Jump to content

Er GPS basert på NMEA0183 unøyaktig?

BjornLie

Recommended Posts

Fant denne påstanden i manual for Raytech fra Raymarine:

Like all systems it is not perfect and any part of it can fail. GPS accuracy varies between 2 and 50 meters.

NMEA 0183 1.0 / 1.5 only supports 2 digits of latitude and longitude, giving a precision of approximately 60 feet.

NMEA 2.0 / 2.1 supports 3 digits of latitude and longitude, giving a precision of approximately 6 feet.

Merk dere at pga. begrensningene i NMEA0183 formatet så blir det en unøyaktighet på 60 fot eller mao ca 20 meter. Dette selv som selve GPS mottakeren har mer nøyaktig posisjonsangivelse. Denne problemstillengen er først og fremst relevant hvor posisjonen er gitt av en GPS mottaker som formidler posisjonen til kartplotter el. via NMEA0183. Jeg stiller da spørsmålet til forumet, er dette alment kjent?

For mitt vedkommende så er løsningen bsaert på en GPS basert mottaker (Haicom GPS) som formidler signalet via USB til PC og deretter vil driveren for GPS mottakeren gjøre datene tilgjengelig via en virtuell seriell bus som koder dataene i henhold til NMEA0183 formatet til kartplotterprogrammet. Feks Maxsea, RayTech osv. Mitt neste spørsmål er, finnes det noen GPS mottakere som gir et NMEA2000 format?

Redigert av BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Hei.

Når det gjelder NMEA 0183, er det vel få som sitter med så gamle GPS'er at det brukes NMEA 0183 1.0?

Selv min urgamle Garmin GPS75 bruker NMEA 0183 2.0, og da er det snakk om 3 siffer og en unøyaktighet på 6 fot, ikke 60 fot.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den nyeste vesjonen av NMEA 183 standarden er 4.0, de fleste instrumenter støtter versjon 2.3 eller 3.01.

Kjenner ikke til noe moderne utstyr som ikke støtter minst versjon 2.0.

Lowrance har hatt GPSer med NMEA 2000 utgang i mange år, Garmin, Furuno, Airmar og Maretron har alle også NMEA 2000 GPS mottagere.

Ble litt nysgjerrig på hvilken NMEA0183 versjon en Globalsat USB GPS type BU-353 jeg kjøpte hos ELFA har, men det sto det ingenting om i spec'n. Så nå er mail sent til Globalsat. Ikke at det betyr noe, men hadde vært greit å vite.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

b]Mitt neste spørsmål er, finnes det noen GPS mottakere som gir et NMEA2000 format?[/b]

litt mer komplisert enn så er det...... :smiley:

våre båt-GPS'er er bland dom enkleste GPS'erne som finns på marknaden......

tekniken som desse benytter ger en nöyaktighet på 5-15 meter(og ibland ennu sämre!)..........

da speler det ju ingen roll, om denne onöyaktige posisjonen presenteres med 3 decimaler eller 10 decimaler......

skall du ha en mer nöyaktig posisjon enn 5-15 meter, med decimaler så må du gå over på annen GPS-teknikk

dGPS ger deg litt bedre posisjon(du tar emot en korreksjonsignal via radio...som korrigerer din enkle GPS-posisjon)

skall du ha ennu bedre nöyaktighet må du gå over på bärvågmätning.....dvs din GPS-mottagare måler antallet

bölgelengder fra satelitten o ned för o beregne avstandet fra resp satelitt.....

og även med denne teknikken så må GPS-mottagaren vare på samme posisjon i bort emot en time för o ge deg en

relativt nöyaktig posisjon säg cm-til en meter

skall du ha enn bedre, mer nöyaktig posisjon en dette så må en sådan bärvågmottager kombineres med en korreksjonssignal

det er desse du ser på vegbyggen på maskinerne...på ett vegbygge sätter man opp en egen referensstasjon på en kjennt posisjon og ifra denne sendes det ut korreksjonsignaler til dom mobile bärvågs-GPSerne....

dette ger en nöyaktighet på 'centimetern'...några km ut fra referensposijonen.....(sen blir referensposisjonen onöyaktig)

her kan du lese mer

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=4953

og her

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=4860

med andre ord våre enkle båt-GPS så håller det veldi veldi langt med NMEA 0183 ver 2.0.....

betenk også att våre sjökart håller en sämre nöyaktighet enn 5-15m........

((mig veterligen så benyttes RTK-utrustning i båt bare av de Stena-ferjer som går i Irskesjöen...og den kan dom bare

benytte inom havneområdene der referense signalen gäller))

tror Mulligan kan ge ett ennu bedre o mer uttömeende svar på dette, han kan det her :yesnod: ... :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

da er det snakk om 3 siffer og en unøyaktighet på 6 fot, ikke 60 fot.

Korrekt Lars, 3 desimals nøyaktighet på minuttposisjon gir en oppløsning på 1/1000 bueminutt = 0.001 NM = 1.852 meter nord-sør og ca. halvparten (her) øst-vest.

Min SC-50 har oppløsning på 4 desimaler, men jeg tviler sterkt på at det gir meg en posisjonsnøyaktighet på 20 cm !!!! Men plott viser 95% bedre enn 5 meter, og jeg må jo si jeg synes er bra. Den første GPS mottakeren vi hadde var da SA var svært så aktiv, så da var det 95% 100 meter og 5% 300 meter! (selv om den kostet 35.000)

Den første GPS mottakeren vi hadde var da SA var svært så aktiv, så da var det 95% 100 meter og 5% 300 meter! (selv om den kostet 35.000)

min förste 'elektroniske' posisjonsgivere vare en Decca....tror dom snakkede om 4-500m nöyaktighet....

gav 7000 kr för den på 80-tallet(året innan kostede den 20') dette var kjempebra jämfört med tiden vi radiopejlade.... :smiley:

S/Y Gunga Din

Takk for opplysningen. Men nå gjelder din link for BU-353 V.2.3 mens jeg har V.1.0.3. Men uansett så har nok nok også min en NMEA0183 på versjon 2-tallet. Dette er ellers en GPS med utmerket følsomhet som jeg har til "diversebruk".

Lars H.

Den første GPS mottakeren vi hadde var da SA var svært så aktiv, så da var det 95% 100 meter og 5% 300 meter!

Heldigvis, den gang med SA aktiv og da jeg brukte min Garmin GPS75 som hoved-GPS koblet til plotteren, hadde jeg DGPS mottaker koblet til systemet. Og da ble det rett så bra posisjonsangivelse likevel.

Skulle gjerne hatt 20 kanals Sirf III Globalsat GPS'n koblet opp mot plotteren min i stedet for den 12 kanals GPS'n som fulgte med, men plotteren har dessverre kun seriell com-port.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

DGPS mottaker koblet til systemet. Og da ble det rett så bra posisjonsangivelse likevel.

Ja da DGPS kom var jo problemet løst, men før det, da amerikanerene pluselig flyttet posisjonsvisningen 300 meter på kartet, så var ikke elektronisk navigasjon like pålitelig som idag, på en måte.

Den første løsningen var en kombinasjon av Decca og GPS, slik at det ble benyttet GPS når en var så heldig å se 3 satelitter eller mer, og ellers Decca.

NMEA-0183 standard har ingen definisjon på hvor mange desimaltall en skal benytte for nøyaktighet på deler av minutter på GPS latitude og longitude data. Dette er opp til den som sender data så lenge en holder seg innenfor max antall tegn i setningen som sendes.

sailorBoy

Det er nettopp dette som er poenget. I proffe sammenhenger er det vanling å implementere proprietære meldinger etter NMEA standarden, likevel slik at det holder seg innenfor NMEA rammeverket og dermed kan leses av mottagerene.

Oso

Jeg anbefaler alle som vil kontrollere sin GPS nøyaktighet å gjøre som Roaldbj.

visualgps13febr2009a.jpg

Plottet hans viser at horisontalt avvik er ca 20 m og vertilalt er stort sett det samme, men det skjer en plutselig sprang på 45 m.

Dette spranget kan og vil skje med GPS mottagere som det er naturlig å sammenligne med, i lystbåt sammenheng. Og du vil aldri vite det.

Ja HDOP vil gi en indikasjon da spranget sansynligvis skyldes satelitt geometri, men hvem glaner på DOP og regner om i trangt farvann. (1 DOP er 6 m.)

NMEA 183 med 3 desimaler er mer enn godt nok. Det hadde kanskje vært en fordel med 2 desimaler - så ville ingen blindt stole på den.

Eller å bruke mer egnede protokoller.

CANbus med TSIP hvor det i tillegg til vanlig nav. informasjon kan leses rå ranger.

Rå, mener du Raw?

Jeg kan ikke forstå fordelen med å bruke en protokoll men millimeters oppløsning, når grunndata ikke har mer enn meters nøyaktighet.

Med vanlig forbehold om å ta feil.

Rå, mener du Raw?

Rå ranger eller raw ranges.

De er de målte avstandene fra hver enkelt satelitt til mottageren. Altså før filtrering og korrigering er lagt på, og uten utregning av posisjon. Brukes i store posisjoneringsystemer der beregninger foretaes utenfor mottageren.

DOP'ene er forøvrig beregnede verdier, ikke målte. Det finnes SW som regner dette ut basert på almanakken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...