Jump to content

Kjøpe kinesisk motor, er jeg helt gal?


flight

Recommended Posts

Jeg tok ut den gamle selv og betalte runt 10000 motor inn i prisen var ny flens nye motor labber,da di labbene som fulgte med var litt for store da det ble trangt nede i rommet.Hadde tenkt og bytte selv men hadde ikke tid på grunn av mye jobbing.Motor ga jeg ca 50000/ mindre en jeg måtte i for Yanmar 50 ny .Og denne motor er egentlig 62 hk er sperret på pumpa.Pris så for du spørre importøren som ligger noen ganger på her en grei kar..Eller send meg im så for du mer info .MvhBjørn :cheers_wine:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

hei alle sammen gratulerer med ny motor for ca 1 uke siden mottok jeg min Kinesiske motor TDME 58

selv importert fra søta bror til en meget hyggelig pris. (helt lovelig med alle forbannede avgifter )

har gått igjennom motor fra a til å på motorvekstedet til ett av landes flyselskaper

konklusjonen er meget solid bygget meget fin gang lavt støynivå ingen tegn til spon eller andre ting verken i

bunn panne eller andre steder.

girkasse virker også veldig bra (plagiat av zf )fint instrument panel alt elekrisk ferdig opplagt med hurtig koblinger

johnson saltvanspumpe

det finnes selvfølgelig noe og henge fingeren på når det gjelder det kosmetiske lakeringen kune vært bedre men

pytt pytt en 60 hk 4 sylinyndret motor komplett og da mener jeg komplett for under 50.000 er jo greit nok :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja funker bra dette motor virker sterk og går meget pent.Eneste ellers jeg sliter med for liten proppel skal regne litt på dette en av dagene.Men jeg må kjøre pent di første ca 60 timene for og kjøre inn motoren.Det er veldig uvant nå kan jeg bare krype inn til brygga med meget lite turtall og fart i forhold til 33 Yanmaren jeg hadde 3 sylindret.Er som dag og natt dette.MvhBjørn :cheers::sailing:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Åpner denne tråden igjen jeg :flag_bp: Lurer litt på om det er en forhandler her i bergen som monterer den 50hk Lomatec motoren og hva prisen er sånn ca for montering? Har fått pris på 58k uten frakt fra forhandler av lomatec. Er ikke noe å si på det :thumbsup: Går selvfølgelig an å montere motoren selv hvis jeg en gang skal ha den motoren men så er det kjekt å vite at alt er utført riktig da.

Link to post
Share on other sites

man kjøper da ikke motor fra kina! ærlig talt. unskyld at jeg sier det men bare tullinger gjør noe slikt. den motoren er jeg sikker på ikke holder lenge dessverre. den kommer til å varmskjære seg så mange ganger at du sitter igjen med 4,5 hester etter 300 timer. de pengene ville jeg brukt på en brukt motor av anerkjent merke. penger rett i dass, men lykke til.

Link to post
Share on other sites

man kjøper da ikke motor fra kina! ærlig talt. unskyld at jeg sier det men bare tullinger gjør noe slikt.

Godt du kommer og lærer folk om etikette og normer innen valg og kjøp av motor :rolleyes:

 

Nei, tiden vil vel vise om motorene er kvalitet, viser det seg at de er gode vil nok prisene stige. Og da kan de som ikke turte ta sjansen på billig motor sitte der og angre seg :headbang:

Link to post
Share on other sites

2. finn ut hvor mange arbeidstimer som brukes på produktet (inklusive utvikling, verktøykost etc)

Så har man grovt sett forskjellen i pris.

For oss som regner pris i kroner og ikke i timer, holder ikke ovenstående resonnement. I Kina betaler man ekvivalent med NOK 2,50-3,00 for en tilsvarende bok som koster 300-400 NOK i Norge.

man kjøper da ikke motor fra kina! ærlig talt. unskyld at jeg sier det men bare tullinger gjør noe slikt. den motoren er jeg sikker på ikke holder lenge dessverre. den kommer til å varmskjære seg så mange ganger at du sitter igjen med 4,5 hester etter 300 timer. de pengene ville jeg brukt på en brukt motor av anerkjent merke. penger rett i dass, men lykke til.

Slike argumenter har jeg dessverre hørt fra andre tullinger også. Kan Kaptein Kåy innvie oss andre i bakgrunnen for "er jeg sikker på", "ikke holder lenge", "den kommer til å varmskjære seg" i denne forbindelse? Slik fremsynthet har jeg ikke opplevd siden Marcello Haugen levde.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg erfaring med Lomatec, men vi har rundt 30 gaffeltrucker av merket Heli som er kinesisk og de har alle 4 sylinder Kubota motorer... men det er nok ikke ekte vare, noe kinesisk kopi... da svært får går mer en 2000timer, noen har tatt kvelden etter 1000-1500 timer... Da er de rett og slett utslitt og moden for skraphaugen.. Disse truckene har feilrate som overgår det meste jeg har vært borti av trucker... De er mere på verkstedet enn i drift...

 

Så jeg er skeptisk til kinamotorer av den grunn... og vil nok ikke være eier av noe slikt... Da hadde jeg heller valgt en grønn VP motor....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Må ærlig innrømme at jeg også er litt skeptisk. Innkjøp av motor er en relativ stor investering, uansett om man får den billigere fra Kina. Jeg har erfart at det kan være dyrt å kjøpe billig, og ved slike store investeringer liker jeg å være litt ekstra trygg. Når motoren i tillegg er kjøpt i Sverige, blir jeg enda mer skeptisk. Ved et slikt kjøp ville jeg i alle fall sørget for å få med meg 5 års reklamasjonsrett. Hvor lang garanti gir leverandøren på motoren?

 

Noen kinesiske varer holder god kvalitet. Ofte er dette varer som er produsert på lisens fra vestlig fabrikant. En del andre varer, av kinesisk fabrikat, har jeg hørt kan ha heller tvilsomt rykte. Det varierer sikkert og man skal være forsiktig med å generalisere. Mye tyder likevel på at kvantitet kanskje fortsatt betyr mer enn kvalitet i det kommunsitiske landet(?)

Link to post
Share on other sites

Når man skal konstruere en motor er det ikke bare å borre fire hull,sette stempler nedi og tro at det er bra. Det er bra nok til å starte opp, men det er ikke bra nok for å holde. Anerkjente motorprodusenter har brukt tiår på å utvikle bra motorer som tåler tusenvis av timers bruk. Kineserne har ikke peiling på motorer. Stålkvaliteten er dårlig,prodksjonen er slurvete og konstruksjonen er ikke ment i det hele tatt å holde særlig mer enn 1500/2000 timer. Det er altså en viss kvalitetskontroll selv i kina men kvalitetskravet er ikke "sterk,robust,slitesterk og årevis med trofast bruk" på en dieselmotor fra kina. Kvalitetskravet er "motor skal starte og gå når den er ny så man kan selge den". tror dere virkelig at en dieselmotor fra kina er ment å sitte i en sjøbåt i norge som skal gå time etter time med høy motstand? Nei, den er ment å sitte i en elvebåt med minimal motstand som frakter passasjerer fra a til b og når den er utslitt etter 3,4 år skal pengene til en ny være inntjent. Den er ikke ment å vare lenge, verken fra produsent eller kunde. Når den blir slitt vil den ikke begynne å bruke olje og spy ut røyk, den vil ganske enkelt ikke smøre godt nok og den vil skjære seg. katta i sekken vent og se,men lykke til for all del. Saltvannspumpen var ikke god nok, den er allerede modifisert før den selges. Produsenten er ikke god nok. farlig kjøp.

Link to post
Share on other sites

Og ja dessverre. Dyrt er det samme som bra og billig er ensbetydende med dårlig når det gjelder motorkvalitet. Merke er faktisk viktig når det gjelder motor. Motor er ikke en lett ting å konstruere. et anerkjent merke er faktisk bedre når det gjelder motorer. Man kan sikkert produsere mye som er bra uten erfaring, men ikke motorer. Den meget robuste norske gamle sabb g motoren er et resultat av tiår med erfaring og tekniske fremskritt hvor enkel den enn er og kan ikke sammenlignes med en billig motor fra kina selv om norge også var fattig på den tiden. Man drømmer kanskje om å ha "flaks",at billig er bra og at den som ikke kan motor lager en motor som var bra likevel fordi landet er fattig eller i utvikling. Nei. ikke i det hele tatt. Motor er ikke bare bare og kina lager IKKE bra motorer.

Link to post
Share on other sites

Alltid er det EN eller annen som kjøper det uansett hva det er og hvor det kommer fra..biler,båter,motorer,altmulig. Jeg er helt sikker på at om jeg spikker en motorblokk av en trestokk,setter stempler nedi,maler den og kaller den "yng yong" eller "knerten og lillebror" for den saks skyld så finnes det EN...EN person i denne verden som tror meg,kjøper den av meg og virkelig trodde den var bra.

Link to post
Share on other sites

Det er Shibura/Perkins/VP motoren jeg har. Funker den, hadde samme i forrige båt også.

 

De har samarbeidet med flere motorer så vidt jeg vet.

 

HUSK: Kina har gode produsenter og dårlige produsenter. Og slå alle over en kam blir for enkelt. Og det samme gjelder også andre land. Og de er veldig på hugget med oppkjøp av bedrifter over hele kloden, og ikke minst Norge.

 

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7459336

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det virker som om du glemmer en viktig ting Kaptein Kåy - det du kaller "tiår med erfaring" er jo faktisk kompetanse som kan læres bort, kopieres, videreformidles osv. Og akkurat det å kopiere - for så i neste omgang sette seg i førersete mht videre utvikling - har vel asiatene tidligere bevist at de er gode på? Japanere, f.eks.. Mulig du har noe rett i dine argumenter, men jeg er overbevist om at svakhentene du nevner ikke gjelder for alle produsenter derfra. Og allerede om et par år er jeg redd du må spise i deg de fleste motargumentene - for utviklingen der borte går grisefort.

 

Så dere forresten at en minister(?) i Sverige nå vil gå inn for at kinesisk skal blir et av tilvalgsspråkene i den svenske skolen? Ikke uten grunn, selvsagt, det ble hevdet at kinesisk i løpet av få år antakelig blir viktigere i næringslivet enn i alle fall fransk og tysk.

Link to post
Share on other sites

...Og allerede om et par år er jeg redd du må spise i deg de fleste motargumentene - for utviklingen der borte går grisefort.

 

Ingen ting hadde vært bedre. MEN, jeg tror jeg venter litt mer enn "et par år" før trekker noen endelig konklusjon.

 

Forøvrig, til trådstarter:

Du har nå hatt motoren i drøye 2 år. Hvor mange timer har det blitt? Din erfaring så langt?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tviler ikke på at kineserne er på vei mot å bli en gigantisk kapitalmakt og at utviklingen går raskt. Det betyr ikke at det produseres gode motorer i kina. "made in kina". ikke akkurat reklame for perkins og volvo. Derfor står det heller ikke i teksten der. Dessuten HAR motorer,biler og annet som tidligere var produsert i vesten blitt dårligere etter at de flyttet til kina. Deler ryker fortere, det er flere feil og oftere b-varer. Dette sier selvsagt ikke produsentene i reklametesktene, men sånn er det. Hvordan kan man virkelig tror helhjertet på at en dieselmotor fra scratch made in kina skal være av god kvalitet? Ja man kan sikkert tro det og håpe det, men det er fortsatt ikke bra. Dessuten er det svik å flytte bedriften sin fra usa eller norge over til kina. Jeg ville heller gått i graven enn å sparke mine ansatte og flyttet bedriften til kina (om jeg hadde hatt en bedrift).

motorsykkelprodusenten Harley Davidson nekter å flytte, og beviser at det ER mulig å forbli i sitt eget land og ikke være med på sviket.

Link to post
Share on other sites

Dessuten HAR motorer,biler og annet som tidligere var produsert i vesten blitt dårligere etter at de flyttet til kina.

 

Årsaken til det er ikke at produksjonen er flyttet til Kina, dette gjelder også ting som fortsatt produseres i vesten.

At kvaliteten er dårligere enn man kunne forvente tidligere skyldes at økonomene har fått mer makt enn ingeniørene.

Link to post
Share on other sites

Hvem tør egentlig å kjøre langt med en la oss si 3 år gammel kinesisk motor? Hvor mye får man egentlig for pengene? Jeg betaler heller mer for trygghet og visshet om at det starter og holder langt utpå i kuling og sjø, enn billig kina-ræl man ikke kan stole på. Ærlig talt altså. KINA?

Link to post
Share on other sites

Kunne godt tenkt meg og vite hvordan biler dere som er så skeptiske til kina kjører..

 

Mecedes produserer biler der

Audi produserer biler der

+ mange flere..

 

Jeg selger en del industri maskiner fra kina og er super fornøyd med kvaliteten..

 

Men det kommer mye som ikke er bra derfra også..

 

Kunsten er og kjøpe dyrt fra kina. dvs ikke kjøpe det som er bilig i kina men det som er dyrt, men fremdeles mye biligere en kjente merker her hjemme,,

 

Skulle jeg hatt meg en ny liten diesel motor hadde jeg helt sikkert kjøp Kinesisk...

 

Folk må begynne og ta over seg at snart alt kan produseres i kina..

 

Min far var ute og kjøpe seg ny jakke for noen dager siden og prøvde og mobbe meg med at det ikke var noe kina dritt.. han hadde kjøpt HH men tror du ikke den også var produsert i Kina...

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...