Jump to content

Fornying av båtseter


skiboat

Recommended Posts

Hei

 

Jeg holder på å lage meg to stoler som jeg skal trekke opp, men har selvsagt litt problemer  :smiley:

Jeg lager dette selv fra bunnen av og har laget en stolrygg og et stolsete, men jeg vet ikke hvordan jeg skal "koble" disse sammen slik at de får en fin vinkel. Har tenkt på vinkeljern og litt slikt, men det blir ikke så veldig fint...

 

Alle tips tas i mot med takk  :wink:

 

 

Andre

Link to post
Share on other sites

...Tar også i mot tips om DIY

Hva er kravene til løsningen? Må det være hengslet, eller er en løsning uten hengsel mellom sete og rygg også OK? Kunne du postet et bilde eller to av slik det ser ut så langt? Lettere å foreslå noe når man ser utgangspunktet.

 

Hvis hengsling ikke er noe krav, vil jeg tro det stiveste og billigste er å skjære til braketter av f.eks. ei aluminiumsplate som du skrur på sidene av setet og ryggen, akkurat i overgangen mellom setet og ryggen. Da kan du eksperimentere med vinkelen til du får ønsket vinkel, tegne over fasongen på et pappstykke som du overfører til aluminiumsplaten. Da kan du enten gjemme hele braketten ved å felle den inn i rammen som setet og ryggen er bygget opp av og trekke utenpå hele saken. Husk i så fall å behandle aluminiumen med et eller annet slik at den ikke blir stygg om noen år og sverter trekket innenfra. Eller du kan gjøre deg litt ekstra flid med braketten og ha den utvendig montert. Fordelen med det, er at med litt fantasi, kan du f.eks. lage flere mulige innfestinger slik at helningsvinkelen på ryggen blir justerbar ved å f.eks. flytte skruer mellom ulike hull. Eller du kan frese/file ut justeringsspor i braketten og bruke vingemuttere som enkelt løsnes når man ønsker å justere.

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat noe slikt jeg ser etter. De kan også være faste...

Men prisen er litt drøy. Legger jeg sammen hengsler og trekk så er jeg jo over prisen for ett nytt sete  :cheers:

 

Tar også i mot tips om DIY

Skal ha liggende to faste vinkler for sete/seterygg. disse er i alemineum og sortlakkerte. Trenger gjerne ny lakk. Disse kan bli dine for en six :sailing: + porto.

Bilde

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Beklager sein tilbakemelding, men har ikke vært på jobb i de siste dagene.

 

Jeg takker iallefall for tips og skal skaffe meg noe børstet alu. eller noe slikt å lage meg noen vinkler selv.

 

Har også et annet spørsmål.

-Samboeren min har nå sydd de nye trekkene som jeg skal sifte på. Trenger jeg noen spesielle stifter slik at de ikke ruster?!

 

 

På forhånd takk for god tilbakemelding.

Link to post
Share on other sites

Beklager sein tilbakemelding, men har ikke vært på jobb i de siste dagene.

 

Jeg takker iallefall for tips og skal skaffe meg noe børstet alu. eller noe slikt å lage meg noen vinkler selv.

 

Har også et annet spørsmål.

-Samboeren min har nå sydd de nye trekkene som jeg skal sifte på. Trenger jeg noen spesielle stifter slik at de ikke ruster?!

 

 

På forhånd takk for god tilbakemelding.

Du må bruke rustrfrie stifter.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har en pakke stifter som jeg har kjøpt på OBS bygg, men vet ikke hva det er...

 

Dumt spørsmål sikkert, men står det på esken og kan kjøpes på f.eks. OBS. Eller er dette litt mer spes. og må kjøpes ett annet sted?

Evt. hvor?

 

Takk igjen

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har en pakke stifter som jeg har kjøpt på OBS bygg, men vet ikke hva det er...

 

Dumt spørsmål sikkert, men står det på esken og kan kjøpes på f.eks. OBS. Eller er dette litt mer spes. og må kjøpes ett annet sted?

Evt. hvor?

 

Takk igjen

Er usikker på hvor du får kjøpt det.

Hvis de du har er magnetiske, så er de ikke rustfrie.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Da er det vel bare å stikke hjem å se om jeg kan plukke opp skrustikka med mine stifter  :smiley:

Du skjønner sikkert dette, men jeg skriver det allikevel:

 

Det rette ordet er MAGNETISERBAR (ikke magnetisk) Hvis du kan plukke opp stiften med en magnet er det ikke syrefast. Hvis den henger litt dårlig fast er den antagelig rustfri (304) Da vil den etterhvert få litt overflaterust, men den blir ikke gjennomrusten. Henger den ikke fast i magneten i det hele tatt, er stiften syrefast (316) Hvis den da ikke er i titan (men det tviler jeg på at du får kjøpt på OBS  :flag: )

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært over alt i Trondheim by på utkikk etter rustfrie stifter til min stiftemaskin, men finner ikke i noen butikker.

Det nærmeste jeg er kommet er Josef Kihlberg men de har kun stifter for industribuk (LES: kompressorverktøy).

Har evt. tenkt på å lakke over vanlige stifter, men dette vil jo bare sprekke etter en stund....

 

Finnes det noen andre løsninger, evt. tips om stifter.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er endelig setene ++ ferdige.

Som du ser av bildet nedenfor så mangler det litt arbeid før jeg er fornøyd for denne sesongen  :smiley:. For kjennere så ser man at jeg har delt opp den originale benken og laget to seter i stedet. Dette for å lette forflytning mellom fram/bak når kalesjen er oppe (Jeg = 193cm  :lol: )

Skal pusse ned dørken/sider og male/lakke i løpet av sommeren.

Er det riktig tippet av meg at denne båten er fra ca midten av 1970 tallet?!

Bilde

 

Her er en nærmere titt av hvordan jeg løste mitt lille problem. To vinkeljern med skruer igjennom. Prøvde først med Bilrema popnagler med disse var som smør!

 

En liten attåt bit. Utsikten fra hytta vår i "Midt-Norge". Noen som kjenner seg igjen??

 

 

TAKK FOR ALL HJELPEN FOR DENNE GANG  :flag:

Link to post
Share on other sites

......En liten attåt bit. Utsikten fra hytta vår i "Midt-Norge". Noen som kjenner seg igjen??Bilde ......

Er det MORGENSOL eller KVELDSSOL? (trenger litt retnings-hjelp)

 

Er det tidlig om morningen, mener jeg å ha sett dette før.....Rørvik fergekai i forgrunnen, utsikt retning Trondheim?  :yesnod: (skudd i mørke.....)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...