bjorngb Startet 19.Mars.2009 Del på Facebook Startet 19.Mars.2009 Jeg kunne tenke meg å montere baugspyd på båten, men jeg kunne tenke meg å bruke et Danforth type anker med rett skaft... Så jeg tenker at dette kan bli et problem ifht at skaftet vil stå med en ralativt stor vinkel opp av baygspydet - har noen erfaring som kan bekrefte/avkrefte min frykt?? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Jeg kan bekrefte din frykt. Danforth peker opp med ca. 30 grade vinkel etter montering av baugspyd på din båt. Båtsystem er veldig glade i Bruce og designer sine produkter utifra den type anker, men CQR kan brukes med litt motifisering og Delta går også i noen innstallasjoner. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
nimbuster Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Er det fordi du mener at et Danforth-anker er bedre enn f.eks. Bruce(kopi)? Hvis ikke, hvorfor ikke bruke et system som passer godt til hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Det er fordi jeg gjerne ville hatt et Fortress anker - men det blir vel kanskje et SPADE i alu Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Er det fordi du mener at et Danforth-anker er bedre enn f.eks. Bruce(kopi)? Hvis ikke, hvorfor ikke bruke et system som passer godt til hverandre? Det er ulike anker med noe ulike bruksområder. Danforth er i første rekke et sandanker, mens Bruce regnes mer som et alround anker som også veleegnet som hovedanker. Personlig har jeg god tro på de moderne plogankerene som Rocka, Spade, Sword m.fl. som skårer høyt på tester. Jeg har selv et 20 kg Rocka som jeg er svært god fornøyd med. Kjøper en al.anker så bør en være klar over at vekten også har betydning i forhold til enkelte bunnforhold. Fortress er et utmerket lettvektsanker, men passer i første rekke best på løst bunn (mud) og løs sand, og er etter mine begrep lite egnet som et hovedanker. Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Om "D5L 2008 - LIVE" endte opp med et SPADE-anker eller ett annet anker enn Bruce(kopi) så hadde det vært interessant med et bilde! Jeg har selv et baugspyd fra Båtsystem (PT10044) med Brucekopi. Det passer fantastisk bra, men har vurdert andre ankere som SPADE og Delta. Rocka-anker regner jeg med at jeg bare kan glemme å få plass til under baugspydet pga "bøylen" på ankeret Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Fusebox Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Vi hadde Danforth type anker, og det er så til de grader pensjonert for våre farvann. Hadde jeg hatt smeltebad ville det vært slagg nå. Ahh, godt å få det ut :-) Skyldes nok at vi som oftest ankrer opp i mudder/gjørmebunn (dessverre). Danforth er sikkert et godt anker for sandbunn. Vi monterte baugspyd nettopp, og bygget samtidig ankerrullen om tilå passe for Bruce. Prøvde med Båtsystem sine baugspyd løsninger, men fant ut at de passet dårlig til vår eksisterende ankerulle foran. Designet da et "custom" baugspyd til vår båt, med stige, som vi ble veldig godt fornøyd med. Ankerrullen vår hadde Danforth ankeret liggende flatt langs dekket, og var således en fin løsning. Men når du har ankerrullen opp gjennom baugspydet vil det swannsynligvis stå opp litt, som nevnt over. Vi bygget baugspydet OVER ankeret, så vi omgikk dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Hei og takk for svar. Det å bygge spydet over ankeret kunne sikkert vært en mulighet, men nå er nå allerede mitt spyd montert... Er for så vidt godt fornøyd med Brucekopien. Har følelsen av at det er mye bedre hold i dette enn CQR-ankeret som hang originalt i baugen. Men har altså lekt med tanken på å bytte til Delta eller Spade (som jeg har inntrykk av at skal være enda bedre). Men foreløpig er det ikke mer enn løse tanker. Men om jeg hadde fått sett bilder av baugspyd fra Båtsystemer med slike ankere så kunne det nok kanskje satt fart på tankene :-) Har en kollega som akkurat har kjøpt seg et Delta-anker. Tenkte jeg skulle spørre om å låne det for å se hvordan det passet i baugspydet mitt, men tror nok hans anker er større enn jeg kan drømme om å få plass til... Sikkert godt å få ut sine frustrasjoner rundt Danforth. Da har jeg notert meg at det ikke skal havne på min ønskeliste. Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
bjorngb Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 seilbaaten: litt artig at du svarer på et av mine gamle innlegg nå... første gang jeg er på BP på superlenge. Jeg har et SPADE anker og har vært førnøyd med det. Det passer godt til baugspyet og rullen. Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Takker for svar D5L 2008 - LIVE! Dette er et helt fantastisk forum. Ser ut til at bildet er akkurat samme baugspyd som det jeg har montert og attpåtil med et SPADE-anker. Hadde nesten ikke trodd at det var noen som hadde akkurat den kombinasjonen Ser at SPADE-ankeret ikke ligger like pent som mitt Bruce-kopi, men det skuldes selvsagt litt annen fasong på "skaftet". Ser absolutt ut som om dette kan være en løsning. Rekker ikke å få på plass noe slikt før ferien, men får ta det opp med julenissen. Du husker ikke tilfeldigvis hvilken størrelse (tyngde) det er på SPADE-ankeret på bildet? Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
bjorngb Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Det er et A100. At det ikke ligger helt 100% er og pga original ankerrulle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.