Birchwood 320 Startet 19.Mars.2009 Del på Facebook Startet 19.Mars.2009 Står sikkert skrevet noe om dette men trenger tegning over dette. Altså : Hvordan koble 4 batterier slik at ein får 24 volt Samtidig vil eg spørre.. I min båt er all strøm til motorer og instrumentpanel 24 volt Dermed lader også motorene med 24 volt. Hva trenger eg for at det også skal lade inn på 12 volt banken uten å skifte til 12 volt dynamo??? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
horg Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Hvilke batteri 6V - 12V - 24V ? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Mest sansynlig har du bare et relee som parallell kobler batterien når du skal starte motoren. Det hadde ihvertall jeg på en Neptimus 52 jeg hadde. Trur du det kan være sånn??? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
eysteind Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Skukke ikkje dette bli rett då? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Er det så enkelt??? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Hvilke batteri 6V - 12V - 24V ? Vel. Det er 12 volts batteri eg har tigjengelig i båten.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
puddingen Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Ja,seriekobling! Motsatte blir paralell som startkabler på bilen Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Det er so enkelt. Tilsynelatande. Du skal berre vera sikker på at alle batteria er like i størrelse, fabrikat, alder og ladetilstand, før dei vert kobla sammen. Ellers so "dør" eit av batteria, og tar med seg alle dei andre i fallet. Men om eg skal seia noko om den tegningen, so bør tilkoblingane setjast på to batteri diagonalt for einannen. Slik det er no, er der eit kortare strømløp gjennom dei nederste batteria og eit lengre gjennom dei øverste. Som kjent går strømmen minste motstands vei, slik at det vil bli betydelig meir belastning på dei nederste batteria. Ved diagonal tilkobling jevner det seg ut. Magne Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Dinamo! jepp. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 so bør tilkoblingane setjast på to batteri diagonalt for einannen Hææææ. Tegning please. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
kjukken Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Er man nøye, og ønsker maksimal levetid på batteriene, bør det vel kobles på en av disse måtene: Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 (redigert) Hææææ. Tegning please. Slik: Ser nå at kjukken kom meg i forkjøpet, men lurer litt på hva som er bedre med hans tre alternativer for sammenkoblingen av to og to batterier? kan du fortelle litt kjukken? Kunne jo ta for meg alle tre alternativene dine og regne litt på motstanden på koblingene, men det har vel kjukken allerede gjort. Hans alternativ 3 er vel litt upraktisk da en må lage en kobling midt på kablene med derpå mulighet for dårlig kontakt og overgangsmotstand. Lars H. Redigert 19.Mars.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kjukken Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Dette var bare ment for å understreke betydningen av å "paralellkoble seriekoblingene" for å utjevne spenningsforskjellene mellom de to 24V pakkene. Men det er bare flisespikkeri. Alt er bedre enn ingenting, så man kan gjerne gjøre det på en av disse måtene: Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Birchwood 33! Og unga! Glad for å ha dem hjemme.. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Godt å ha dem heime ja. Skal få dei til å vaske i kjølsvinet snart. Da veit eg kor dei er.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Ser at det er kommet flotte bilder til meg. Tusen takk. Da skal eg koble i morra. Takk Kjukken. Og dere andre selvsagt. Men noen som veit hvordan opplegget kan være siden 24 volt systemet lader 12 volt systemet. Ser der er noen rare greier som kan være noen for for omformer der. Skal klikke et bilde i morra så kan dere tygge på det også. Er ikke flink med slikt.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
puddingen Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Birchwood 33! Fore kjølsvinet! Da holder det fred om natten.Skummle greier,ikke gå ut på dekk alene om natten.. Ligge stille og vente på dagslyset! Har funka på mine opp til en viss alder. Hilse fruen. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Skal gjøre d. Men hvem er du. Er litt lettere glemsk.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
puddingen Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Birchwood 33! Han som fikk deg til å le etter at unga var på tur med han som kunne puste under vann.. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Birchwood 33! Han som fikk deg til å le etter at unga var på tur med han som kunne puste under vann.. Oki. Bare fekk en fornemelse av at eg kjente deg priv..hehe. Joa, husker jo d. Takk for at du muntra meg opp der. Er vel kanskje ein nærvøs type likevel. Verste er at 6 åringen er den som tenker mest fornuftig i dei fleste settinger. Hadde han med meg til sjøen i dag og han gjekk rett inn og tok på vesten sin før han begynte å fiske.. Flott gjort av ein 6 åring. Da er det bare dei eldste igjen. inkl meg selv. Kremt.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
puddingen Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Birchwood 33! ja ikke sant!Gjør som jeg sier ,ikke som jeg gjør..Fått noen meld. jeg også. Tenkt endel på den episoden med dine i ettertid..Men nok om det . Vært i kontakt med han som skjønte alvoret og fiska opp podene eller? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Nei. Vi vet ikke hvem den mannen er. Det er og til ettertanke om du skjønner. Hvem er dette og hva om han fant på noe anna. Nok syke folk der ute. Nei , kan ikke tenke slik. Er han evig takknemlig men det hadde vert greit å vite hvem han er. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
puddingen Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Hmm. Ja,dersom ikke annet så fortjener han skryt! Et lite appropo. Har en kompis som er redningnsmann i det lokale brannvesen her på stedet. For 4 år siden fikk di en alarm om to gutter i havsnød midtfjords ombord på en isoporblokk (grunnmurs). To 6 åringer som hadde rappa en plate, og sjøsatt den i stiv sønnavind. Fjorden er 8 mil lang og ligger nord/syd! Di hadde drevet ca. 3km. nord, og der begynner fjorden og bli vid... Redn. båten var en 10 ft. pioner med 3 fullt utr. voksne menn ombord.. spennende oppdrag ifølge kompis. Guttta satt midt på"flåten"og holdt rundt hveradre,våte opp til livet.Detta var i mai,med vanntemp. på ca.5 grader (flomvann) gikk bra,men små marginer. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Er man nøye, og ønsker maksimal levetid på batteriene, bør det vel kobles på en av disse måtene: Dette var bare ment for å understreke betydningen av å "paralellkoble seriekoblingene" for å utjevne spenningsforskjellene mellom de to 24V pakkene. Men det er bare flisespikkeri. Alt er bedre enn ingenting, så man kan gjerne gjøre det på en av disse måtene: Såvidt jeg kan se Kjukken, bblir dette tidenes amperefest!! Slik: Ser nå at kjukken kom meg i forkjøpet, men lurer litt på hva som er bedre med hans tre alternativer for sammenkoblingen av to og to batterier? kan du fortelle litt kjukken? Kunne jo ta for meg alle tre alternativene dine og regne litt på motstanden på koblingene, men det har vel kjukken allerede gjort. Hans alternativ 3 er vel litt upraktisk da en må lage en kobling midt på kablene med derpå mulighet for dårlig kontakt og overgangsmotstand. Lars H. Jeg tror denne koblingen til Lars (som vanlig) er en bedre løsning. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.