Fevik 21 Startet 19.Mars.2009 Del på Facebook Startet 19.Mars.2009 Hei Jeg skal bytte ut alt det elektriske i båten min, og hadde bestemt meg for å kjøpe en BEP hovedstrømstavle av denne typen: Men da jeg var på sjøen for alle messen i dag fikk jeg anbefalt denne fra Blue Sea: Er det noen som har erfaringer med disse. Hva bør jeg velge? Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 (redigert) Jeg monterte denne fra BlueSea med skillerelle i forrige båten og det fungerer helt overlegent. Relleet sørger for at alle batteriene får lading samt at start-batteri(ene) ikke tappes når man ligger iland. Man skrur den på når man drar på tur og skrur av når man "parkerer" etter turen/helgen. Behøver ikke tenke på å huske å skru av startbatteriene når man ligger til land og motorene er skrudd av. Redigert 19.Mars.2009 av Comicguy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Jeg kjenner ikke BlueSea, men jeg har et oppsett med BEP-brytere og laderele som i det panelet du viser bilde av. Fungerer helt topp. De tre bryterne er: 1. hovedbryter for startbatteri 2. hovedbryter for forbruksbatteri 3. nødbryter som parallellkobler start- og forbruksbatteri Bryter 3. står normalt av, men ved totalsvikt på et av batteriene kan man ved å slå denne bryteren på enten a) starte motoren på forbruksbatteriet eller b) starte vitale forbrukskilder (f eks VHF) fra startbatteriet. Ladereleet sørger for å lade opp startbatteriet først, deretter forbruksbatteriet fra generatoren. Har man "dual sensor"-utgaven av ladereleet, så vil en batterilader (fra landstrøm) tilkoblet forbruksbatteriet også lade startbatteriet først før forbruksbatteriet lades. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Servicemannen Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Jeg har kastet ut defekte relèer av disse begge typene. Hvis motor har kraftig startbatteri og forbruksbanken har vært tatt langt ned blir mer strømoverførsel en dem klarer etter oppstart. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Smaapala Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Hei servicemann Når skillerele blir ødelagt ved at forbruksbanken er tapet mye ned er vel egentlig en "feilkobling" ute å går. Det burde vel vert koblet slik at Dynamo lader forbruksbank først og så åpner for startbank når spenningen på forbruksbank når et visst nivå. Da overbelastes ikke rele. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Takker for svar. Ser ut som at begge typene fungerer bra for mitt bruk, så da kjøper jeg Blue sea som er på tilbud hos Seasea. Nå gleder jeg meg til å begynne å kople. Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Takker for svar. Ser ut som at begge typene fungerer bra for mitt bruk, så da kjøper jeg Blue sea som er på tilbud hos Seasea. Nå gleder jeg meg til å begynne å kople. Husk å kjøpe skikkelige kabler og solide kabelsko. Få gjerne noen til å lage kabelstumpene med sko. Man kan koble dette på flere måter, men måten jeg syntes fungerte bra i forrige båten var: 1) Start-siden: Startbatteri og ladestrøm fra dynamo 2) Forbrukssiden: Forbruksbatterier og batterilader Når startbatteriet er fullt (det er det alltid) så kobler releet dynamostrøm over til forbrukk og lader disse. Startbetteriet blir kun brukt ved start, vil derfor være fullt med strøm og batterilader trengs da bare på forbrukssiden. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Hvis motor har kraftig startbatteri og forbruksbanken har vært tatt langt ned Da har du nok koblet feil i utgangspunktet. Med automatisk laderele skal lading fra motor/landstrøm alltid kobles til forbruksbatteriet. Startbatteriet trenger nesten aldri noen lading. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Den feilen oppstår på grunn at innstallatører/agenturer på markeden har dårlig budsjett og endrer ikke ladekretsen fra motorleverandør/båtprodusent. I tillegg trenger nyere Yanmar stor mengde strøm til etterglødning og der bør være lading til startbatteri men ikke kun etter forbruksbanken har fått opp spenn. Jeg selv bruker ikke den type ladesystem og har kun byttet den ut etter andre installatører. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Gullfisk Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Båter med store banker og store forbrukere som trustere og vinsj, bør heller velge 300A utgaven til BEP. For puslete releer er å be om trøbbel på litt sikt. Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Vår venn, trådstarteren, har en Fevik 21... Med mindre han har fyllt båten til randen med elektrisk stæsj så burde han klare seg med den det vises til her. Løp og kjøp du Fevik. Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Vår venn, trådstarteren, har en Fevik 21...Med mindre han har fyllt båten til randen med elektrisk stæsj så burde han klare seg med den det vises til her. Løp og kjøp du Fevik. Hehe. Trenger nok ikke verken truster eller vinsj i båten min nei. Men det skal bli godt å få seg et forbruksbatteri Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Hehe. Trenger nok ikke verken truster eller vinsj i båten min nei. Men det skal bli godt å få seg et forbruksbatteri Du kommer til å bli kjempefornøyd! Du behøver heller ikke å bekymre deg for disse bryterne og at du husket å sette dem riktig slik at du ikke tapper start. Hva er prisen på messa? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Båter med store banker og store forbrukere som trustere og vinsj, bør heller velge 300A utgaven til BEP. For puslete releer er å be om trøbbel på litt sikt. Man trenger ikke store forbrukere til at relè blir overpålastet. Hvis man har 2x100ah sultne forbruksbatterier og toppladet kraftig startbatteri kan pålastningen på dette relè bli over 1000amp. Har feilsøkt feil i en motorbåt med 140ah startbatteri og den hadde fått ettermontert ett 140ah batteri til forbruk og 300amp relè montert i mellem. Den hadde brukt opp 2stk av disse relèene på en sesong...! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
kjukken Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Man trenger ikke store forbrukere til at relè blir overpålastet. Hvis man har 2x100ah sultne forbruksbatterier og toppladet kraftig startbatteri kan pålastningen på dette relè bli over 1000amp. Har feilsøkt feil i en motorbåt med 140ah startbatteri og den hadde fått ettermontert ett 140ah batteri til forbruk og 300amp relè montert i mellem. Den hadde brukt opp 2stk av disse relèene på en sesong...!Hvilke merker er det da snakk om? Mastervolt, Victron. BEP? Jeg tror neppe de 2 førstnevnte risikerer sitt navn på å markedsføre noe som bestandig går i stykker(?) Man må forutsette at installasjon blir gjort riktig. Les gjerne her hva en av de (etter min mening) seriøse sier om dimensjonering av slike releer. Eldre typer hadde vel heller ingen innebygd "intelligens" eller tidsforsinkelse, slik at de ble stående å koble inn og ut ved store spenningsforskjeller. Da tar det ikke lang tid før de bryter sammen. Eksempel på "intelligent" relé. Hvis ikke disse holder mål, er jeg i ferd med å gjøre noe galt ombord i min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 (redigert) Holder fint med det som er vist i trådstarters båt ja. At disse releene ryker fordi de er satt til å gjøre en jobb de ikke er dimensjonert for, betyr ikke at de er dårlige. Det er vel her problemet du sikter til ligger, Servicemannen, og ikke kvaliteten på releet? Redigert 20.Mars.2009 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Hva er prisen på messa? Prisen var ca.1400 med 20% messerabatt. Kjøpte BluSea på fredag. Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 (redigert) Har nå lest masse i bruksanvisningen til BlueSea, men er litt usikker på koplingen. Blir dette riktig? Redigert 24.Mars.2009 av Fevik 21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.