Astor Startet 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2009 Jeg målte landstrømmen inn til båten som viste 194 volt. Kan dette skade noe av utstyret ombord? Jeg har skilletrafo montert. Jeg har hatt problemer med ladingen mens jeg har ligget i hjemmehavn. Min Ladac 30A klarte ikke jobben. Jeg trodde den hadde tatt kvelden. Satte derfor inn en ny intligent lader på 16 a og dermed lades det som før. Tenker jeg etter så skjedde dette med dårlig lading akkurat i skifte mellom gammel og ny båtplass i samme havna. Jeg har ikke målt strømmen der jeg lå tidligere. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
dhjerp Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 194V er lavt, og du er sikkert lenger fra en trafo nå enn du var tidligere. Eneste som hjelper er tykkere kabler. Normalt er jo 230V +/- 10 % så under 210 er lavt og sikkert en del ting som kan fungere dårlig/ikke fungere. Ødeleggelser er det størst sjanse for dersom du har variasjoner i spenningen. Enkelte "duppeditter" kan skru seg av/på hele tiden og få en "kort men lysende karriere". Får du lading med så lav spenning? Nå er det vel heller ikke fullt i båthavna. Hva blir spenningen til sommeren når mange flere er tilkoblet? Kan risikere enda lavere spenning da.......... Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Man må jo spare i disse krisetider så dem har vel skrudd ned volten litt da... Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Spenningen bør i alle fall ikke synke mer enn 10 % (hva står det i kontrakten med leverandøren?). Ved 200 volt og lavere, vil en del utstyr begynne å fuske, og det kan også skades. På skiltet på selve utstyret står det gjerne hvilken spenning utstyret er beregnet for. Det bør undersøkes hvorfor spennimgen er så lav. Den kan være lav ut fra fra nærmeste transformator, eller det kan være at ledingsnettet er underdimensjonert / overbelastet. Eller det kan være en kombinsasjon av de to tingene. En elektriker kan lett finne ut av dette. Lykke til! Redigert 19.Mars.2009 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Får du lading med så lav spenning? Nå er det vel heller ikke fullt i båthavna. Hva blir spenningen til sommeren når mange flere er tilkoblet? Kan risikere enda lavere spenning da.......... Suppert reklamesituasjon for en bra lader, siden det finnes ladere som gir full effekt allerede fra 80Volt og oppover. Aldeles perfekt for slike situasjoner. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Astor Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Får du lading med så lav spenning? Nå er det vel heller ikke fullt i båthavna. Hva blir spenningen til sommeren når mange flere er tilkoblet? Kan risikere enda lavere spenning da.......... Ladacen er ikke særlig motivert for å lade ved 190 volt. Men den nye 16-a laderen jobber villig. Jeg tror at når vinteren slipper taket vil frostvaktene rundt om bli skrudd av. Flere båter på land ligger med strøm ombord. Da blir det fort stor belastning på nettet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Otto R Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Min 12V/40A Victron lader tok kvelden antagelig pga av for lav spenning på brygga. Det har vært spenninger fra 160-190 volt fra tidlig høst. Den virker fortsatt som omformer, så det skal den få fortsette med. Jeg har nå kjøpt en Sleipner 40A lader, men venter å bruke den til vi har fått nytt strømopplegg på brygga. Det blir koblet opp en av dagene etter en del dugnad mm i løpet av vinteren. Båtlaget måtte legge opp ny strømforsyning da det ikke var nok kapasitet på gamle anlegget. Alle som ønsker strøm har betalt inn kr 9000 i depositum, de som ikke har gjort det får ikke strøm. Brutalt og enkelt ! Det blir sikkert en del ramaskrik når mange oppdager at det ikke er "gratis" strøm lenger tilgjengelig. Tidlligere kunne man lade batteri gratis, men strømforbruk har vært 3 x de som har betalt for egen måler til f.eks oppvarming. Nå blir det faste låsbare kontakter til de som har betalt Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 220 V utstyr er vanligvis ratet for 220V +/- 10%. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Victronmanual sier minimum 189 volt. Jeg sjekket sist vinter med lading med aggregat og da startet lader med en gang, nå ville den ikke mere. Tok kontakt med Victron leverandør og de mente museum var neste plass, ikke noe å reparere på lader fra ca 1995 :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 På Vallø (surka) der jeg ligger nå i vinter har det vært ca 195V hele vinteren , når bobleanlegget starter så faller det ytterligere noe , tror det var nede under 190V da , men betaling for 230V det skal de ha Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Låg spänning är nog inte alls ovanligt i båthamnar speciellt inte långt ut på långa bryggor, och/eller om det är klena kablar på bryggorna. Moderna batteriladdare kan ofta tolerera låg spänning och ändå ladda. Ett bra sätt att skydda känsliga apparater är sedan att driva dom med ström från en inverter ombord. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Moderne switch mode ladere skal stort sett klare fra 95-250 volt og 48-62 Hz, sinus (ikke alle er glade i trappekurver). Har man en slik lader går der bra. Har man derimot en lineær lader er det mye værre, de har ikke godt av 195 volt. Sjekk spek på apparatet og se ikke kjøp ting som ikke takler variernede spenning og frekvens. Særlig mobil og pc ladere som man tar med til US. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Enzo Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Jeg har en slik thermal 2000 vifteovn samt en Quick SPC250 lader koblet til , vet ikke om det er sunt for de 2 apparatene å tilføres under 200V Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Manualen til SBC 250 sier : 207-260 VAC uten degradering av ladningen. Den eter 110 volt AC også og stiller seg selv inn i.flg. manualen (DR utgavene). Hvordan den liker 195 VAC er kanskje litt uklart, men den eter 45-66 HZ frekvens . Manualen kan lastes ned, www.quickitaly.com Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Astor Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Ett bra sätt att skydda känsliga apparater är sedan att driva dom med ström från en inverter ombord. Vil ikke vinningen gå opp i spinningen da? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ing_ive Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Spenningsfallet skal ikke ligge over 5%... Formel for utregning av kvadrat på ledningen er: ((ampere) x 0,0168 x (lengde) x 2) / (Volt x 0,05) Legg merke til at om ledninger ligger i sola (varmt) på tversnittet på ledningen opp! (Dette er det tabeller for i NEK400) Eks: (10A x 0,0168 (som er for kobber) x 200m x 2) / (230 x 0,05) = 5,84mm2 ;) Ved et maks tap på 10% bør du ligge over 2,9mm2 Spesifikk motstand for ledningsmaterialer: Kobber: 0,0168 Aluminium: 0,0272 Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 (redigert) 220 V utstyr er vanligvis ratet for 220V +/- 10%. Nå er det veldig lenge siden vi hadde 220 V som nominell spenning i Norge. Det er 230 V +/- 10 % som har vært standarden i mange år, altså mellom minimum 207 V og maksimum 253 V. Det som er viktig å merke seg er at dette kravet imidlertid gjelder grensesnittet mellom nettselskapet og elektrisitetskundene og dermed skal spenningen typisk måles/kontrolleres i for eksempel "inntaksboksen" ute på husveggen for en vanlig enebolig. Spenningsfallet inne i kundens egen installasjon, eller som i dette tilfellet i kanskje litt for dårlig dimensjonerte ledninger ute på en båtforenings brygger har ikke nettselskap/everk noe med. På Vallø (surka) der jeg ligger nå i vinter har det vært ca 195V hele vinteren , når bobleanlegget starter så faller det ytterligere noe , tror det var nede under 190V da , men betaling for 230V det skal de ha Nei de tar ikke betalt for spenningen , men for den strømmen du som kunde trekker multiplisert med den spenningen det da faktisk er der energimåleren står. Redigert 20.Mars.2009 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Ing_ive Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 På større skip oppereres det med en maks spenningsfall på 5%. Men uansett er det en grei formel for å finne det tverrsnittet på ledningen.... Kjøres det motorer på nettet det vertfall viktig med så lite spenningsfall som mulig!! Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Spesifikk motstand for ledningsmaterialer: Kobber: 0,0168 Aluminium: 0,0272 Kobber er 0,0175 Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Dykker Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Er ihvertfall 2 boblehavner (på forskjellige båtforeninger) i Oslo området hvor spenningen blir skrudd ned til 180- 190V på vinterstid (har nappet ut alle forbrukere for sjekk, fortsatt like lav spenning). Ergo mindre effekt som resultat. Hovedsikring til brygge går tidligere pga lav spenning osv. På sommeren er "plutselig" spenningen normal, dvs 230V, og da er attpåtil bryggene smekkfulle av båter. Havnesjefene vet attpåtil om det som de sier. Tilfeldig? Tjaaaa Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Hvordan skrur de ned spenningen? En like så sansynlig årsak til spenningsfallet er vel at summen av alt forbruk i havna overstiger kapasiteten på ledningsnettet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Dykker Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 (redigert) I dette tilfellet så er spenning 230V på alle brygger bortsett fra bryggene der båtene ligger i boblehavn. Alle forbruk er dratt ut og like lav spenning. Ved 180V gir dette (teoretisk) 1800W i motsetting til 230V som gir 2300W på 10A sikringskurs Fordelen for båtforeningen(e) jeg har notert dette på er jo at man blir tvunget til mindre forbruk ved at sikringene både på hver enkelt stolpe og hovedsikring til brygge går fortere. Hver båt har maks 100W til forbruk, men med f. eks 20 båter på en brygge, så er det vel få som tør å bruke noe særlig strøm med så lav spenning. På den ene båtforeningen, så er det gammelt ledningsnett. Men på den andre, så er det nytt, så der stemmer det ikke med overbelastning. Og ihvertfall ikke når mesteparten av de 750 båtene havna tar er på land, bare ett fåtall i boblehavn. Samme lave spenning også når bobleanlegget er avslått. Om en måneds tid, så er spenningen oppe i 230V igjen, akkurat som foregående år.......... Redigert 2.April.2019 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 At noen kan "skru ned" spenningen om vinteren, kan jeg ikke på noen måte forstå går ann. Men det er jo en mulighet at andre forbrukere enn de som henter strøm på bryggene trekker ned spenningen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jens_P Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Hva sitter det i tavla der strøm til brygga tas ut? Justerbar auto-trafo? Frekvensomformer? Sistnevnte har en "dullion"parametere som kan endres, bl.a. spenning ut. Fult mulig å sette inn utstyr for å justere spenning, men det koster. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
mons Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Jeg synes så lav spenning og tilsvarende høyere strøm i ledningsnettet høres ut som oppskriften på brann i havna. Ville sjekket det med de som har godkjent anlegget eller forsikret det. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.