Jump to content

Farymann båtmotor! Erfaringer ?

Bøljan

Recommended Posts

Er i ferd med å kjøpe meg båt nå, denne har en farrymann diesel motor. Lurer derfor på om noen har erfaringer med disse motorene.

Farymann har en slik 2 cylindra Vmotor, den er vel litt berykta for å være en trøbbelmotor. De har også hatt noen andre motorer bygget på blokk fra kubota, disse er langt bedre.

Hvor stor er motoren?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Farymann motorer er solide saker, danskenes svar på Sabb! Men mange av de eldre motorene er sjøvannskjølte, og kan derfor være i enden av livssyklusen når man kjøper dem 20-30 år gamle. Men på den annen side, om man kjøper en båt med 30 år gammel motor bør man uansett være forberedt på at ting kan skje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tyskernes svar på norske Sabb og danske Bukh? Det var det du mente, Index - ikke sant......?

:tongue:

-------------------------------

Bøljan, bare husk på at Ferryman-motorene ikke produseres lenger (tror jeg...). Ihvertfall ikke de som du snakker om. Deletilgangen er sikkert så-som-så.

Forøvrig: http://www.farymann.de/frames_englisch.htm

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ta et søk på Åpent Forum etter "Farymann" så finner du en del som er skrevet tidligere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

hadde en 24hk v2 farymann i ei snekke jeg hadde i 10 år å hadde ikke mye problemer med den,var saltvannskjølt så skifta kjølekapper en gang på den men hadde den vært ferskvannskjølt så hadde den sikkert gått evig,kan være probler å få tak i deler til eldre farymann men hvis du kjøper med ferskvannskjøling så er det nok bra greier:)

Har en Farymann R30 I Sjømannen min, og den må byttes i år.. Kjøpte båten i fjor, og har ikke hatt annet enn problemer. Sjekk godt etter rust i Rør og slanger! Min hadde rustet helt i stykker.. Når jeg hadde fått renset den begynte det å lekke fra kjølekappene.. Men du kan jo være heldigere enn meg :yesnod:

Lykke til!

• 4 år senere...

HÅper dette er ok at e låner tråden din Bøljan :smiley:

Har fått tak i en komplett farymann 1 cyl og en dele motor. Den komplette er kappa rundt blokka sprukket i 2 men har en som er ok på dele motoren. Men selve blokka på den komplette så ikke serlig fin ut! Åssen er det å sandblåse vekk rusta, derretter bygge på med kjemisk metall får å forsterke sylinderveggene? Tror dere at det vil holde i lengda? ( Hvordan er det med kjemisk metall og varme ? )

Mvh Even

2013-03-21+18.39.30.jpg

• 6 år senere...
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...