Jump to content

Hvordan koble 4 batterier slik at ein får 24 volt

Birchwood 320

Recommended Posts

I denne bransjen stoler jeg mest på produkter fra Mastervolt, Victron, Ladac, osv. De har tross alt et merkenavn å ta vare på.

Joda, jeg stoler også på anerkjente merker. :wink: men tør en ikke forsøke noe annet, så . . . .

ladac-krus.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 4 måneder senere...

Hei.

Det vil funke, men rotet og med en unødvendig kobling.

Dette enkle, og iht. diskusjonene tidligere vel ultimate

koblingsskjemaet, er det jeg går for.

6xbatteri.png

Hvor du tar ut pluss på høyre side og minus på venstre side

er likegyldig dersom sammenkoblingene ikke er lange og tynne,

men slik jeg har valgt det, vil du uansett få jevnest lading (og belastning) for batteriene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg kan forsøke med en liten forklaring.

- Først kobler du de to øverste 12volt batteriene i serie slik at det blir et nytt 24volt batteri

- Så kobler du de to neste 12volt batteriene i serie slik at dette også blir et nytt 24volt batteri

- Så kobler du de to nederste 12volt batteriene i serie slik at dette også blir et nytt 24volt batteri

Dermed har du 3 batterier på 24volt.

-Så kobler du disse 3 "nye" batteriene i parallell slik at kapasiteten (i amperetimer, Ah) blir 3 ganger så mye som hvert av de "nye" 24volt batteriene.

Lars H.

Hva mener du er best. 6 stk batt ca 100 ah i 12 volt eller 6 stk som her i 24 volt. Har 24 - 12 volt convertere på kvar 20 amp til å forsyne 12 volt systemet ombord.

Blir det 600 ah tilgjengelig i begge systemer??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Birchwood 33:

Hva mener du er best. 6 stk batt ca 100 ah i 12 volt eller 6 stk som her i 24 volt. Har 24 - 12 volt convertere på kvar 20 amp til å forsyne 12 volt systemet ombord.

Når spørsmålet er stilt slik, so vil eg seia at det er berre å kjenna på kva tempertur convertarane har når dei har last, og rekna ut svaret sjølv. Formel: 600 Ah - div. varmeovnar eh convertere = ??

Magne

Blir det 600 ah tilgjengelig i begge systemer??

Nei, du får 300 Ah med 24V. Men siden 24V drar halve amperen, bli kapasiteten det samme.

(Denne kommentaren er lagt inn som innlegg i et diskusjonsforum. Jeg fraskriver meg ansvaret for at kommentaren kan være feilaktig, kan føre til brann ombord, eller føre til psykiske problemer for leser. Kommentaren må under ingen omstendighet utprøves uten å ha rådført seg med godkjent elektriker.)

Dersom du kun har 12V utstyr ombord, er vel det beste å ha 12V batteribanker. Alternativt 2 banker, 2 batteri med 24Volt, og 4 med 12V.

:nonod::nonod: Prøvd det. Vanskelig å lade. 24 volt forbruk og 12 volt forbruk. Har 24-12 volt konvertere.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

• 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...