Jump to content

Problem med tikke / klakkelyd i Volvo 40B motor


Nordbø

Recommended Posts

Nei denne motoren har ikke registerrem det er en lavtliggende kam og tanjulsregister. Lyden du har høres mistenkelig lik ut den jeg hadde før motoren havarerte. Hadde det vært min motor ville jeg tat av toppen for en skikkelig kontroll det er da trosalt ikke mer en et par timers arbeide om nann kjener motoren og er lit vant og skru. Selv om du da må kjøpe et nytt pakningssett til toppen blir det svært billig i forhold til og kjøre den til det smeller.

Link to post

Diskuterte problemet her med en på jobben i dag......Du skrev du hadde fått testet brennstoffventilene ? Hvordan/hvor ble dette utført ?

Ble ventilene kontrollert/justert til riktig åpningstrykk ? Husk på her at det er forskjell på kg og bar. Kan det stemme at disse ventilene skal åpne på 175 kg og ikke 175 bar ? Du har vel boka ?

Det er ca 6 kg forskjell mellom 175 kg og 175 bar. Er åpningstrykket stillt for lavt på dysene, vil dem begynne å levere diesel før tiden, og tenningen kommer før den skal, banke/klikkelyd kan oppstå. Grunnen til at lyden avtar ved høyere omdreining, er at det blir levert mindre mengde diesel til feil tidspunkt og bankingen avtar.

Også er det noe som kalles for baklekk i dyser, ble denne sjekket ?

Hvordan var forstøvningen på dysene ved testing ?

Link to post

Først angående riving i sylinder. Hadde den vært så reven fatter jeg ikke at motoren går så bra og at lyden går vekk ved 2000 omdr. Men tror jeg tar av toppen for og sjekke sylindrer og ventiler.

 

Dysene hadde riktig forstøving og åpningstrykk, men mye baklekk. Derfor ble alle spisser byttet. Fatter ikke at han i S.E.D. som gjør denne jobben ikke skal vite dette med åpningstrykk, men jeg kan høre med han.

 

Uansett takk for alle innlegg. Skal holde dere oppdatert med hva som skjer.

Link to post

den lyden høres akkurat ut som ett vipparm feste som ikke er skrudd skikkelig til. var borti en motor som hadde en skrue til et av vipparmfestene som var litt løs. hver gang kammen belastet festet via støtstangen klakket bunnen av feste mot toppen. og det ble en slik tikkelyd som du har omtrent.. du har jo også lyden annenhver omdreining , noe som oftest skyldes ventil og vippearm mekanisme..

ikke altid lett å skille metalliske lyder fra dieselknakking , men jeg synes det høres mere ut som ventil problem, fremfor dyseproblem..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
...Hadde den vært så reven fatter jeg ikke at motoren går så bra og at lyden går vekk ved 2000 omdr.

 

Til info, selv om jeg ikke tror du har riving, kjørte jeg tur/retur Horten Grebbestad med revet sylinder og ødelagt stempel. Hørte ikke dette på motoren i det hele tatt og motor gikk som en kule.. hadde bare litt lavere tomgang enn vanlig og 5 grader høyere temp ved masj (som gjorde at jeg fattet mistanke).. jeg holder en knapp på ventil/vippetøy..

 

stempel.jpg

Link to post
den lyden høres akkurat ut som ett vipparm feste som ikke er skrudd skikkelig til. var borti en motor som hadde en skrue til et av vipparmfestene som

 

Om det er noe "tull" med vippetøyet, som det ofte kalles, kan det rett å slett være et lager som er utslitt, enten på selve vippearm eller vippearmsbukk ?

En vil ikke merke det sånn umiddelbart ved ventiljustering, da en vil kompensere for evt slitasje ved justering.

 

Bare nok en tanke......

Link to post
Diskuterte problemet her med en på jobben i dag......Du skrev du hadde fått testet brennstoffventilene ? Hvordan/hvor ble dette utført ?

Ble ventilene kontrollert/justert til riktig åpningstrykk ? Husk på her at det er forskjell på kg og bar. Kan det stemme at disse ventilene skal åpne på 175 kg og ikke 175 bar ? Du har vel boka ?

Det er ca 6 kg forskjell mellom 175 kg og 175 bar. Er åpningstrykket stillt for lavt på dysene, vil dem begynne å levere diesel før tiden, og tenningen kommer før den skal, banke/klikkelyd kan oppstå. Grunnen til at lyden avtar ved høyere omdreining, er at det blir levert mindre mengde diesel til feil tidspunkt og bankingen avtar.

Også er det noe som kalles for baklekk i dyser, ble denne sjekket ?

Hvordan var forstøvningen på dysene ved testing ?

 

denne linken vil du finne et konverteringsprogram som viser forholdet mellom Kg/cm2 og Bar. Der vil du finne ut at 1 bar tilsvarer 1,02 Kg/cm2 og derav vil du få en evt. feiljustering på 3,5 bar ved en innstilling på 175 enheter. Dette er en ubetydelig feilmargin vedrørende innstilling av brennstoffventilenes åpningstrykk!!

 

Brennstoffet innsprøytings tidspunkt er IKKE påvirket av brennstoffventilens åpningstrykk!! Husk dette er et "hydraulisk" system der brennstoffet består av dieselolje, altså en ukomprimerbar væske!

 

En brennstoffventil med et betydelig for lavt åpningstrykk vil forårsake dårlig forstøvning som derav medfører økt tenningsforsinkelse og fare for etterbrenning i sylinderen.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jeg holder en knapp på ventiltikking på denne lyden. Tenningsbank har ofte en skarpere lyd og er sjelden på kun en sylinder. Etter frekvensen på lyden å dømme (sammenlignet med turtallet) synes jeg det høres ut som det er kun en ventil som har tikking.

Var en gang borti en ventilløfter hvor setet til støtstangen var så slitt at støtstangen sviktet mot løfteren ved belastning.

Link to post
  • 4 uker senere...

Hei!

 

Da var vi tilbake :smiley:

 

Tok av toppen i går og fant meget glatte sylindre og et stempel var litt oppete på topp, så jeg rekner med klakkingen kommer fra lite komp og feiltenning.

 

Nå lurer jeg på om jeg skal overhale den. Noen som vet hvor en får kjøpt rimeligste deler? Kunne tenkt meg og fått en annen motor og sett rett inn for har det så travelt på jobb. Men de skal ha så mye for disse gamle motorene.

 

Hva mener dere?

Link to post

Nå er det ikkje så lett å komme med rett forslag uten å selv ha sett på motoren. Men om motoren fungerer greit ellers, så ser eg ikkje poenget med å totaloverhale den. Det du kan gjer, er å skifte det stempelet som er skadet, så ville eg ha skifta alle stempelringane. Og om foringane ikkje er så utslitte, så er det sikkert nok å bare hone? Og når du allereide er ute med stempelene, så kan du kansje skifte veivlager.

Link to post
Brennstoffet innsprøytings tidspunkt er IKKE påvirket av brennstoffventilens åpningstrykk!! Husk dette er et "hydraulisk" system der brennstoffet består av dieselolje, altså en ukomprimerbar væske!

:sailing:

Bjørn

 

Brennstoffet innsprøytings tidspunkt inn i sylinderen vil bli tidligere sett i forhold til veivgrader dersom åpningstrykket på br.st ventilen er lavere enn hva det skal være. Det effektive pumpeslaget begynner ikke før pumpeplunger har passert avskjærings hullene i pumpehuset (også kalt forinnsprøytnings vinkelen). Da vil trykkoppbyggingen i br.st røret starte. Er åpningstrykket satt for lavt vil br.st ventilen slippe diesel inn på syl tidligere enn normalt, dette fører til tidlig tenning. Resultatet kan bli bankelyd i motoren, bankelyden kommer av at forbrenningen skjer før stempelet når øvre dødpunkt og dette bremser stempelt før det kommer over i ekspansjons takten Er ikke noe problem og ha fin forstøvning selv om åpningstrykket er f.eks 10-15bar for lavt.

 

mvh

mask

Link to post

Klakkelyder kan ha flere årsaker. Prøv å finn ut om det er en mekanisk lyd eller tennings bank.

Kjør motoren og dra ned trottelen, er lyden der fortsatt er det en mekanisk lyd og motoren begynner å bli slitt.

Kan være allt fra lager, stempel, råder, bøyd ventil eller slitt kam og for stor ventil klaring.

Da er det overhaling som må til. Er det en 20 å gammel motor er det sikkert tid for en overhaling uansett.

 

Er det pga tenningen kan det være at tenningen er feil og tenner før stempel er på topp (tdc).

Dårlig kvalitet på diesel (lav cetane ) og høyt innhold av vann kan gi feil ved tenning.

 

Feil i dysene gir ikke nok forstøving av diesel og brennhastigheten blir for sakte og det bygges opp diesel i sylinderen og man får såkalt detonasjon.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Prpoblemet kan være løst ventilsete, hadde problemet på en aqad40a. Fikk justert ventiler uten at det hjalp. Sete løsnet og falt oppå stempelet, men flaks gjorde at det skjedde akkurat da jeg stoppet motoren. skulle heim og da gikk ikke motoren mer enn en halv omdreining så var det stopp. Så da har du enda mer å tenke på.

Link to post
Brennstoffet innsprøytings tidspunkt inn i sylinderen vil bli tidligere sett i forhold til veivgrader dersom åpningstrykket på br.st ventilen er lavere enn hva det skal være. Det effektive pumpeslaget begynner ikke før pumpeplunger har passert avskjærings hullene i pumpehuset (også kalt forinnsprøytnings vinkelen). Da vil trykkoppbyggingen i br.st røret starte. Er åpningstrykket satt for lavt vil br.st ventilen slippe diesel inn på syl tidligere enn normalt, dette fører til tidlig tenning. Resultatet kan bli bankelyd i motoren, bankelyden kommer av at forbrenningen skjer før stempelet når øvre dødpunkt og dette bremser stempelt før det kommer over i ekspansjons takten Er ikke noe problem og ha fin forstøvning selv om åpningstrykket er f.eks 10-15bar for lavt.

 

mvh

mask

 

Dette er helt riktig, og på samme måte vil for høyt innstillt åpningstrykk føre til for sen tenning. Da kan man oppleve at maskinen spytter uforbrennt diesel ut eksosen.

 

Utløpet på brennstoffpumpen er utstyrt med en kombinert tilbakeslagsventil og synkeventil. Denne senker trykket i høytrykksrøret slik at ikke det skal stå statisk trykk opp mot åpningstrykket for brennstoffventilen i røret. Uten synkeventilen ville vibrasjoner fått brennstoffventilen til å spytte inn diesel utenom den riktige innsprøytningsfasen. En trykkoppbygging før innsprøytning er da nødvendig og åpningstrykk vil innfluere tenningstidspunkt.

Link to post
  • 3 måneder senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...