja, kunne vært interersant og tatt den opp. Tror du det er mulig og filme med et digitalkamera og sende filen på mail? Mulig det bare blir støy. Det blir foreslått alvorlige feil her, tror ikke at det skal være det når lyden plutselig blir borte en stund for så og komme tilbake. Rådelager pleier jo og bli verre ved belastning, hverfall etter min erfaring. Lyden her forsvinner på 2000omdr. Har renset motoren innvendig med disel så den er ren og pen Legg den inn på youtube og legg til linken her. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
kjelltn Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Har ikke lest igjenom alle innlegga, men har vært borti klakke/tikke lyder fra diesel pumpa. ( kjenner ikke til din motor, men vi må jo hjelpe værandre så godt vi kan med tips, må bare rose baatplassen.no sitt forum, her er mye hjelp å få og mye lærerik lesing) Forslag, ta et langt skrujern inn til øret å hør om det er fra den. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Kanskje lurt å sjekke at alle ventilene er ”løse” og returnerer hurtig til lukket posisjon. Dersom en eller flere er ”sotet” vil de gå tregt i styringene, fjæren lukker dem ikke hurtig nok, de blir ”slått” i lukket posisjon av stempelet når det kommer opp. Det gir klakkelyder – litt dumpe, metalliske sådanne. Da kan lett også ventilstammen med tiden bli litt bøyd, går dermed ennå tregere - og det endelige resultatet har BMP beskrevet helt nøyaktig i innlegg 12. Ikke dermed sagt at det ikke er ”normale lyder” du hører. Et utmerket ”lyttemiddel” finnes på en herværene bilutstyrsbutikk, Stetoskop (20-338)Lokaliserer hurtig og enkelt ulyd i mekaniske produkter, f.eks. motorer og lager. 99,90 kr Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Ing_ive Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Mye som er skrevet... kanskje noen har kommet med samme forslag MEN... Sjekk følgende i denne rekkefølgen: 1. Sjekk motorens turtall på tomgang (600rpm) 2. Hvor mange klakkelyder pr minutt? (600 eller 300) Dette luker bort en del feil, om lydene kommer på hver omdr. eller på 2.hver. - Er det lyder som ligger å varierer litt kan dette være registeret, eller andre drev. - Hver omdreining: Lager i motoren, veiv, veivstaker +++ - Annenhver: Ventiler, brenstoffventil +++ - Om det har en annen fast frekvens, kan dette være drev i motoren som har nedgiring iforhold til veiva. Tenkt litt på hva det er som har den frekvensen som du hører lyden i som sakt, så er du vertfall 1 skritt nærmere istedet for å tippe på alt mulig :) Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Da var styringen byttet uten at eg tok av toppen. Men lyden var fremdeles. Lyden går vekk når motoren kommer over 2000 omdr. Hører lyden best når jeg står over motoren. Vist jeg lytter på siden av motoren hører jeg nesten ingenting. Merkelig dette. Noen som har gode ideer? Hei Nordbø, hvordan klarte du å sjekke ventilene uten å ta de ut? Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Hei Mask! Jeg hadde stor klaring i en ventilstyring. Det jeg gjorde var og ta stempelet på topp og tok av ventilfjærene. Deretter senket jeg ned stempelet slik at ventilene stod helt nede i styringen. Gjenget så opp styringen innvendig tok ut sponet med en magnet og brukte slagtrekker til og trekke styringen ut. Hevet så stempelet og monterte ny styring på vanlig måte. Fikk beskjed om at dette ikke var mulig, men det var det Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 normalt tilpasser man ventil mot ventilsete etter å ha byttet styring.. men godt gjort å bytte uten å ta av toppen uansett.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nordbø Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Ja, klar over det, men på den gamle motoren så tror jeg det har lite og si Ventilen tettet ikke helt før skifte, men gjorde det etterpå og ikkje minst den store klaringen var borte! Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Fremdeles ingen løsning på tikke / klakke lydene? Har du sjekket innsprutningstidspunktet på dieselpumpa? Har du sjekket matepumpa/fødepumpa? (er vel matet av kamaksel) Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Ingen løsning enda. Jeg har ny matepumpe og har testet og justere pumpa uten at det ble betre. Tenkte og sjekke vipparmene og kam som neste ting Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.