Bitteliten Startet 17.Mars.2009 Del på Facebook Startet 17.Mars.2009 Noen som vet hvor man kan ta service på godkjent Suzuki verksted i nærheten av Moss? Motoren er en 100 hester 4 takter 2009 modell (samme som 90 hester 2008 modell). Det er ikke så lett å frakte den i bilen så det bør være adkomst vannveien eller at de kan komme og ta service. Hva bør man regne med at service koster på en slik motor? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 For en 90hk Suzuki 4-takter fra 2007 så betalte jeg i høst 5.173 kroner for service og konservering. Det ble da skiftet anoder, oljefilter, motorolje, gearolje, plugger. Arbeid utgjorde 2205 pluss moms (3 timer). Arbeid utført på merkeverksted. Båt med motor på henger avlevert på verksted. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
roesok Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 For en 90hk Suzuki 4-takter fra 2007 så betalte jeg i høst 5.173 kroner for service og konservering. Det ble da skiftet anoder, oljefilter, motorolje, gearolje, plugger. Høres greit ut. Ser at flere omtaler skifte av plugger som en del av servicen. Ingen stor kostnad, men lurer på om dette er nødvendig på en 4-takts motor som er brukt lite. Om en sammenligner med en bilmotor skifter en vel ikke plugger så ofte? Antall brukstimer på en bilmotor mellom pluggskifte vil en båtmotor aldri komme opp i. Tror heller ikke det er nødvendig å skifte olje, filter, girolje og anoder hvert år. Men som sagt, ingen stor utgift, og helt klart bedre å bytte for mye enn for lite. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
oslofjord Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 (redigert) Gamle Son marina...der det nå er spahotell...var et glimrende autorisert suzukiverksted. De fortsatte ved Kambo (ikke ved sjøen, men ved et gammel karoseriverksted ved hovedveienlitt nærmere Moss) til konkursen men jeg lurer på om de har startet opp igjen under annet navn(?) Redigert 17.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 Tror heller ikke det er nødvendig å skifte olje, filter, girolje og anoder hvert år. Men som sagt, ingen stor utgift, og helt klart bedre å bytte for mye enn for lite. Har lurt på det samme, men siden motoren er såpass ny så tar jeg ikke sjansen i forhold til garanti/reklamasjon. Etter hvert så kan det nok tenkes at jeg gjør jobben selv og ikke bytter automatisk hvert år, men ser litt på bruken/antall timer og "jukser" litt i forhold til hva det står i boken. Hadde en 115hk to-takter i åtte sesonger og gjorde alt selv, brukte aldri en krone på reparasjon på motoren utover skifte plugger, girolje, smurte opp osv, byttet aldri impeller eller anode og solgte båt/motor innen en time fra annonsen kom ut på Finn og til prisantydning. Skulle jeg ha satt bort jobben med årlig service i åtte år og betalt 5000 kroner hvert år så hadde jeg vært langt på vei til ny motor så da tok jeg sjansen på "selvgjort er forhåpentligvis godt nok"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.