Jump to content

Hvordan koble 4 batterier slik at ein får 24 volt


Birchwood 320

Recommended Posts

Såvidt jeg kan se Kjukken, bblir dette tidenes amperefest!!

 

Synet ditt kan jeg ikke gjøre noe med, bare fortelle folk hvordan man bør koble 24V ved bruk av mer enn 2 batterier.

 

Jeg tror denne koblingen til Lars (som vanlig) er en bedre løsning.

 

Da får du bare leve i (den vanlige) troen. Spøk til side; jeg vet at dette ser "skummelt" ut for noen, men det endrer ikke fakta.

 

På den annen side, dette er ikke noe stort problem. Det er jo bare å kjøpe batterier litt oftere. Det gidder ikke jeg.

Link to post
Synet ditt kan jeg ikke gjøre noe med, bare fortelle folk hvordan man bør koble 24V ved bruk av mer enn 2 batterier.

 

 

 

Da får du bare leve i (den vanlige) troen. Spøk til side; jeg vet at dette ser "skummelt" ut for noen, men det endrer ikke fakta.

 

På den annen side, dette er ikke noe stort problem. Det er jo bare å kjøpe batterier litt oftere. Det gidder ikke jeg.

 

Vil det si at eg ikke må koble 2 stk 60 ah sammen med 2nstk 95 ah??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Såvidt jeg kan se Kjukken, bblir dette tidenes amperefest!!

Koblingen er helt grei den. Det er egentlig kun to hovedprinsipper for hvordan koble sammen fire 12volt batterier til en 24volt bank, se tegningen under. Over den gule linjen er først to og to 12volt batterier koblet i serie for å få to 24volt batterier. Så kobles disse i parallell for å øke kapasiteten.

 

Under streken er først to og to 12volt batterier koblet i parallell for å øke kapasiteten, fremdeles med spenning på 12volt. Så kobles disse to 12volt bankene i serie, og en får den endelige 24volt batteribanken. Resultatet av disse to metodene er det samme, 24volt og samme kapasitet for begge metodene.

 

24volt_alternativer.png

 

Håper dette var litt oppklarende og viser prinsippene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg må innrømme at jeg var litt kjapp, :flag: jeg så for meg en kortslutning med en gang, men det blir det jo ikke. Vitsen er vel betinget av kabellengder her, men har man like kabler, som skissene som er vist har, spiller det vel liten rolle med den ekstra lenken.

 

 

På den annen side, dette er ikke noe stort problem. Det er jo bare å kjøpe batterier litt oftere. Det gidder ikke jeg.

 

Mine 6 batterier i 24 volts anlegg holder i 8 år. Jeg tror derfor koblingen til Lars (som er den jeg benytter) kan være ganske brukbar. Eller, kanskje jeg har hatt flaks med kabellengder etc.? Eller kanskje det kommer av at kablene er skikkelig dimensjonert?

 

Men, det er lite å diskutere. Egentlig vi gjør alle våre egne valg. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Vil det si at eg ikke må koble 2 stk 60 ah sammen med 2nstk 95 ah??
Ved opplading spiller det relativt liten rolle. Ved permanent sammenkobling er det ikke heldig å bruke batterier av forskjellig type eller Ah kapasitet. :nono:

 

Jeg må innrømme at jeg var litt kjapp, :flag: jeg så for meg en kortslutning med en gang, men det blir det jo ikke. Vitsen er vel betinget av kabellengder her, men har man like kabler, som skissene som er vist har, spiller det vel liten rolle med den ekstra lenken.
Det spiller en rolle, men det er mulig den er liten.

 

Mine 6 batterier i 24 volts anlegg holder i 8 år. Jeg tror derfor koblingen til Lars (som er den jeg benytter) kan være ganske brukbar.
Det er klart den er brukbar! Det er slik "alle" kobler. Jeg forsøker bare å formidle hvordan det kan gjøres bedre. Jeg håper du ser at eksemplet nederst til høyre på den siste skissen til Lars H. skjematisk er nøyaktig det samme som alle skissene jeg har lagt ut. Poenget er å kortslutte "senterpolene" slik at man "nuller" eventuelle spenningsforskjeller. Hvis noen kan sannsynliggjøre at dette er negativt, har jeg virkelig lært noe nytt. I rest my case :wflag::cheers_wine:
Link to post

Her kjem et par bilder som eg lurer på hva er for noe.. 3 kabler inn på kvar av dei. Dei er ikke kobla i sammen så eg kan sjå.

 

bilde007.jpg

bilde008.jpg

bilde009.jpg

 

Hva er dette da??. Kan det være noe slags likerettere eller er det 24 til 12 volt omformer..????

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Det er i hvert fall kjøleribber. Har du skilledioder for å skille lading mellom forskjellige batterier? Slike dioder trenger i hvert fall kjøling. Men kanskje du kunne følge kablene og fortelle oss hvor de går? Det er vel litt enklere for deg enn oss andre å finne ut av.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det var en gang en lur man som sa: (gjelder eletronikk)

 

Må du spørre..... så spørr........... men ikke koble

 

 

I teorien veldig enkelt, men i praksis uendelig mange muligheter for feilkoblinger...

 

Dersom du vil prøve på egenhånd:

benytt 2 Amper sikringer, og stå lang unnå når du får noen til å vri på hovedbryteren.

 

 

Lykke til...............

Link to post
Det er i hvert fall kjøleribber. Har du skilledioder for å skille lading mellom forskjellige batterier? Slike dioder trenger i hvert fall kjøling. Men kanskje du kunne følge kablene og fortelle oss hvor de går? Det er vel litt enklere for deg enn oss andre å finne ut av.

 

Lars H.

Fåt kikke på dette i morra da. Er masse kabler å lete gjennom. Det kan høres ut som om det er korekt det du skriver.

Eg hadde 2 1/2 bank tidligere. hmm. En 24 volt start så en 12 volt til forbruk men som det også var tatt ut 24 volt forbruk ut av..

Eg bygger om nå med en 24 volt bank til start og det vesle forbruk som er igjen på 24 v. Lanterner ,toalett , lensepumpe.

Dette skal og bygges om.

 

Men kan eg bruke et voltsensitive relè på 24 volt til å starte lading av 12 volt bank med en 24 - 12 volt lader???

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Kan det være noe slags likerettere eller er det 24 til 12 volt omformer..????
En likeretter omgjør vekselspenning (AC) til likespenningen (DC), som f. eks. en batterilader. En vekselretter omgjør DC til AC, også kalt inverter. Jeg tror neppe det er noen av delene. Det minner mer om en DC-DC konverter. Uansett; med de kjøleribbene ser den ekstremt ineffektiv/strømslukende ut. Et tips: Aluminium kan resirkuleres, :smash: men det er muligens dårlig butikk å stappe den inn i en panteautomat. På den annen side; den minner sterkt om en radiator, så den kan kanskje være kjekk å ha på en kjølig vår- eller høstkveld. :giggle:

 

 

Fåt kikke på dette i morra da. Er masse kabler å lete gjennom. Det kan høres ut som om det er korekt det du skriver.

Eg hadde 2 1/2 bank tidligere. hmm. En 24 volt start så en 12 volt til forbruk men som det også var tatt ut 24 volt forbruk ut av..

Dette høres helt utrolig ut....altså 24V start/12V dynamo og forbruksbank som via konverter ladet 24V startbatteri??? :crazy:

 

 

Men kan eg bruke et voltsensitive relè på 24 volt til å starte lading av 12 volt bank med en 24 - 12 volt lader???
Det høres ut som en litt klønete løsning, for du må da sannsynligvis bruke en kontaktor i tillegg.

 

24-12 konvertere som kan tilkobles 12V batteri gir som regel en konstant spenning ut (ingen variabel ladekarakteristikk). Må man, så må man, men dette er etter min mening ingen optimal løsning på sikt. Vær også klar over at konvertere av denne typen ofte gir strøm tilbake til fordelingstavlen hvis du bryter strømmen til tavla. Det beste er derfor å koble den direkt til 24V batteriene med egen sikring.

 

Det kan være bedre å koble konverteren direkte til lasten. Ulempen med dette er at da begrenser belastningen seg til konverterens kapasitet.

Link to post

Huttetu. Det er 24 volt start og dynamo. Men eg har 12 volt forbruk på det meste utenom toalett,lensepumpe,lanterner og noen andre småting.

 

Hvordan skal eg da få ladet 12 volt siden.

 

Med DC - DC converter mener du? 24 volt inn 12 ut????????

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Huttetu. Det er 24 volt start og dynamo. Men eg har 12 volt forbruk på det meste utenom toalett,lensepumpe,lanterner og noen andre småting.

Jeg blir jo litt forvirret når du tidligere skrev at det var tatt 24V ut fra 12V. Sånn som du nå beskriver det , håper jeg inderlig at du har 2 stk. 24V banker med skille. Hvis ikke, har du et seriøst problem.

 

Hvordan skal eg da få ladet 12 volt siden.

 

Med DC - DC converter mener du? 24 volt inn 12 ut????????

Ja, for eksempel. Dette mener jeg at jeg beskrev greit i forrige innlegg. (Det er mulig at jeg utrykker meg litt klossete.) Det er sannsynligvis det denne "radiatoren" din gjør.

 

Hvis det er slik som du sier, at du har 12V forbruk på det meste, ser jeg ikke hvordan du kommer utenom en ekstra dynamo (12V) og event. en 12V landstrømslader. Det beste hadde selvfølgelig vært å utsette finanskrisa, og gjøre om slik at du får en spenning på alt.

 

I en båt med 24V anlegg, kommer man sjelden utenom i det minste en 24-12 konverter, da en del utstyr kan være vanskelig å skaffe i 24V. Men igjen; du sier at det meste ombord er 12V, så hvis jeg ikke har misforstått dine beskrivelser helt, råder jeg deg til å ta en diskusjon med kjærringa :discuss: , (eller kanskje ikke :lipseal: ) og investere i en 12V dynamo, landstrømslader og en skikkelig 12V batteripakke.

Link to post

Kan du redusere behovet for 12volt, blir også en DC/DC konverter for 24volt til 12volt rimeligere. Hvordan er det med belysningen, her er det vel mulig å flytte dette over til 24volt kursen og bytte lamper? Og hva med diverse elektronikk, mye av dette er spesifisert for f.eks. 8 - 32volt. Har du slikt utstyr, kan det også flyttes over på 24volt kursen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

kjukken.. Det var faktisk slik som du trodde. 2 batterier var koblet i 24 volt og 12 volt om bord ble tatt ut en plass her. Så en bank til med 24 volt som var for start.

 

Dei radiatorene som det er snakk om går der 3 ledninger inn på.

Rød = + på starter

Sort = + på den andre 24 volt banken som var der før

Brun = opp til amp meter på dashen.

 

Eg målte 28,4 volt mens motor gjekk på tomgang på alle kablene.. Skjønner mindre og mindre.

Tror eg går for 24 - 12 volt DC/DC converter. Har jo agregat også så strøm får eg alltid.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Yepp, f.eks. den. Og prisen var ikke så ille heller. Men det står jo ikke noe om virkningsgrad osv, så det finnes sikkert andre enheter som er både bedre og dårligere.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Noe slikt ja. Men det går ikke frem av annonsen om denne kan kobles til 12V batterier, eller om du må koble 12V belastningen direkte til konverteren. Dette kan være viktig for deg å vite. Jeg er edsvoren Victron fan. Sjekket hjemmesiden til Farco, og ser at de har modeller som kan brukes som 12V batterilader i 20 - 30 - og 60 A. Ofte betaler man gjerne litt for navnet, men 20 A modellen til Victron er faktisk billigere(!) enn den yalla saken på Maritim.

Link to post
Yalla sak???? Hva mener du med det? Maritim leverer da stort sett OK saker?

 

Lars H.

Det gjør de helt sikkert. Jeg kjente bare ikke igjen navnet på den konverteren. Ikke dermed sagt at den er noe dårligere, selvfølgelig. I denne bransjen stoler jeg mest på produkter fra Mastervolt, Victron, Ladac, osv. De har tross alt et merkenavn å ta vare på.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...