Jump to content

Vinterseiling


klk

Recommended Posts

Frost, må ut å se til "Det Stolte Skib", som ligger nediset i bøyene. Setter gummibåt på vannet, hugger meg gjennom isen, som er for tykk til å ro gjennom og for tynn å gå på. Entrer omsider ombord, sjekker bunnvann og batterier. Hmm, ser bra ut. Setter på batteristrøm og fyrer opp i ovnen. På med VHF, begynner å planlegge hvordan jeg skal komme meg ut av isen. En fiskebåt som passerer ute i sundet blir praiet på radioen og overtalt til å ta seg en runde for å bryte opp isen. (Viktig å ha et godt forhold til de lokale fiskere) GammelForden (28 år) starter rimelig greit, (har ikke gløding) og oljetrykket kommer på plass, forsiktig med turtallet nå! Det ryker jo ganske ille en stund men gir seg etter hvert som temp´en stiger. Prøver gearet litt før jeg hiver løs. På med varmeapparat, (bussvarmer) det begynner å bli levelig ombord. Ute av isen, satt storseil, laber bris, det mørkner, lanterner tent og sjekket. Nå er det 25 grader under dekk og dieselen stoppes, fokken settes. Lunkefart, 4 - 5 knop, men hvem har det travelt? Kaller opp Bergen Radio for å sjekke hvem som er på vakt og ellers gi til kjenne hva jeg driver på med. Jentene på vakt er i det pratsomme hjørnet, så det blir jo riktig trivelig etterhvert. En kameratbåt kaller på "Det Stolte Skip", og jeg må skifte kanal. Det er flere "gale båtTullinger" utpå!!! Vi  blir enige om å gå til en uthavn og ankre. Jeg kommer først og lar falle på 7 meter. Etterhvert kommer kameratbåten inn assistert av radio og lys-signaler. Mannen har gode ankergreier men for tungvindt i bruk, ber om å fortøye langs siden. Dette må jeg dessverre avslå, da fanteriet veier 15 tonn. Vi blir enige om å ro ut mitt reserveanker og så ro en trosse i land. Omsider er vi begge fornøyd med arrangementet, og ankerdrammen kan inntas. Melder fra til Bergen Radio. Resten av kvelden og natten forløper på NORMALT vis. Dagen etter kjøper vi en villsau "på rot", vi skal selvfølgelig slakte sjøl!  Nåvel, smalabeistet ble identifisert på en holme og forsøkt fanget. Min gode venn påstår seg selv å være en erfaren slakter, så jeg blandet meg ikke særlig opp i selve avlivingen. Jaha, dette viste seg å være en skikkelig VILLSAU!!! Den gode slakteren ble rett og slett stanget på sjøen!! Jeg tok villdyret med lasso og tjoret dævelskapen til en høvelig stein, før jeg fikk berget "slakteren" i land, tørket og drammet han, før vi igjen skred til verket. Jeg vil utelate de blodige detaljer men sauen henger til mørning i et naust og skal grillest hel i romjula!!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...