Jump to content

Kjøpe kinesisk motor, er jeg helt gal?


flight

Recommended Posts

Etter mange års slit er min gamle md 21 a moden for utskifting de to siste sessonger har vært mere skruing en

båt liv.

vet ikke hvor mange forhandlere jeg har kontaktet for tilbud men har vel stort sett sendt forespørsel til de fleste

og prisene gjør jo att man får hår på ryggen i tillegg er det så mye ++++++ at en motor på ca 55 til 70 hk kommer

på rundt 180 til 200.000 .

har også sjekket det meste av brukt markedet og der koster jo 25 til 30 år gamle motorer 30-50.000

dette synes jeg var galskap i min 30 år gamle snekke.

nå var gode råd dyre så jeg satte i gang og lete utenlands der fant jeg 2 motorer jeg fattet innteresse for

Lomatec og yang dong begge produsert i Kina .forundringen var stor da jeg fant ut att disse er mye brukt

i Australia,Newzeland.Holland m.m bla i store hus og kanal båter.

leste alt jeg kom over samt sendte en masse mail til forskelige forhandlere og fikk masse dokumentasjon

og nyttig info.

Så kom dagen da valget skulle tas

ny motor i norge som koster mer en båten ?

brukt 10 til 30 år gammel motor hvor selger skryter motoren opp i skyene (hvorfor bytter han da ) ?

eller Ny motor produsert i Kina ?

Valget ble motor produsert i kina pris ny lovelig tatt inn til Norge fra søta bror ca 45.000 nk inkl frakt

:flag_sw::sailing:

ps imortøren i Sverige har delelager http://www.polarprod.se/

Link to post
Share on other sites

Skal selvfølgelig holde dere oppdatert om denne regner også med att det er mange med meg

som synes motorpriser er for stive.

regner også med att det kommer mange kommentarer ang motor produsert i Kina og kvaliitet.

gjerne det men da må man se

hvor flere av de andre såkalte merke motorer og girkasser produseres nemelig Kina :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er mange deler som produseres i Kina, og mange produsenter er flinke. Mange har dog brent seg på at de ikke har fått det de har bestilt ved at råvarene ligger utenfor den spesifikasjon man har gitt eller at varene avviker på enkelte detaljer som uforklarlig har blitt endret fra tegning. Det er ikke uten grunn at "same same but diffelent" er en vits blant en del som handler med Kina.

 

Det interessante er når kineserne på egne ben begynner å konkurrere med ferdige produkter. Da må de i større grad forholde seg til markedenes krav og de må ta reklamasjonskostnadene på alvor.

 

En annen interessant sak er at en del lavkost produsenter har begynt å flytte fra Kina - bla til Indonesia og Thailand.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

yang_dong.jpg

 

Har selvfølgelig sjekket flere referanser har lest i div forum mm det finnes flere utenlanske om disse motorer

en av svakhetene som gikk igjen var vannpumpe til saltvann den orginale hvar for dårlig.

dette er byttet til johnson på alle som går i export.

Link to post
Share on other sites

Nei, du er ikke helt gal! Tøff er du imdlertid, og det er veldig bra. Håper flere kommer etter. Det som jeg har kjøpt av kinaprodusert har svart til forventningene, men det har bare vært mindre kostbare varer. Kipor aggregatet, en hekksaks og en noen brune- og hvitevarer er det jeg kommer på. Har hatt et par reklamasjoner, men ellers har alt fungert helt fint. Prisene har vært en brøkdel av det man må gi for europeisk produsert (navnet), og ofte er en del av dette også produsert i Kina.

Er spent på å høre om dine erfaringer som jeg håper du deler med oss i årene fremover.

Ingen tvil om at prisene på mange varer som f.eks. båtmotorer har gått helt av skaftet, og man får håpe på mer sunn konkurranse fra østen

Link to post
Share on other sites

regner også med att det kommer mange kommentarer ang motor produsert i Kina og kvaliitet.

:rolleyes:

 

Hei støtter deg 100% kjøp motor fra kina du !! kvifor skal vi være skeptiske til motor fra kina?

 

Skal fortelle alle dere skeptikere at.. mens vi her i norden sprang i skogane og bura å sa ugg ugg var kinesarane komne 100 år lenger enn oss det er bare å sjekke opp kva arkeologane har gravd fram i etter tid. Reine skjere mesterverka ..

Eg jobber i Rolls Royce Marine og lager propeller og gear men veit dere kva som skjer nå .jo kinesarane tar sakte men sikkert over heile produksjonen det veit eg for Rolls Royce bygger fabrikker i kina der dei skal ta over service markedet i asia omegn. Det vi meinte kinesaren ikkje kom til å klare det fekk dei til med glans da vi fekk tilbake delane som dei hadde produsert til monteringslinja var vi heilt sjokka IMPONERENDE!! arbeid. Så at kinesaren der noe dårligare enn oss nord gubbane det e berre pisspreik :cheers:

Redigert av Steinsvigen (see edit history)

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
Share on other sites

Valget ble motor produsert i kina pris ny lovelig tatt inn til Norge fra søta bror ca 45.000 nk inkl frakt

 

Gratulerer med ny motor :flag: og spennende valg. Nytt er nå engang nytt uansett hvor det er produsert. Hvilket merke og hvor mange HK er denne motoren på?

 

Edit: Ser på Finn linken at det trolig er Yang Dong motoren på 58hk og at du har fått en ekstra god pris

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4958681_271333_nsgy623.jpg

 

prisen er den du og alle må betale (meget god kurs på svk nå ) ja det er en 58 hk det var den som krever minst ombygging for meg

ellers leverer de motorer fra 27 hk til 90 hk bildet over er av den som blir levert i usa 90 hk.

ellers ser jeg den norske importøren også har meget gode priser.

kan også nevne att de leverer hydrauliske girkasser og att girkasse er ett plagiat av ZF :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei støtter deg 100% kjøp motor fra kina du !! kvifor skal vi være skeptiske til motor fra kina?

Skal fortelle alle dere skeptikere at.. mens vi her i norden sprang i skogane og bura å sa ugg ugg var kinesarane komne 100 år lenger enn oss det er bare å sjekke opp kva arkeologane har gravd fram i etter tid. Reine skjere mesterverka ..

Nei, det der blir for enkelt. Kinesiske produkter som legges ut på det vestlige markedet for å konkurrere med anerkjente vestlige merker på pris, er med få unntak stort sett bare skrap. Ta powertools feks. som selges på Europris, Rema1000, Plantasjen osv. Bare ræl som skjelden holder lenger en tre kvarter.

 

Vestlige selskaper derimot som legger produksjonen sin til lavkostlandet Kina, for å produserer etter egen kvalitetsstandard og spesifikasjoner, ja se det er noe halt annet. Men da er ofte prisen også en annen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jada, dokumentasjon finnes. Jeg har skuffen full av det etter å ha sourcet kinesiske, indiske og andre fjerne østenleverandører i en årrekke. For å si det kort. Du får storts ett det du betaler for. Forvent ikke topp kvalitet til en billig penge.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Regnestykket er egentlig ganske enkelt.

 

1. finn ut hvor stor andel av et produkts pris som er råvarer. For man vil jo gjerne ha samme kvalitet som en Yanmar f.eks

2. finn ut hvor mange arbeidstimer som brukes på produktet (inklusive utvikling, verktøykost etc)

3. Finn ut hvilke marginer alle ledd i verdikjeden krever. Se om det skiller mellom de ulike merkene

 

Så har man grovt sett forskjellen i pris.

 

Poenget til rem er høyst relevant - man får det man betaler for. Og aksepterer man at man kanskje må bytte motor noen år tidligere enn med et annet merke så er det jo greit

 

Og rem er nok ikke den enste her som har kjøpt en del fra Asia :smiley:

 

"Like everything else in life you get what you pay fore" som enkelt sier på utenlandsk. Det betyr ikke at et produkt fra Kina er dårlig - men ikke forvent state of the art teknologi, kvalitet og ytelse til mindre enn halve prisen. Men produktet kan gjerne være godt nok.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er selvfølgelig klar over att man får det man betaler for og var som mange veldig skeptisk til disse motorer selv.

men har nå brukt tiden fra i fjor høst til og sjekke opp og samle inn alt jeg kunne få tak i om disse motorene.

og har funnet ut att både Lomatec og yang dong fungerer utmerket i andre land.

sevfølgelig har det også dukket opp negative ting.

Deler og tilgang til disse er jo en av tingene jeg har tenkt mye på men ble mye roligere når jeg fant ut att

disse var lett tilgjengelig fra Sverige og Nederland.

fikk også med ekstra filtere og impellere . kommer også til og legge ut manualer mm her på baatplassen.

synes det bra att det kommer alternativer som passer lomeboka til de fleste

de som har råd må gjerne kjøpe hva de vil og onsker man brukt må man gjerne gjøre det

Link to post
Share on other sites

Har selvfølgelig sjekket flere referanser har lest i div forum mm det finnes flere utenlanske om disse motorer

en av svakhetene som gikk igjen var vannpumpe til saltvann den orginale hvar for dårlig.

dette er byttet til johnson på alle som går i export.

Når du sier du har sjekket referanser, har du da hatt direkte kontakt med eiere/brukere av disse motortypene? Jeg tenker at motorer til denne prisen er høyst interessante for mange, men at det er brukererfaringene fra flest mulig som på en måte blir det mest seriøse kjøpskriteriet.

Link to post
Share on other sites

ja jeg har hatt kontakt med flere private kjøpere stort sett gjenomgående posetivt men også noe negativt

de som har vært negative har kjøpt direkte fra kinesiske leverandør og kritikken har stort sett gått på

sen respons tid.

det var også en del kritikk rundt vann pumpe noe som nå er byttet ut

som jeg tidligere har sagt jeg er kun ute etter et rimelig alternativ for folk flest

som har båt type snekke eller lignende

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...