Jump to content

Bunnpanne på marine motor

SF

Recommended Posts

Hei,

Jeg holder på å flytte over marinisering fra en sliten Crysler Nissan Marine 3,3 diesel til en Nissan sd33 turbo fra en Nissan Patrol.

Jeg er godt i gang og alt passer rett over, men må jeg skifte bunn panne??

På marine motoren er det en panne som er "grunnere" men der sumpen utgjør nesten hele pann sin lengde.  Hva er fordelen med dette utover at du før mer plass mellom motor kjølsvinet.

Jeg antar at jeg også må skifte sil og sugerør til olje pumpa.

mvh

Sverre Fosse :sailing:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Korrekt som gutta her hevder. Et par poenger: Hvis du har en tørr båt, spiller det ingen rolle om bunnpannen er i "bilblikk". Sjekk at oljesumpen er i samme ende av bunnpannen. Hvis dette er forskjellig, velg den pannen hvor oljesumpen er i den enden som motoren heller når båten er under gange.

Marinebunnpanner er også ofte laget for å tolerere krenging over tid uten at oljepumpa suger luft.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei

Jeg kjøpte engang en bilmotor for å marinisere og de anbefalte å bytte bunnpanne, kjøpte den i bergen. Ikke bare at de ruster men hadde også noe med oljemengden da den skulle sitte i båt. (mereolje da de går i oppoverbakke hele tiden)

http://www.kingsmarskin.no/      

Setter inn en link hvor de leverer alt innen marinisering. Det er også mulig å laste ned en mariniseringskatalog som forteller litt om hvordan og hvorfor.

Lykke til. :flag:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Når det gjelder bunnpanner i mariniserte motorer, så kjenner jeg til at der har vært noen skrekkeksempler med tæring. Det gjelder gjerne eldre trebåter som periodisk har så pass bunnvann liggende inne at det kommer opp til bunnpannen. Hvis man da har en bunnpanne fra bil, laget av f.eks aluminium   -   så er det ikke lenge før den går over fra å bli bunnpanne til "offeranode".

Det kan være greit å ha tenkt gjennom denne muligheten før man bestemmer seg for løsning.

Lykke til med prosjektet.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...