Jimpec Startet 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2009 Kan man heise for mye? (sikkert) Tidligere eier har heiset opp maskinen på min Askeladden 525 Excel, men når jeg nå har den på land kan den i mine øyne se litt høy ut. Kan legge til at det er en Optimax V6 135. Jeg legger ved et bilde her og håper at noen som har erfaring fra dette kan gi sitt bidrag. Takker for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Tidligere eier har heiset opp maskinen på min Askeladden 525 Excel, men når jeg nå har den på land kan den i mine øyne se litt høy ut. Kan legge til at det er en Optimax V6 135. Jeg legger ved et bilde her og håper at noen som har erfaring fra dette kan gi sitt bidrag. Hei, det behøver ikke være for høyt etter det jeg kan på bildet ditt. Ser ut som den er heist 1-2 hull. Hva slags propell har du? Med en Ballistic stålpropell bør dette gå bra, men dette må du jo prøve ut. Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Chagall kan man alltid regne med. Bra! Jeg har en Ballistic stålpropell med 19" pitch. Jeg byttet fra en Turbo 21" på høsten i fjor og det ga merkbar forbedring. Det jeg imidlertid opplever er at den må trimmes voldsomt ut for å få skikkelig turtall på motoren. Farten er det ingenting å si på, og det er vel å forvente at turtallet går ned dersom jeg senker den ett hull igjen. Eller kanskje løfter den båten ut av vannet bedre da? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 hvis du må trimme motoren for og få riktig turtall, så tyder vel det på for stor propell trur jeg. Det eneste so skjer er jo at propellen trekker luft og øker turtall. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Vierskjær Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Synes også det ser greit ut. En tommelfingerregel er at kavitasjonsplata skal flukte med skroget. Propellvalg og øvrig trim(tilt) -variabler er alltid et studium av å prøve seg frem og erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Syns ikke det der ser veldig høyt ut. Største faren ved ekstrem heving er at man kan miste kjøling. Man kan da montere kjølevannstrykk måler for å holde øye med det. Dersom turtallet fortsatt er litt lavt ville jeg faktisk prøvd å heve enda en hull til... Tommelfingerregelen med at kav.plata skal flukte med skroget passer bra på mindre, saktegående båter. På båter med dyp v-bunn og med større fartspotensiale og med stålvisp , er det ofte endel å hente på høyere montering. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Farten er det ingenting å si på, og det er vel å forvente at turtallet går ned dersom jeg senker den ett hull igjen. Eller kanskje løfter den båten ut av vannet bedre da? På min Ryds m/115 Optimax fikk jeg en reduksjon av turtallet med ca: 250 r.p.m ved senking av ett hull. Fikk heller ikke noe mer løft ut av vannet. (Heiste den opp ett hull igjen)) Regner med at maks turtall på din 135 hk er ca:5750 r.p.m. og hvis du oppnår det ved normal lastet båt tror jeg du skal være fornøyd. Lykke til. Redigert 19.Mars.2009 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Takker så mye for litt info rundt dette. Jeg tror jeg beholder den som den er da. Turtallet kommer rundt 5400 så det kan jeg være fornøyd med. Kan ikke gå ned til 17 pitch for da kommer jeg for høyt igjen. Og marsjfarten kommer i et turtallsområde jeg ikke vil ha den i. Det er jo avveining med propellvalget og jeg tror jeg har truffet OK basert på mine ønsker og behov. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Som `Ivar`nevner kan det jo kanskje være et forsøk å heise den ett hull til, for å få den opp mot 5750 r.p.m. Sjekk da at den får nok kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Utfra bildet: kan jeg virkelig heise noe høyere enn det den er? Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Enig med Ivar og Chagall, ville prøvd å heve et hakk til....så sant du har tilgang til plass å løfte motor osv. Jeg kjører alltid med vanntrykksmåler på mine outboarder, da ser jeg vanntrykket hele tiden og venner meg til hvor nåla ligger ved max, marsj osv og ser med en gang det er noe fare på ferde.(forandring av der den vanligvis ligger) Siden du må trimme mye ut tyder vel det på at båten din overplaner eller for mye vekt framme, båten trenger hjelp for å løfte baugen ut av vannet.Når du får løfta baugen får du mer av båten oppå vannet og farten øker fordi du får mindre motstand . Jo mer du hever jo mindre løfter motoren baugen så det er ikke sikkert det hjelper men ville hvertfall prøvd å heve for å komme nærmere 5750 en du er idag. Med motoren såpass lavt som du har den der tror jeg Turboen funka dårlig med masse ventilering og merkelige kjøreegenskaper?? Ballistic har jeg erfart er veldig bra helt til du begynner å nærme deg kavitasjonsplaten 10-12 cm over bunnen så du har mye å gå på så lenge du har kjøling....... Legger til et bilde av heising på min Musling tidliger, funka fint men kan jo heve litt mer siden motoren er flytta litt bakover... Redigert 19.Mars.2009 av gammabusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Takker så mye for litt info rundt dette. Jeg tror jeg beholder den som den er da. Turtallet kommer rundt 5400 så det kan jeg være fornøyd med. Må du trimme mye ut for å få 5400? Enig i det Gammabusa skrev over ang. løft og turbo propen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jimpec Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Langhelg.. Jeg må trimme voldsomt ut for å få 5400 rpm. Nå fungerte ikke trimmåleren i fjor (byttet i år) men jeg regner med maks ut pluss litt til. Når jeg kjørte med 23" turbo stemmer det veldig bra at det ble mye ventilering og en del rar oppførsel av og til. I det jeg kommer hjem er vannet der jeg bor helt flatt som regel, der pleier jeg å gi bånn pinne av og til for å teste og leke meg. Når jeg hadde turboen løftet båten seg nesten helt ut av vannet og gikk mer eller mindre "sidelengs" bortover vannet. Dersom dere mener jeg kan heve ett hull til så tror jeg at jeg må forsøke det. Men vil den ikke overplane mer dersom jeg hever motoren? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 ikke nødvendigvis, såvidt jeg har skjønt, med propellen høyere opp vil skyvekrafta virke mer "rett fram" slik at man kan få samme løft m/ mindre trim. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jimpec Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Høres jo logisk ut da når du sier det. Må vel bare alliere meg med en som har en skikkelig heis sånn at jeg kan få løftet ett hull til. Motoren er jo i dette tilfellet relativt tung ifht båt så det kan jo også spille inn. Båten er vel 600 i tørrvekt og motoren i overkant av 200. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Hvis du må dra ut alle boltene for å løfte, må du bruke kran/talje og feste i toppen. De fleste påhengrene jeg har vært borte i har to runde og to avlange hull. Sett hengeren på ett rett underlag, løsne boltene og bruk biljekken du har på første bildet under finna.Ta boltene ut av de runde hullene og la boltene i de avlange hullene sitt i. Løft forsiktig rett opp og sett tilbake boltene i de runde hullene, så skal det gå greit. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 (redigert) Har brukt Honduras-metoden på motorer på rundt 100kg - det gikk fint som snus. Må man bruke kran/talje så holder det jo med kjettingtalje fra en passende bjelke i garasjen. Redigert 23.Mars.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jimpec Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Så lenge boltene inni båten sitter fast og er tett med sikaflex e.l. så er det vel ikke noe mer tetting på motorsiden? Vil nok bruke en talje eller heis av noe slag uansett. Jeg hadde en nestenulykke med den jekken da båten sto litt skjevt på hengeren så den tør jeg ikke prøve på. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 max turtall på 135-175 hk er 5600 så 5400 er nå midt i smørøyet! men hva mener du at du må trimme ut max også litt til? trimmåleren er ikkje noe å rette seg etter. er du så høyt den går opp ifra de to pinnene som braketten ligger mot i trimområdet slik du er oppe i tilt? du har sikkert lagt merke til når du bikker motoren ned at den går fort første stykket så endrer lyden seg og farten på nedsenkinga går ned. da er du i driftområdet. så lenge du er i det området og propellen ikkje kaviterer og båten oppfører seg fint så er det igrunn på stell. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Vil nok bruke en talje eller heis av noe slag uansett. Jeg hadde en nestenulykke med den jekken da båten sto litt skjevt på hengeren så den tør jeg ikke prøve på. Hei `Jimpec`, anbefaler løfteøye som du skrur inn i toppen på motoren og en verkstedjekk eller kjettingtalje. Løfteøye kan du sikkert få låne av en Mercury forhandler. Se link: http://www.ebasicpower.com/pc/MER91-90455-...ercury,+Mariner Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 hvilken fart får du på skuta med den 19" ballisticen forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 (redigert) Mail ved svar fungerer ikke hos meg.. Jeg må trimme "utover" driftsområdet for å oppnå 5400, men da snakker vi marginer dersom jeg skal klare det. Og det tar i tillegg tid. Om det ikke er veldig langt ut så er det i alle fall helt på grensen av hva som ser max+. Det sier meg at båten må ha hjelp til å komme "mer" ut av vannet og det kan tenkes at det er en god ide å heise ett hull for å teste. Eller skal jeg bare skjite i det? Det er jo litt jobb.. Men hvordan kan jeg løfte med øye med en verkstedjekk? Korsnes: Jeg har tatt feil. Jeg har 21" og ikke 19". Gikk fra 23" Turbo. Farten er det ingenting i veien med. Jeg har målt 46,1 på GPS på rufsete underlag. Redigert 24.Mars.2009 av Jimpec (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Men hvordan kan jeg løfte med øye med en verkstedjekk? Beklager hvis jeg uttrykte meg feil. Det heter vel egentlig løftebukk (noen sier verkstedjekk/kran) . Metoden fungerer dårlig med en garasjejekk. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 å såpass ja! eg trur absolutt du er noe overmotorisert så båten overplaner og lite å gjøre med.. la motoren stå Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Den er nok litt overmotorisert ja...det er ikke til å stikke under en stol. Det er sjelden det er full gass dog. Til vannski og turer med OK marsjfart er kombinasjonen perfekt. Jeg tror jeg holder meg til rådet ditt Korsnes; og lar den stå. Overplaner den enda mer og farten nermer seg 47-48 så er ikke det noe stas heller. 60 liter i timen koster moroa også.. Takker for alle innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.