Jump to content

Hvem selger kjølesløyfer?

HansT

Recommended Posts

Det er vel greiest å enten plukke det av en gammel båt eller lage det selv av kobberrør. Kjølesløyfer hører egentlig til fortiden til, før varmeveksleren ble den vanlige løsningen. Ferskvannskjølte motorer som blir produsert i dag kjøles ved hjelp av varmeveksler, ikke utenpåliggende sløyfer og jeg tipper det er vanskelig å få tak i slik nytt uten å mekke litt selv.

Tror neppe Sabb/frydenbø selger slike lenger. Ikke på nettbutikken i alle fall. Jeg skulle kjøpe en hos Sabb Motor for syv/åtte år siden, men den var svært dyr, husker ikke hvor mye. En kar med litt rørleggerkunnskaper lagde en av kobberrør som vi festet med klammer til skroget. Ble billig og greit.

takker for alle svar...

Da blir det nok og ringe sleipner i morgen og få en pris på det.

Er det for dyrt så er det sikkert ikke så avansert og lage dette selv,men må vel ha tak i en som kan lodde kobber slik at det blir tett...hehe...

Mvh

Hansi_

Ferskvannskjølte motorer som blir produsert i dag kjøles ved hjelp av varmeveksler, ikke utenpåliggende sløyfer og jeg tipper det er vanskelig å få tak i slik nytt uten å mekke litt selv.

Det er faktisk ganske mange båter som bygges med tørr eksos og kjølesløyfe. Løsningen har mange fordeler, og er vel det som fortsatt brukes på de aller fleste depleasement yrkesbåter.

Nordhavn bruker Walter Keel Cooler

Har planer om å bygge om Yanmaren til ferskvannskjøling iløpet av sommeren. Planen er å montere kjølesløyfe og rekner med det enkleste og rimligste er å bygge denne selv. Men hvor lang, og tykk er normalt til en 15hk motor?

• 5 years later...

Hei. Har en Luna-26, 76 mod. motorseiler. Den hadde en Volvo Penta md 3b diesel på 36 hk. Der var en ødelagt kjølesløyfe under båten som nå er fjernet. Skal bytte motor, til V.P. md 17c (tror jeg). Har kjøpt varmeveksler og pumper. Men er tilhenger av at det enkle er ofte det beste. Men så er det dette med kjøling av exhausten da? Er det noen her som kan hjelpe meg med hva som er inn og ut for saltvannet på varmeveksleren? Tilsvarende for ferskvannet? Finnes det en løsning som er å annbefale der en bruker kjølesløyfe?

Hvordan bytter jeg til tørr exhaust?

Finnes det pensjonerte båtinteresserte i Oslo området som kan hjelpe meg med dette , så kan du/dere bli med ut etterpå.

Hvor får en tak i en billig genaker til en 26 fots båt.

Mener å huske at det er koppernikkel rør som ble brukt til kjølesløyfer, ikke ren kopper? Og at de bør slagloddes, ikke tinnloddes? Stemmer dette, eller er jeg helt på bærtur nå?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Riktig "Index" kobbernikkel også kalt CuNi er det beste materialet til kjølesløyfe, men koster skjorta om man ikke har de rette forbindelsene. TIG-sveis er å foretrekke.

Kopperrør vil fungere det også, men med langt kortere levetid.