Jump to content

Kjøpe kinesisk motor, er jeg helt gal?


flight

Recommended Posts

motorsykkelprodusenten Harley Davidson nekter å flytte, og beviser at det ER mulig å forbli i sitt eget land og ikke være med på sviket.

 

Vet du hvor alle delene til HD lages?

 

Mye av motor delene til HD lages i Kina!!

 

Ikke at HD fungerer veldig bra, men det gjorde de ikke når alt ble laget i USA heller;O)

 

Men flotte er de;O)

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Bilprodusentene monterer bilene sine i kina. De produseres ikke i kina. De produseres i vesten men monteres i kina. Harley Davidson produserer IKKE deler i kina NEI. HD er erke amerikansk og produseres,monteres og på alle måter lages i usa. Harley davidson oppkalte sin fatboy etter atombomben som bombet hiroshima, så HD har INGENTING med japser,kinesere eller noe som helst der nede å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir litt småirritert av all denne kina forhærligen. Jeg kjøper heller en nyopppusset norsk sabb 2g og setter den i båten min enn å kjøpe en kinadiesel til samme pris og det mener jeg helt alvorlig talt. Det er kanskje ikke rare kraften i en 2g, men heller den og det å vite at det går og går med litt mindre kraft enn en 60 hk kinamotor jeg ikke tør stole på etter 1 år. Jeg tviler på at jeg ville hatt glede av en kina dingdong motor i båten min selv om den er billig. Dersom jeg hadde brukt båten som nyttefartøy fra a til b en gang om dagen f.eks til og fra en øy og hadde 45 000 kr å kjøpe motor for. da ville jeg valgt sabben!

Link to post
Share on other sites

Harley Davidson produserer IKKE deler i kina NEI. HD er erke amerikansk og produseres,monteres og på alle måter lages i usa.

 

Motorene til HD er bygget av Zongshen i Kina. Inkl. den vannavkjølte Porsche motoren.

Alt elektrisk er laget i Japan.

Alle lærtjafsene de liker å bruke kommer fra Taiwan.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir litt småirritert av all denne kina forhærligen.

Jeg har ikke sett så mye av ukritisk 'forherlighet', i alle fall ikke i denne tråden. Sunn skepsis er helt sikkert lurt å praktisere. Men når du går ut med til de grader kategoriske påstander både om nåtid og framtid (ref. bl.a. at alle kommer til å skjære seg mange ganger), og alle disse påstandene er "Kina-negative", ja så må du regne med motbør for å bringe litt balanse i det hele. Det er langt fra slik motbør til å kalle det "Kina-forherligelse".

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvordan gikk det egentlig med denne motoren? står den i båten? har det vært noen problemer?

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

Jeg blir litt småirritert av all denne kina forhærligen. Jeg kjøper heller en nyopppusset norsk sabb 2g og setter den i båten min enn å kjøpe en kinadiesel til samme pris og det mener jeg helt alvorlig talt. Det er kanskje ikke rare kraften i en 2g, men heller den og det å vite at det går og går med litt mindre kraft enn en 60 hk kinamotor jeg ikke tør stole på etter 1 år. Jeg tviler på at jeg ville hatt glede av en kina dingdong motor i båten min selv om den er billig. Dersom jeg hadde brukt båten som nyttefartøy fra a til b en gang om dagen f.eks til og fra en øy og hadde 45 000 kr å kjøpe motor for. da ville jeg valgt sabben!

Om du tror Sabb produserer motorer er du ganske naiv. Sabb bare mariniserer motorer av forskjellig merke. mange av Sabbs motorer er av østlig opphav...bl.a Korea og japan

Link to post
Share on other sites

Sabb g er en norsk konstruert og produsert og montert motor som går for å være det mest driftsikre som noen gang er produsert innen (marine)motorsegmentet og er ikke en marinisert noe som helst annen. G motoren,enkel eller dobbel sylinder er en nyttemotor verden ikke har sett maken til og kommer heller aldri til å gjøre det igjen. Verken fra kina eller andre steder. Hva sabb driver med idag vet ikke jeg, men g motorene er erkenorske fra scratch.

Link to post
Share on other sites

Sabb g er en norsk konstruert og produsert og montert motor som går for å være det mest driftsikre som noen gang er produsert innen (marine)motorsegmentet og er ikke en marinisert noe som helst annen. G motoren,enkel eller dobbel sylinder er en nyttemotor verden ikke har sett maken til og kommer heller aldri til å gjøre det igjen. Verken fra kina eller andre steder. Hva sabb driver med idag vet ikke jeg, men g motorene er erkenorske fra scratch.

på 50-60 tallet ja...

Link to post
Share on other sites

50 60 tallet ja. og de går enda. det er såvidt svetting i pakningene, og sabb overhaler motorer på forespørsel med originaldeler. G motoren er noe av det aller beste som noensinne er produsert, så bra er de at bedriften tilslutt ikke fikk solgt nye for de gamle ble ikke utslitt og kunne enkelt overhales igjen. Derfor sluttet sabb å produsere flere i 1990. de har deler for flere års produskjon på lager, men kunne ikke produsere fler fordi de ikke fik solgt fler. allerede solgte motorer ble aldri utslitt rett og slett.

Link to post
Share on other sites

(...) Kineserne har ikke peiling på motorer. Stålkvaliteten er dårlig,prodksjonen er slurvete og konstruksjonen er ikke ment i det hele tatt å holde særlig mer enn 1500/2000 timer. (...)

Det meste av svadaen i innlegget til Kaptein Kåy overser jeg, men siden han synes å mene at han har et detaljert kjennskap til kineserne og deres motorproduksjon, må jeg spørre om denne kunnskapen kommer fra langvarig kontakt med kinesiske produsenter, eller driver han bare synsing? Troverdigheten i påstandene ville tjene på at han fortalte hvor hans kunnskapen om kinesisk motorproduksjon kommer fra.

 

Motor er ikke en lett ting å konstruere. et anerkjent merke er faktisk bedre når det gjelder motorer. Man kan sikkert produsere mye som er bra uten erfaring, men ikke motorer. (..) Motor er ikke bare bare og kina lager IKKE bra motorer.

Første setning er jeg enig i. Jeg har drevet med forskning og utvikling av motorer (norske og utenlandske) i 20 år etter å ha kjørt og vedlikeholdt motorer i like lang tid. Et par år av forskningstiden jobbet jeg daglig sammen med en kinesisk forsker (som senere ble prorektor ved South China University), og gjennom ham lærte jeg en del om hvordan kineserne driver forskning og fabrikasjon. Det stemmer ikke helt med fremstillingen fra Kaptein Kåy.

 

Man burde kanskje ikke ta ham seriøst her, og de fleste gjør vel heller ikke det, for maken til svada, ubegrunnede påstander og manglende kunnskap om faget han behandler, skal man lete lenge etter. For ikke å legge meg på samme nivå, skal jeg motstå fristelsen til å si at Kaptein Kåy snakker tull.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan gikk det egentlig med denne motoren? står den i båten? har det vært noen problemer?

Jeg har vært nysgjerrig på det samme det siste året, men har sett av trådstarters profil at han ikke har vært pålogget på over et år. Så jeg tipper han enten har solgt båten, evt bare ikke er aktiv her inne lenger. Så antakelig hjelper det ikke å spørre i tråden. Er du veldig ivrig kan du jo sende en IM - tipper det øker sannsynligheten for respons (da får man gjerne et email-varsel tilsendt).

Link to post
Share on other sites

jobbet jeg daglig sammen med en kinesisk forsker

kinesisk forsker? narr meg ikke til å le. kinesisk produskjon av teknologiske ting som f.eks motorer er basert på å kjøpe originalen og kopiere den. kinesere,forskere og vanlige mekanikere vet ingenting om motorer. de er der vi (vesten) var i 1903 når det kommer til utvikling av motorer. Den ser ut som en moderne motor. den låter som en robust dieselmotor, men den er langt der i fra. det vi ser når vi ser en ny kinesisk ding dang motor er egentlig det samme som det som er under panseret på en t ford. null teknologi. man håper på god smøreevne,men vet ikke hva man setter sammen. man håper lager og tannhjul holder, men vet ikke hva man setter sammen. det er ingen viten bak motoren. den er gammeldags,dårlig og en antikvitet ny design og har dårlig stålkvalitet. de vet ikke engang hva slags olje som er best å bruke til motoren. Bruksanvisningen er et a4 ark hvor det står at den skal kjøres inn og ring rundt peilepinnen og tappeskruen. nei nei nei. våset ditt tror jeg ikke et sekund på.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært nysgjerrig på det samme det siste året, men har sett av trådstarters profil at han ikke har vært pålogget på over et år. Så jeg tipper han enten har solgt båten, evt bare ikke er aktiv her inne lenger. Så antakelig hjelper det ikke å spørre i tråden. Er du veldig ivrig kan du jo sende en IM - tipper det øker sannsynligheten for respons (da får man gjerne et email-varsel tilsendt).

 

Jeg blir ikke overrasket om trådstarter har fått motorhavari og er lei av det hele.. hvorfor skulle han ikke fortelle oss hvordan det gikk med motoren? det sier seg selv. 45 000 kr er mye penger. man blir nok veldig oppgitt når man finner ut at man gjorde noe dumt. men vi får vente og se, kanskje han en vakker dag vil fortelle oss om det.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir ikke overrasket om trådstarter har fått motorhavari og er lei av det hele.. hvorfor skulle han ikke fortelle oss hvordan det gikk med motoren? det sier seg selv.

Trådstarter har ikke vært aktiv på forumet på over ett år. Tviler på at motoren er grunnen til det..

 

 

Ellers så synes jeg det ble synsing om ting det virker som du ikke har peiling på! Har vel blitt montert en del "Kina-motorer" de siste årene. Hadde de vært så fantastisk dårlig som du skal ha det til så hadde vi nok hørt det. Ikke bare her på forumet, men også i aviser, TV2 hjelper deg osv.

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

jeg snakker primært om motorer av merker som ying dong og ding dang osv eller hva de heter. ikke volvo og slikt. Når anerkjente merker velger å montere sine motorer i kina blir det gjort i en helt annen gate i en helt annen bydel enn disse dong dong dingding greiene. anerkjente merker tar med seg og lager om nødvendig eget produskjonsverktøy fra vesten. de lager delene med de samme maskinene som de brukte her og stålet de bruker kommer herfra. det er to forskjellige gater der nede. dingdong gata og gata og bydelen som bare gis tillatelse av myndighetene å benyttes av vestlig fabrikater i sin produksjon. så jeg snakker altså ikke om en volvo motor. jeg snakker om ding dingdong motor til 45 tusen kroner. man må da skjønne at det er rent skrapmetall og produsert av våre rustne spiker fra kondemnerte bygninger i vesten. skjønner man ikke dette,men bruker sine surt oppsparte 45000 kr på dette så kan man takke seg selv når det går i stykker.

Link to post
Share on other sites

Det finnes noe fakta om Lomatec på nettet..

 

I purchesed a lomatec 65 hp L4d26 from MDT a co. in Au. Almost immediately the impeller pump leaked. MDT sent me a new Johnson pump at no cost and said that they were going to replace the pumps on all the lomotecs when they arrive at their factory. At engine hour 13 the rear seal gave out. MDT is sending me a new hopefully better one at no cost. MDT is a good up front co. and easy to work with. But I am understandably shakey about the engine.

 

"NOTE: Gear box it is a COPY of italian Twin-Disc Techonodrive TMC260, engine it is the Nissan assembled with unauthorized spare parts for this engine (not from Nissan) assembled on a copy of the cast block (it is a copy of the Nissan). But everything looks to work well. But isn't an original Nissan and/or TM. NOTE: Spare parts from TM cannot be used on this gearbox."

 

"Gday all

I recently purchased a yacht with a newly installed 115 hp turbo LOMATEC engine . The engine was purchased from and installed by BOSS Machinery ,MALAGA WA .The engine has now done 370 hrs without missing a beat !! The water pump fitted was said to accept the Johnson impeller but the one i fitted leaked because the impeller does not seal flat against either the pump housing or cover plate . There is a "notch" in the sealing surfaces on the impeller . As the pump is likely to be common to a number of similar sized motors i was hopping that someone has found a solution . I am also having trouble finding oil filters to suit this motor .

Any answers greatly appreciated

 

link til en Kina motor

Kina motor

 

Link til forumet om Lomatec

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...