Jump to content

Erfaring med baugspyd og anker med rett skaft

bjorngb

Recommended Posts

Er det fordi du mener at et Danforth-anker er bedre enn f.eks. Bruce(kopi)?

Hvis ikke, hvorfor ikke bruke et system som passer godt til hverandre?

Det er ulike anker med noe ulike bruksområder. Danforth er i første rekke et sandanker, mens Bruce regnes mer som et alround anker som også veleegnet som hovedanker. Personlig har jeg god tro på de moderne plogankerene som Rocka, Spade, Sword m.fl. som skårer høyt på tester. Jeg har selv et 20 kg Rocka som jeg er svært god fornøyd med. Kjøper en al.anker så bør en være klar over at vekten også har betydning i forhold til enkelte bunnforhold. Fortress er et utmerket lettvektsanker, men passer i første rekke best på løst bunn (mud) og løs sand, og er etter mine begrep lite egnet som et hovedanker.

• 5 år senere...

Om "D5L 2008 - LIVE" endte opp med et SPADE-anker eller ett annet anker enn Bruce(kopi) så hadde det vært interessant med et bilde!

Jeg har selv et baugspyd fra Båtsystem (PT10044) med Brucekopi. Det passer fantastisk bra, men har vurdert andre ankere som SPADE og Delta. Rocka-anker regner jeg med at jeg bare kan glemme å få plass til under baugspydet pga "bøylen" på ankeret

Vi hadde Danforth type anker, og det er så til de grader pensjonert for våre farvann. Hadde jeg hatt smeltebad ville det vært slagg nå. Ahh, godt å få det ut :-) Skyldes nok at vi som oftest ankrer opp i mudder/gjørmebunn (dessverre). Danforth er sikkert et godt anker for sandbunn.

Vi monterte baugspyd nettopp, og bygget samtidig ankerrullen om tilå passe for Bruce. Prøvde med Båtsystem sine baugspyd løsninger, men fant ut at de passet dårlig til vår eksisterende ankerulle foran. Designet da et "custom" baugspyd til vår båt, med stige, som vi ble veldig godt fornøyd med.

Ankerrullen vår hadde Danforth ankeret liggende flatt langs dekket, og var således en fin løsning. Men når du har ankerrullen opp gjennom baugspydet vil det swannsynligvis stå opp litt, som nevnt over.

Vi bygget baugspydet OVER ankeret, så vi omgikk dette problemet.

Hei og takk for svar.

Det å bygge spydet over ankeret kunne sikkert vært en mulighet, men nå er nå allerede mitt spyd montert...

Er for så vidt godt fornøyd med Brucekopien. Har følelsen av at det er mye bedre hold i dette enn CQR-ankeret som hang originalt i baugen. Men har altså lekt med tanken på å bytte til Delta eller Spade (som jeg har inntrykk av at skal være enda bedre). Men foreløpig er det ikke mer enn løse tanker. Men om jeg hadde fått sett bilder av baugspyd fra Båtsystemer med slike ankere så kunne det nok kanskje satt fart på tankene :-)

Har en kollega som akkurat har kjøpt seg et Delta-anker. Tenkte jeg skulle spørre om å låne det for å se hvordan det passet i baugspydet mitt, men tror nok hans anker er større enn jeg kan drømme om å få plass til...

Sikkert godt å få ut sine frustrasjoner rundt Danforth. Da har jeg notert meg at det ikke skal havne på min ønskeliste. :giggle:

Takker for svar D5L 2008 - LIVE!

Dette er et helt fantastisk forum.

Ser ut til at bildet er akkurat samme baugspyd som det jeg har montert og attpåtil med et SPADE-anker. Hadde nesten ikke trodd at det var noen som hadde akkurat den kombinasjonen :smiley:

Ser at SPADE-ankeret ikke ligger like pent som mitt Bruce-kopi, men det skuldes selvsagt litt annen fasong på "skaftet". Ser absolutt ut som om dette kan være en løsning. Rekker ikke å få på plass noe slikt før ferien, men får ta det opp med julenissen.

Du husker ikke tilfeldigvis hvilken størrelse (tyngde) det er på SPADE-ankeret på bildet?

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...