dante Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Men tenker mer og mer at det er en ventil men synes det er utrolig at alle går lett manuelt og at jeg ikke klarer og lokalisere det når motoren sviver uten toppdeksel. og hvordan er lyden på motoren når du belaster den i fortøyningene på tomgang - ? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Nei denne motoren har ikke registerrem det er en lavtliggende kam og tanjulsregister. Lyden du har høres mistenkelig lik ut den jeg hadde før motoren havarerte. Hadde det vært min motor ville jeg tat av toppen for en skikkelig kontroll det er da trosalt ikke mer en et par timers arbeide om nann kjener motoren og er lit vant og skru. Selv om du da må kjøpe et nytt pakningssett til toppen blir det svært billig i forhold til og kjøre den til det smeller. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Ja....hørte på lyden. Hadde vært bedre å kunne ta og føle på denne pasienten. Kan ikke sjønne at du ikke skulle klare å lokalisere lyden hvor den er som værst, med skujernmetoden. Skal høre med en gammel dieselguru på jobben i morgen om han kan komme med et godt forslag. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Lyden du har høres mistenkelig lik ut den jeg hadde før motoren havarerte. Hva var årsaken til ditt havari, fant du ut av det? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Hva som var ødelagt kar jeg beskrevet tidligere i denne tråden. Årsaken hvet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Diskuterte problemet her med en på jobben i dag......Du skrev du hadde fått testet brennstoffventilene ? Hvordan/hvor ble dette utført ? Ble ventilene kontrollert/justert til riktig åpningstrykk ? Husk på her at det er forskjell på kg og bar. Kan det stemme at disse ventilene skal åpne på 175 kg og ikke 175 bar ? Du har vel boka ? Det er ca 6 kg forskjell mellom 175 kg og 175 bar. Er åpningstrykket stillt for lavt på dysene, vil dem begynne å levere diesel før tiden, og tenningen kommer før den skal, banke/klikkelyd kan oppstå. Grunnen til at lyden avtar ved høyere omdreining, er at det blir levert mindre mengde diesel til feil tidspunkt og bankingen avtar. Også er det noe som kalles for baklekk i dyser, ble denne sjekket ? Hvordan var forstøvningen på dysene ved testing ? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Synes du skal ta jobben og rive toppen jeg! Lyden minner meg veldig om stempelbank/riving i sylinder Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Nordbø Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Først angående riving i sylinder. Hadde den vært så reven fatter jeg ikke at motoren går så bra og at lyden går vekk ved 2000 omdr. Men tror jeg tar av toppen for og sjekke sylindrer og ventiler. Dysene hadde riktig forstøving og åpningstrykk, men mye baklekk. Derfor ble alle spisser byttet. Fatter ikke at han i S.E.D. som gjør denne jobben ikke skal vite dette med åpningstrykk, men jeg kan høre med han. Uansett takk for alle innlegg. Skal holde dere oppdatert med hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 den lyden høres akkurat ut som ett vipparm feste som ikke er skrudd skikkelig til. var borti en motor som hadde en skrue til et av vipparmfestene som var litt løs. hver gang kammen belastet festet via støtstangen klakket bunnen av feste mot toppen. og det ble en slik tikkelyd som du har omtrent.. du har jo også lyden annenhver omdreining , noe som oftest skyldes ventil og vippearm mekanisme.. ikke altid lett å skille metalliske lyder fra dieselknakking , men jeg synes det høres mere ut som ventil problem, fremfor dyseproblem.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
mask Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Men tror jeg tar av toppen for og sjekke sylindrer og ventiler. Hei Nordbø, Ja det synest jeg du skal gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 ...Hadde den vært så reven fatter jeg ikke at motoren går så bra og at lyden går vekk ved 2000 omdr. Til info, selv om jeg ikke tror du har riving, kjørte jeg tur/retur Horten Grebbestad med revet sylinder og ødelagt stempel. Hørte ikke dette på motoren i det hele tatt og motor gikk som en kule.. hadde bare litt lavere tomgang enn vanlig og 5 grader høyere temp ved masj (som gjorde at jeg fattet mistanke).. jeg holder en knapp på ventil/vippetøy.. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 den lyden høres akkurat ut som ett vipparm feste som ikke er skrudd skikkelig til. var borti en motor som hadde en skrue til et av vipparmfestene som Om det er noe "tull" med vippetøyet, som det ofte kalles, kan det rett å slett være et lager som er utslitt, enten på selve vippearm eller vippearmsbukk ? En vil ikke merke det sånn umiddelbart ved ventiljustering, da en vil kompensere for evt slitasje ved justering. Bare nok en tanke...... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Diskuterte problemet her med en på jobben i dag......Du skrev du hadde fått testet brennstoffventilene ? Hvordan/hvor ble dette utført ?Ble ventilene kontrollert/justert til riktig åpningstrykk ? Husk på her at det er forskjell på kg og bar. Kan det stemme at disse ventilene skal åpne på 175 kg og ikke 175 bar ? Du har vel boka ? Det er ca 6 kg forskjell mellom 175 kg og 175 bar. Er åpningstrykket stillt for lavt på dysene, vil dem begynne å levere diesel før tiden, og tenningen kommer før den skal, banke/klikkelyd kan oppstå. Grunnen til at lyden avtar ved høyere omdreining, er at det blir levert mindre mengde diesel til feil tidspunkt og bankingen avtar. Også er det noe som kalles for baklekk i dyser, ble denne sjekket ? Hvordan var forstøvningen på dysene ved testing ? På denne linken vil du finne et konverteringsprogram som viser forholdet mellom Kg/cm2 og Bar. Der vil du finne ut at 1 bar tilsvarer 1,02 Kg/cm2 og derav vil du få en evt. feiljustering på 3,5 bar ved en innstilling på 175 enheter. Dette er en ubetydelig feilmargin vedrørende innstilling av brennstoffventilenes åpningstrykk!! Brennstoffet innsprøytings tidspunkt er IKKE påvirket av brennstoffventilens åpningstrykk!! Husk dette er et "hydraulisk" system der brennstoffet består av dieselolje, altså en ukomprimerbar væske! En brennstoffventil med et betydelig for lavt åpningstrykk vil forårsake dårlig forstøvning som derav medfører økt tenningsforsinkelse og fare for etterbrenning i sylinderen. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Nike Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Jeg holder en knapp på ventiltikking på denne lyden. Tenningsbank har ofte en skarpere lyd og er sjelden på kun en sylinder. Etter frekvensen på lyden å dømme (sammenlignet med turtallet) synes jeg det høres ut som det er kun en ventil som har tikking. Var en gang borti en ventilløfter hvor setet til støtstangen var så slitt at støtstangen sviktet mot løfteren ved belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 21.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Hei! Da var vi tilbake Tok av toppen i går og fant meget glatte sylindre og et stempel var litt oppete på topp, så jeg rekner med klakkingen kommer fra lite komp og feiltenning. Nå lurer jeg på om jeg skal overhale den. Noen som vet hvor en får kjøpt rimeligste deler? Kunne tenkt meg og fått en annen motor og sett rett inn for har det så travelt på jobb. Men de skal ha så mye for disse gamle motorene. Hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Nå er det ikkje så lett å komme med rett forslag uten å selv ha sett på motoren. Men om motoren fungerer greit ellers, så ser eg ikkje poenget med å totaloverhale den. Det du kan gjer, er å skifte det stempelet som er skadet, så ville eg ha skifta alle stempelringane. Og om foringane ikkje er så utslitte, så er det sikkert nok å bare hone? Og når du allereide er ute med stempelene, så kan du kansje skifte veivlager. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Brennstoffet innsprøytings tidspunkt er IKKE påvirket av brennstoffventilens åpningstrykk!! Husk dette er et "hydraulisk" system der brennstoffet består av dieselolje, altså en ukomprimerbar væske! Bjørn Brennstoffet innsprøytings tidspunkt inn i sylinderen vil bli tidligere sett i forhold til veivgrader dersom åpningstrykket på br.st ventilen er lavere enn hva det skal være. Det effektive pumpeslaget begynner ikke før pumpeplunger har passert avskjærings hullene i pumpehuset (også kalt forinnsprøytnings vinkelen). Da vil trykkoppbyggingen i br.st røret starte. Er åpningstrykket satt for lavt vil br.st ventilen slippe diesel inn på syl tidligere enn normalt, dette fører til tidlig tenning. Resultatet kan bli bankelyd i motoren, bankelyden kommer av at forbrenningen skjer før stempelet når øvre dødpunkt og dette bremser stempelt før det kommer over i ekspansjons takten Er ikke noe problem og ha fin forstøvning selv om åpningstrykket er f.eks 10-15bar for lavt. mvh mask Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Klakkelyder kan ha flere årsaker. Prøv å finn ut om det er en mekanisk lyd eller tennings bank. Kjør motoren og dra ned trottelen, er lyden der fortsatt er det en mekanisk lyd og motoren begynner å bli slitt. Kan være allt fra lager, stempel, råder, bøyd ventil eller slitt kam og for stor ventil klaring. Da er det overhaling som må til. Er det en 20 å gammel motor er det sikkert tid for en overhaling uansett. Er det pga tenningen kan det være at tenningen er feil og tenner før stempel er på topp (tdc). Dårlig kvalitet på diesel (lav cetane ) og høyt innhold av vann kan gi feil ved tenning. Feil i dysene gir ikke nok forstøving av diesel og brennhastigheten blir for sakte og det bygges opp diesel i sylinderen og man får såkalt detonasjon. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
BMP Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Sett med foringer og stempler får du fra Sylynderservise de har også nye ramme og veivlager. Men er det virkelig noe poeng og overhale en så gammel og umoderne motor. Tror heller jeg ville satset på og få tak i en 41 motor den er trosalt langt bedre og passer rett inn der 40 motoren sto. Sitér dette innlegget Link to post
Marex 23 Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Prpoblemet kan være løst ventilsete, hadde problemet på en aqad40a. Fikk justert ventiler uten at det hjalp. Sete løsnet og falt oppå stempelet, men flaks gjorde at det skjedde akkurat da jeg stoppet motoren. skulle heim og da gikk ikke motoren mer enn en halv omdreining så var det stopp. Så da har du enda mer å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Brennstoffet innsprøytings tidspunkt inn i sylinderen vil bli tidligere sett i forhold til veivgrader dersom åpningstrykket på br.st ventilen er lavere enn hva det skal være. Det effektive pumpeslaget begynner ikke før pumpeplunger har passert avskjærings hullene i pumpehuset (også kalt forinnsprøytnings vinkelen). Da vil trykkoppbyggingen i br.st røret starte. Er åpningstrykket satt for lavt vil br.st ventilen slippe diesel inn på syl tidligere enn normalt, dette fører til tidlig tenning. Resultatet kan bli bankelyd i motoren, bankelyden kommer av at forbrenningen skjer før stempelet når øvre dødpunkt og dette bremser stempelt før det kommer over i ekspansjons takten Er ikke noe problem og ha fin forstøvning selv om åpningstrykket er f.eks 10-15bar for lavt. mvh mask Dette er helt riktig, og på samme måte vil for høyt innstillt åpningstrykk føre til for sen tenning. Da kan man oppleve at maskinen spytter uforbrennt diesel ut eksosen. Utløpet på brennstoffpumpen er utstyrt med en kombinert tilbakeslagsventil og synkeventil. Denne senker trykket i høytrykksrøret slik at ikke det skal stå statisk trykk opp mot åpningstrykket for brennstoffventilen i røret. Uten synkeventilen ville vibrasjoner fått brennstoffventilen til å spytte inn diesel utenom den riktige innsprøytningsfasen. En trykkoppbygging før innsprøytning er da nødvendig og åpningstrykk vil innfluere tenningstidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Knallfred Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Jeg ville rett og slett betalt ett pr, hundre kroner og fått den beste motormekanikern i bygda til å se på saken, i stedet for å ta maskinistskolen på båtlassen! Du skal vel ha båten på havet en gang?? Sitér dette innlegget Link to post
Homer Simpson Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Hvordan gikk det med motoren din Nordbø? Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 16.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Hei! Så litt vel sendt spørsmålet ditt. Etter og ha sett nøye på motoren var den ganske så revet i en sylinder så jeg valgte og ta den ut og selge den som delemotor for 3000kr. Satte i en ny brukt motor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.