Jump to content

Hvordan koble 4 batterier slik at ein får 24 volt


Birchwood 320

Recommended Posts

Står sikkert skrevet noe om dette men trenger tegning over dette.

 

Altså :

Hvordan koble 4 batterier slik at ein får 24 volt

 

Samtidig vil eg spørre..

I min båt er all strøm til motorer og instrumentpanel 24 volt

Dermed lader også motorene med 24 volt. Hva trenger eg for at det også skal lade inn på 12 volt banken uten å skifte til 12 volt dynamo???

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det er so enkelt. Tilsynelatande. Du skal berre vera sikker på at alle batteria er like i størrelse, fabrikat, alder og ladetilstand, før dei vert kobla sammen. Ellers so "dør" eit av batteria, og tar med seg alle dei andre i fallet. Men om eg skal seia noko om den tegningen, so bør tilkoblingane setjast på to batteri diagonalt for einannen. Slik det er no, er der eit kortare strømløp gjennom dei nederste batteria og eit lengre gjennom dei øverste. Som kjent går strømmen minste motstands vei, slik at det vil bli betydelig meir belastning på dei nederste batteria. Ved diagonal tilkobling jevner det seg ut.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hææææ. Tegning please. :lol:
Slik:

 

24volt.png

 

Ser nå at kjukken kom meg i forkjøpet, men lurer litt på hva som er bedre med hans tre alternativer for sammenkoblingen av to og to batterier? kan du fortelle litt kjukken? Kunne jo ta for meg alle tre alternativene dine og regne litt på motstanden på koblingene, men det har vel kjukken allerede gjort. Hans alternativ 3 er vel litt upraktisk da en må lage en kobling midt på kablene med derpå mulighet for dårlig kontakt og overgangsmotstand.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette var bare ment for å understreke betydningen av å "paralellkoble seriekoblingene" for å utjevne spenningsforskjellene mellom de to 24V pakkene. Men det er bare flisespikkeri. Alt er bedre enn ingenting, så man kan gjerne gjøre det på en av disse måtene:

 

bat3.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser at det er kommet flotte bilder til meg. Tusen takk. Da skal eg koble i morra. Takk Kjukken. Og dere andre selvsagt. Men noen som veit hvordan opplegget kan være siden 24 volt systemet lader 12 volt systemet. Ser der er noen rare greier som kan være noen for for omformer der. Skal klikke et bilde i morra så kan dere tygge på det også. Er ikke flink med slikt..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Birchwood 33! Han som fikk deg til å le etter at unga var på tur med han som kunne puste under vann..

Oki. Bare fekk en fornemelse av at eg kjente deg priv..hehe. Joa, husker jo d. Takk for at du muntra meg opp der. Er vel kanskje ein nærvøs type likevel. Verste er at 6 åringen er den som tenker mest fornuftig i dei fleste settinger. Hadde han med meg til sjøen i dag og han gjekk rett inn og tok på vesten sin før han begynte å fiske.. Flott gjort av ein 6 åring. Da er det bare dei eldste igjen. inkl meg selv. Kremt..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Nei. Vi vet ikke hvem den mannen er. Det er og til ettertanke om du skjønner. Hvem er dette og hva om han fant på noe anna. Nok syke folk der ute. Nei , kan ikke tenke slik. Er han evig takknemlig men det hadde vert greit å vite hvem han er.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hmm. Ja,dersom ikke annet så fortjener han skryt!

Et lite appropo. Har en kompis som er redningnsmann i det lokale brannvesen her på stedet. For 4 år siden fikk di en alarm om to gutter i havsnød midtfjords ombord på en isoporblokk (grunnmurs). To 6 åringer som hadde rappa en plate, og sjøsatt den i stiv sønnavind. Fjorden er 8 mil lang og ligger nord/syd! Di hadde drevet ca. 3km. nord, og der begynner fjorden og bli vid... Redn. båten var en 10 ft. pioner med 3 fullt utr. voksne menn ombord.. spennende oppdrag ifølge kompis. Guttta satt midt på"flåten"og holdt rundt hveradre,våte opp til livet.Detta var i mai,med vanntemp. på ca.5 grader (flomvann) gikk bra,men små marginer.

Link to post
Share on other sites

Er man nøye, og ønsker maksimal levetid på batteriene, bør det vel kobles på en av disse måtene:

bat2.jpg

 

 

 

 

Dette var bare ment for å understreke betydningen av å "paralellkoble seriekoblingene" for å utjevne spenningsforskjellene mellom de to 24V pakkene. Men det er bare flisespikkeri. Alt er bedre enn ingenting, så man kan gjerne gjøre det på en av disse måtene:

 

bat3.jpg

 

Såvidt jeg kan se Kjukken, bblir dette tidenes amperefest!!

 

 

Slik:

 

24volt.png

 

Ser nå at kjukken kom meg i forkjøpet, men lurer litt på hva som er bedre med hans tre alternativer for sammenkoblingen av to og to batterier? kan du fortelle litt kjukken? Kunne jo ta for meg alle tre alternativene dine og regne litt på motstanden på koblingene, men det har vel kjukken allerede gjort. Hans alternativ 3 er vel litt upraktisk da en må lage en kobling midt på kablene med derpå mulighet for dårlig kontakt og overgangsmotstand.

 

Lars H.

 

Jeg tror denne koblingen til Lars (som vanlig) er en bedre løsning.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...