Jump to content

BEP VS Blue Sea


Fevik 21

Recommended Posts

Jeg monterte denne fra BlueSea med skillerelle i forrige båten og det fungerer helt overlegent. Relleet sørger for at alle batteriene får lading samt at start-batteri(ene) ikke tappes når man ligger iland. Man skrur den på når man drar på tur og skrur av når man "parkerer" etter turen/helgen. Behøver ikke tenke på å huske å skru av startbatteriene når man ligger til land og motorene er skrudd av.

Redigert av Comicguy (see edit history)
Link to post

Jeg kjenner ikke BlueSea, men jeg har et oppsett med BEP-brytere og laderele som i det panelet du viser bilde av. Fungerer helt topp. De tre bryterne er:

1. hovedbryter for startbatteri

2. hovedbryter for forbruksbatteri

3. nødbryter som parallellkobler start- og forbruksbatteri

 

Bryter 3. står normalt av, men ved totalsvikt på et av batteriene kan man ved å slå denne bryteren på enten a) starte motoren på forbruksbatteriet eller b) starte vitale forbrukskilder (f eks VHF) fra startbatteriet.

 

Ladereleet sørger for å lade opp startbatteriet først, deretter forbruksbatteriet fra generatoren. Har man "dual sensor"-utgaven av ladereleet, så vil en batterilader (fra landstrøm) tilkoblet forbruksbatteriet også lade startbatteriet først før forbruksbatteriet lades.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Hei servicemann

 

Når skillerele blir ødelagt ved at forbruksbanken er tapet mye ned er vel egentlig en "feilkobling" ute å går. Det burde vel vert koblet slik at Dynamo lader forbruksbank først og så åpner for startbank når spenningen på forbruksbank når et visst nivå.

Da overbelastes ikke rele.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Takker for svar.

 

Ser ut som at begge typene fungerer bra for mitt bruk, så da kjøper jeg Blue sea som er på tilbud hos Seasea.

 

Nå gleder jeg meg til å begynne å kople.

:smash:

Husk å kjøpe skikkelige kabler og solide kabelsko. Få gjerne noen til å lage kabelstumpene med sko.

 

Man kan koble dette på flere måter, men måten jeg syntes fungerte bra i forrige båten var:

1) Start-siden: Startbatteri og ladestrøm fra dynamo

2) Forbrukssiden: Forbruksbatterier og batterilader

Når startbatteriet er fullt (det er det alltid) så kobler releet dynamostrøm over til forbrukk og lader disse.

Startbetteriet blir kun brukt ved start, vil derfor være fullt med strøm og batterilader trengs da bare på forbrukssiden.

Link to post

Den feilen oppstår på grunn at innstallatører/agenturer på markeden har dårlig budsjett og endrer ikke ladekretsen fra motorleverandør/båtprodusent. I tillegg trenger nyere Yanmar stor mengde strøm til etterglødning og der bør være lading til startbatteri men ikke kun etter forbruksbanken har fått opp spenn. Jeg selv bruker ikke den type ladesystem og har kun byttet den ut etter andre installatører.

Link to post
Vår venn, trådstarteren, har en Fevik 21...

Med mindre han har fyllt båten til randen med elektrisk stæsj så burde han klare seg med den det vises til her.

Løp og kjøp du Fevik. :yesnod:

 

Hehe. Trenger nok ikke verken truster eller vinsj i båten min nei. :lol:

Men det skal bli godt å få seg et forbruksbatteri :yesnod:

Link to post
Hehe. Trenger nok ikke verken truster eller vinsj i båten min nei. :lol:

Men det skal bli godt å få seg et forbruksbatteri :yesnod:

 

Du kommer til å bli kjempefornøyd!

Du behøver heller ikke å bekymre deg for disse bryterne og at du husket

å sette dem riktig slik at du ikke tapper start. :crazy:

Hva er prisen på messa?

Link to post
Båter med store banker og store forbrukere som trustere og vinsj, bør heller velge 300A utgaven til BEP. For puslete releer er å be om trøbbel på litt sikt.

Man trenger ikke store forbrukere til at relè blir overpålastet. Hvis man har 2x100ah sultne forbruksbatterier og toppladet kraftig startbatteri kan pålastningen på dette relè bli over 1000amp. Har feilsøkt feil i en motorbåt med 140ah startbatteri og den hadde fått ettermontert ett 140ah batteri til forbruk og 300amp relè montert i mellem. Den hadde brukt opp 2stk av disse relèene på en sesong...!

Link to post
Man trenger ikke store forbrukere til at relè blir overpålastet. Hvis man har 2x100ah sultne forbruksbatterier og toppladet kraftig startbatteri kan pålastningen på dette relè bli over 1000amp. Har feilsøkt feil i en motorbåt med 140ah startbatteri og den hadde fått ettermontert ett 140ah batteri til forbruk og 300amp relè montert i mellem. Den hadde brukt opp 2stk av disse relèene på en sesong...!
Hvilke merker er det da snakk om? Mastervolt, Victron. BEP? Jeg tror neppe de 2 førstnevnte risikerer sitt navn på å markedsføre noe som bestandig går i stykker(?) Man må forutsette at installasjon blir gjort riktig. Les gjerne her hva en av de (etter min mening) seriøse sier om dimensjonering av slike releer. Eldre typer hadde vel heller ingen innebygd "intelligens" eller tidsforsinkelse, slik at de ble stående å koble inn og ut ved store spenningsforskjeller. Da tar det ikke lang tid før de bryter sammen. Eksempel på "intelligent" relé. Hvis ikke disse holder mål, er jeg i ferd med å gjøre noe galt ombord i min båt.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...