Jump to content

Problem med tikke / klakkelyd i Volvo 40B motor

Nordbø

Recommended Posts

Jeg hadde stor klaring i en ventilstyring. Det jeg gjorde var og ta stempelet på topp og tok av ventilfjærene. :yesnod:

Hei Nordbø,

Ja det går nok å skifte styringen som du sier, men det jeg lurer på er hvordan du fikk sjekket ventilen. Du har vel egentlig bare sjekket halvparten av det du bør sjekke. er ventilspindelen litt skjev, så kan dette være årsaken til at ventilstyringen er utslitt. Ihvertfall hvis det var styringen på bare den ene ventilen som var utslitt. Når du har en styringen som var så slitt, så kan tetteflaten på ventiltalerken også være utslitt. Dette kan føre til gjennomblåsing av eksos og da må du jo av med toppen uansett.

Mvh

mask

Hei! Ventilen tetter helt fint, klaring i styring og skevheter var det ikke. Det går ann og lyse ned når styringen er borte og se hvordan ventilskaftet ser ut. Ventilen tettet ikke før skifte, men tetter nå.

På en slik gammel motor så ønsker jeg bare og få bort ulyden, så får den gå så lenge den går og det kan være lenge. Må toppen av så tror jeg at jeg tar motoren ut og ovrhaler den eller kjøper en annen. Lite vits og ta av toppen så etter en måned så ryker neste ting.

Eg har 2 VP TAMD 70E i kjedlarn på Coroneten og på babord maskin har eg ein klakkelyd som skremte meg litt første gongen.

Den er tydelig til stades ved tomgang og oppover eit stykke men er heller ikkje høyrbar over eit visst turtal.

Før eg byrja å opne maskina gjorde eg ein grundig sjekk og fann følgande:

- Klamringa på dieselrøyra som ligg oppå maskina er ikkje heilt tight, dette fører til ein tikkande / klakkande lyd som forplantar seg til røyra som er klamra på skottet og akterover gjennom skottet til generatorrommet.

Det er gløydde kobbarrøyr heile vegen, ingen slangeovergang frå maskin til skott som kan flekse. Hårreisande men sannsynlegvis i hht. Sjøfart sine krav når fartyget skal ha begrensa passasjersertifikat.

Lyden går i takt med steinknusaren som står på relativt slappe motorlabbar....

Med å variere turtalet medan eg sat nede i maskina og dreiv med handspålegging på ymse meir eller mindre tempererte maskindelar viste det seg at forklaringa var enkel og ikkje minst billig!

Berre eit tips viss du ikkje har sjekka det ut allereie

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Høres litt "ventilaktig" ut. Du har kontroll på smøring og oljetrykket på tomgang regner jeg med. Hadde nok stusset litt på den lyden selv - hva med å ta av ventildeksel og starte opp - se/høre om det smøres - helle olje over vippetøyet?

Ingen knekte fjærer?

Forsvinner eller endres lyden hvis du belaster motoren på tomgang - sette den i gear i fortøyningene?

Jeg fikk akkurat den samme lyden i bilen min i dag på vei til jobb i dag :headbang: Det er på en chevrolet 6,2 V8 Diesel som har gått veldig fint tidligere. Det var under helt rolig kjøring i rundt 40 km denne lyden plutselig dukket opp og siden har den vært der. Ser også at det er noe svak blårøyk fra eksosen på høyre side. Når bilen står i fri og jeg gir gass virker det litt som det er en sylinder som ikke henger helt med, men klakkelyden er der ikke hele tiden. ER redd jeg må demontere topplokk i helgen og undersøke :headbang:

Det var en liknende lyd i en 6,5 Turbodiesel som gamlingen hadde tidligere. Han kjørte den bilen i 2-3 år uten noen problemer :wflag:

ER dette med sot rundt ventilseter et normalt problem på gamle dieselmotorer? Synes teorien om at noe sot ligger igjen og hindrer ventilen i å lukke seg helt kan være litt logisk. Kan vel egentlig sjekkes ved en kompresjonstest også?

Fikk du denne lyden plutselig eller er den noe som har kommet over tid? Forsøkt forskjellige typer olje? På motoren min synes jeg det høres værst ut når den er varm, men disse motorene høres jo ut som et steinknuseri uansett, så det er ikke sikkert det er noe vits å legge så mye arbeid i det.

Om du lar motoren gå på lavt turtall, og lyden høres godt, løsner på ett og ett dyserør, forsvinner lyden da ? Har du tatt et litt stort skrujern og satt skaftet til øret og klingen mot en og en innsugningskanal ? Klare du å lokalisere lyden da ?

Ta skrujernsmetoden på brennstoffventilene også.

Kan være en brennstoffventil som sipper. Selv om disse er sjekket kan den endre seg ved monteringen, slik at den sipper. Det som vil skje da er at det kommer for mye brennstoff inn på sylinderen ved lav omdreining på motoren og det vil oppstå en feiltenning. Ved høyere omdreining avtar lyden fordi tenningen blir mer riktig.

Har selv vært borti kranglete brennstoffventiler. Satte inn nye ventiler etter en overhaling, startet motor og det hørtes ut som noen sto å slo i den med en slegge. Tok ut brennstoffventiler, sjekket dem, noen sippet. Fikset opp i det, satte dem inn, samme bankingen. Prøvde flere ganger, men ventilene ville ikke. Bestillte nye, monterte, startet opp og lyden var borte.

Har du sjekket at brennstoffventilene har riktig dyse til din motor. Sjekk ut dette. Nytter ikke med riktig trykk/spredning om det skal være en annen spredning.

DETTE ER BARE TIPS OG FORSLAG !

Redigert av Dieselboy (see edit history)

Hørte du på lyden diselboy? Gode forslag du og andre kommer med.

Tror du den lyden kan være dysene? Det var akkurat likt før og etter overhaling av dyser. Han som overhalte de kjente godt motoren og er kjent for og være dyktig på dette så jeg synes det er utrolig vist det er dette. Men kan det være pumpa?

Vet noen om pumpa er festet mer enn de skruene. Er det skruer bak sjøvannspumpa?

Men tenker mer og mer at det er en ventil men synes det er utrolig at alle går lett manuelt og at jeg ikke klarer og lokalisere det når motoren sviver uten toppdeksel.

Jeg helte på en liter automatkasse-olje (ca. 2%innblanding) i diselen på kjerra i dag, og nå er absolutt alt av ulyder borte. Nå maler den som en katt :cheers: Lurer på om klakkingen kan ha hatt sammenheng med mager vinterdiesel (mye parafininnblanding) og litt for dårlig smøring av dieselpumpa. Kanskje det kan være verdt et forsøk hos deg også?

Er det registerreim på denne motoren? Det kan nesten virke som om den tenner på feil tidspunkt, så da tenkte jeg muligens reim som har hoppet over ett hakk. Eventuelt dyse som lekker, men da burde du merke forskjell om du løsner ett og ett dyserør. Jeg tviler på om ventilene kan forårsake noe slikt som dette så lenge klaringene er OK og motoren ikke ryker unormalt mye. Men noe er det, den er helt klar ikke helt i slaget...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...