Jump to content

Prosjekt gjennomført: skifte av rorlager på seilbåt


Sun Flyer

Recommended Posts

Hei, tenkte å vise en liten billedserie fra når vi skiftet rorlagre på båten. Vi hadde tidspress og derfor valgte jeg å sette bort jobben til et firma. Dette gjorde det dyrere enn nødvendig, men også at vi klarte oss med et døgn på land.

 

Først tok vi båten bå land. For å få den så høyt som mulig slik at vi kunne få ut roret måtte vi ta av storseilbommen.

rorlagerbp1.jpg

Videre bygget vi opp under roret slik at det gikk an å løsne alt innvendig uten at roret gikk i bakken.

rorlagerbp2.jpg

Så ble kvadranten løsnet. To av skruete satt som f**n og knakk. Derfor måtte vi ta ut kvadranten og varme denne opp for å få ut restene. Grunnen til dette var at kvadranten er i aluminium og skruene er i syrefast. De var derfor irret fast. Her ser vi kvadranten med de to skruene som knakk stikkende ut.

rorlagerbp3.jpg

Her ser vi roret liggende på bakken. Rorstammen er i karbon.

rorlagerbp4.jpg

Nærbilde av rorstammen med det nederste rorlageret liggende til høyre. Rorlagrene var klemt fast i et spor inne i rorhylsen og man trengte ikke plastre noen ting for å bytte. Dette var den delen av jobben som var lettere en ventet.

rorlagerbp5.jpg

Her sees hele greien innvendig etter at det hele er skrudd i sammen igjen.

rorlagerbp6.jpg

Alt i alt kan man lett gjøre dette selv dersom man har bedre tid og litt tålmodighet.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Framtia: Vil ikke anbefale det. På min båt er det nok mulig siden rorhylsa går over vannlinjen. Men det nederste lageret skiftes fra utsiden og, man må ha dykker. Man må også vite om rorlageret er klemt fast eller om det er støpt. Mitt ror veide ikke mer enn at en person såvidt kunne løfte det. Men det kommer jo an på hva det er bygd av. Tror at det blir veldig mye tyngre om rorstammen er i syrefast. Og det er mye mere vanlig. Men du trenger vel ikke skifte dette enda? Min er seilt ca 20 000nm.

 

I etterkant ser jeg også at jeg kunne fortsatt å seile med den gamle lageret et par år hvis jeg ville.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Min forrige båt (SO35) har en liten rorskade som jeg skal forestå utbedring av til våren. Båten vil være tilgjengelig i totalt ca 2 uker, og min plan var å gjøre dette mens den sto på land og uten å ta av roret. Hvis det derimot hadde vært en smal sak å slippe roret ned uten å ta opp båten kunne roret ha blitt tatt inn nå og således hatt god tid og slippe landsettingsutgifter mens jobben gjøres. Tilgang på dykker er ikke noe problem :diving:

 

Antar jeg beholder den opprinnelige planen...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Fine bilder ,men jeg vil sette stor pris på om du kunne beskrive litt nærmere arbeidsprosedyren og de ulike deler av rorsystemet. Jeg har forespurt Feeelingforhandleren i Bergen om en skisse, men har ikke hørt noe og jeg tenker på å skifte foring/lager på begge mine ror snarest. Delene kan selvfølgelig være nokså ulikt, men jeg tenker begge båtene er franske (Kelt) og en benytter ofte samme fabrikantene i delesammenheng. Har også noe spørsmål på hjertet Hva var utgangspunktet for at du skiftet? mye slark og/eller lekasje? Hvor fikk du nye deler/lager fra? Takker for info.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Årsaken til at jeg ville skifte lagrene var ganske mye slark. Jeg kunne bevege enden av roret 3-4 cm hver vei. Det var ingen lekkasje gjennom roret.

Vi tok utgangspunkt i denne tegningen som vi fikk av importøren (heitmann).

su43000144a.gif

Lagrene ble også kjøpt gjennom Heitmann og kom et par uker etter bestilling. Det er en kurant sak å demontere styringen. Av med autopiloten, styrewire og løsne kvadranten fra rorstammen. De som er forhandler for feeling i Bergen gjør det som ekstrajobb og er i praksis amatører. Ikke ha for store forventninger her...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det var mye slark allerede når jeg besiktiget båten på land i kroatia. Sjekket det også i høst da vi løftet og spylte under før en eller annen regatta. Også var det dunkelyder fra roret når vi rullet i mye sjø/lite vind.

 

Ja, det er regatta på lørdag. Oppmøte ca kl 10 hjellestad eller 8 i åsane.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ser at datterselskap har dyrer variant av rorlager en morselskap :confused::cheers: Dem Beneteau båtene som har hatt rorhavari har fleste fått byttet kun nedre lager men lagerene hos dem er nylonfodringer. Dem har litt større innenmål en rorstammen og hvis man ikke bytter begge samtidig og monterer stammen mens lim er vått kan oppstå skevt pålag på stammen og den knekker. Til dem type båter lønner seg å velge dyreste tilbud, de er montere orginal deler og følge anvisningen fra verft.

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Oi, det er sinnsykt lenge siden. Ni år... Husker at det ble dyrt, men mye pga at selve løftet ble gjort et dyrt sted. Lageret i seg selv var billig. Det gikk en del arbeidstimer. Har du slark i roret? Lev med det en stund og skift rett før evt langtur. Du kan seile lykkelig med litt slark, ganske lenge.

 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Fast 43'en min hadde jo nålelager. De fleste jeanneau'er har jo glidelager som jo er billig og enkelt men gir mer motstand. Glideflaten slites jo og da blir det slark. Det er ikke spesielt farlig. Hvis du skal ha båten lenge er det jo en mulighet å bygge om til ordentlige lagre sånn at den blir lettere på roret. Det vil minske slitasjen på autopilot og styring. Selv lever jeg greit med glidelagre (og litt slark) på katamaranen jeg har nå.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...