Jump to content

For lite informasjon i bildet på Ray C80 når man zoomer ut


Enzo

Recommended Posts

Sånn da er jeg tilbake fra seiltur og har tatt et par eksempelbilder.

La meg illustrere hva jeg mener:

 

Ta en titt på markert A og B i papirkartet (C-Map)

papireks.jpg

 

Her er 2 posisjonsspesifikke loddskudd på hhv 1 og 7 meter.

 

På RayC80 er dette kun gjengitt som +, se under:

c80eks.jpg

 

for å få se dybden må man sette cursoren over +et og velge objektet ("Underwater/awash rock")

Som her:

7meter.jpg

 

En så tungvint prosedyre for å se disse markerte dybdene, gjør etter min mening plotteren ubrukelig og nesten farlig for detalj-navigering. Å drive å fikle rundt for å treffe +et og deretter velge dette objektet fungerer ikke når man seiler alene innaskjærs i ukjente områder. Bruker da heller papirkart....

 

Ser du de nevnte dybdene i kartvisningen Bitteliten? Hva stiller du i så fall inn for å se det.

Redigert av runes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Eg kjenner ikkje så veldig godt til din type kartplotter, men eg er sikker på at du kan gå inn i menyen og justere mengden av informasjon på skjermen. Ser ut som om det er samme kartene som eg hadde i ein Seiwa MK2 plotter, og der kunne eg hvertfall justere om eg skulle ha med dybder eller ikkje.

Link to post
Share on other sites

Det man gjør er å lage en "safety contour". Om du legger den på 10 m så vil alle grunner på 10 m eller mindre bli mørkeblå. Du trenger ikke å vite hvor dyp de er, da den er grunnere enn det du ønsker som "safety contour". Grunner på over 10 m vil ikke være blåfarget og du vet at de representer ingen fare for din båt.

 

Dette er en del av fordelene av å bruke plotter. Du fjerne opplysninger som ikke du ikke har behov for å vite. Om du absolutt må vite det er metoden litt tungvint, om du da ikke ser på papirkartet som alltid er med ombord. Papirkart må vise alt, der har du ingen valg.

 

Hvor dyp du ønsker din "safety contour" bestemmer du ved å velge Meny, Setup Layers og velg Charts.

 

På runes bilder ser det ut for at "safety contour" er avslått.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke loddskudd av eller på som bestemmer om dybdene vises. Det er instillingene for kartetaljer, still dette på ekstra detaljert så kommer dybdene fram. Hvor mange av disse dybdene som vises avhenger av rangen som er valgt, på min E80 forsvant alle på 3NM, og det kom fler og fler fram etterhvert som jeg zoomet inn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...