Jump to content

Hvem selger kjølesløyfer?

HansT

Recommended Posts

Det er vel greiest å enten plukke det av en gammel båt eller lage det selv av kobberrør. Kjølesløyfer hører egentlig til fortiden til, før varmeveksleren ble den vanlige løsningen. Ferskvannskjølte motorer som blir produsert i dag kjøles ved hjelp av varmeveksler, ikke utenpåliggende sløyfer og jeg tipper det er vanskelig å få tak i slik nytt uten å mekke litt selv.

Ferskvannskjølte motorer som blir produsert i dag kjøles ved hjelp av varmeveksler, ikke utenpåliggende sløyfer og jeg tipper det er vanskelig å få tak i slik nytt uten å mekke litt selv.

Det er faktisk ganske mange båter som bygges med tørr eksos og kjølesløyfe. Løsningen har mange fordeler, og er vel det som fortsatt brukes på de aller fleste depleasement yrkesbåter.

Nordhavn bruker Walter Keel Cooler

• 5 år senere...

Hei. Har en Luna-26, 76 mod. motorseiler. Den hadde en Volvo Penta md 3b diesel på 36 hk. Der var en ødelagt kjølesløyfe under båten som nå er fjernet. Skal bytte motor, til V.P. md 17c (tror jeg). Har kjøpt varmeveksler og pumper. Men er tilhenger av at det enkle er ofte det beste. Men så er det dette med kjøling av exhausten da? Er det noen her som kan hjelpe meg med hva som er inn og ut for saltvannet på varmeveksleren? Tilsvarende for ferskvannet? Finnes det en løsning som er å annbefale der en bruker kjølesløyfe?

Hvordan bytter jeg til tørr exhaust?

Finnes det pensjonerte båtinteresserte i Oslo området som kan hjelpe meg med dette , så kan du/dere bli med ut etterpå.

Hvor får en tak i en billig genaker til en 26 fots båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...