HansT Startet 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2009 Hei. Har en kompis som gjerne skulle hatt en ny kjølesløyfe til sin gamle sabb. Er det noen som vet hvor han kan få kjøpt en ny? Event. pris på dette? Den gamle er ca 2,5m lang... Mvh Hansi_ Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Det er vel greiest å enten plukke det av en gammel båt eller lage det selv av kobberrør. Kjølesløyfer hører egentlig til fortiden til, før varmeveksleren ble den vanlige løsningen. Ferskvannskjølte motorer som blir produsert i dag kjøles ved hjelp av varmeveksler, ikke utenpåliggende sløyfer og jeg tipper det er vanskelig å få tak i slik nytt uten å mekke litt selv. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Sleipner Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Tror neppe Sabb/frydenbø selger slike lenger. Ikke på nettbutikken i alle fall. Jeg skulle kjøpe en hos Sabb Motor for syv/åtte år siden, men den var svært dyr, husker ikke hvor mye. En kar med litt rørleggerkunnskaper lagde en av kobberrør som vi festet med klammer til skroget. Ble billig og greit. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Nogva Motorfabrikk lager sløyfer. 70208400 Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 16.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 takker for alle svar... Da blir det nok og ringe sleipner i morgen og få en pris på det. Er det for dyrt så er det sikkert ikke så avansert og lage dette selv,men må vel ha tak i en som kan lodde kobber slik at det blir tett...hehe... Mvh Hansi_ Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Har en brukt liggende, riktignok litt større dimensjon men... Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Ferskvannskjølte motorer som blir produsert i dag kjøles ved hjelp av varmeveksler, ikke utenpåliggende sløyfer og jeg tipper det er vanskelig å få tak i slik nytt uten å mekke litt selv. Det er faktisk ganske mange båter som bygges med tørr eksos og kjølesløyfe. Løsningen har mange fordeler, og er vel det som fortsatt brukes på de aller fleste depleasement yrkesbåter. Nordhavn bruker Walter Keel Cooler Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Der kan man se. Jeg legger meg flat Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Har planer om å bygge om Yanmaren til ferskvannskjøling iløpet av sommeren. Planen er å montere kjølesløyfe og rekner med det enkleste og rimligste er å bygge denne selv. Men hvor lang, og tykk er normalt til en 15hk motor? Sitér dette innlegget Link to post
Kåre Kristoffers Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Hei. Har en Luna-26, 76 mod. motorseiler. Den hadde en Volvo Penta md 3b diesel på 36 hk. Der var en ødelagt kjølesløyfe under båten som nå er fjernet. Skal bytte motor, til V.P. md 17c (tror jeg). Har kjøpt varmeveksler og pumper. Men er tilhenger av at det enkle er ofte det beste. Men så er det dette med kjøling av exhausten da? Er det noen her som kan hjelpe meg med hva som er inn og ut for saltvannet på varmeveksleren? Tilsvarende for ferskvannet? Finnes det en løsning som er å annbefale der en bruker kjølesløyfe? Hvordan bytter jeg til tørr exhaust? Finnes det pensjonerte båtinteresserte i Oslo området som kan hjelpe meg med dette , så kan du/dere bli med ut etterpå. Hvor får en tak i en billig genaker til en 26 fots båt. Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Vil bare gjøre oppmerksom på at det er et firma i Harstad som leverer deler til, og komplette kjølesløyfer. http://marcussen.no/?page_id=288 Å bygge om til varmeveksler vil gjøre det hele unødvendig komplisert. Som du sier - det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Ulempen med Marcussen's produkter er at minste dim. er 1,5 tomme og derfor ikke egnet til fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Mener å huske at det er koppernikkel rør som ble brukt til kjølesløyfer, ikke ren kopper? Og at de bør slagloddes, ikke tinnloddes? Stemmer dette, eller er jeg helt på bærtur nå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Riktig "Index" kobbernikkel også kalt CuNi er det beste materialet til kjølesløyfe, men koster skjorta om man ikke har de rette forbindelsene. TIG-sveis er å foretrekke. Kopperrør vil fungere det også, men med langt kortere levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.