Thorlyn Startet 20.Mars.2009 Del på Facebook Startet 20.Mars.2009 På jobben så har vi UPS er i fleng til backup av alle systemer. Det ble byttet ut noen nå og jeg pratet med trikkern om hva slags prestanda en slik sak har.. Den jeg kikket på måler noe sånt som 60 cm lang 25 bred og rundt 50 høy. Altså ikke stor i måla.. denne hadde etter hva trikkern sa kapasitet på 2000w i 10 timer 220 v Da tenkte jeg som båtnissen jeg er at dette må jo være genialt i båten?? Hva skal man med et støyende Agregat når man har såpass kapasitet?? En kan jo lade batteriene i en evighet og ha strøm til div i lang tid.. Lading av ups må jo selvsagt gjøres men det blir jo ikke ofte.. Synspunkter?? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
M/S Malene Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Hadde UPS i fiskebåten. Virket greit, men har ingen tro på kapasiteten du oppgir. Vi hadde 2 pc`er tilkoplet, og hvis landstrømmen falt ut, var det snakk om få timer før alt var dødt. Husker ikke kapasiteten,bare prisen. Ga 6000 for den. Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 (redigert) Dette høres ut som ern UPS i størrelsen 20KVA. Slike koster fort 30-40.000,- kanskje mer. Vet du prisen på den du henviser til? Edit: Enda dyrere faktisk. Her er et eksempel til over 70 lapper. http://www.apc.com/resource/include/techsp...e_sku=SUVTP20KH Redigert 20.Mars.2009 av Comicguy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Hadde UPS i fiskebåten. Virket greit, men har ingen tro på kapasiteten du oppgir. Vi hadde 2 pc`er tilkoplet, og hvis landstrømmen falt ut, var det snakk om få timer før alt var dødt. Husker ikke kapasiteten,bare prisen. Ga 6000 for den. Disse UPS'ene består vel igrunnen av en egen batteripakke, en ladekrets, og inverter. Batteriene må byttes med jevne mellomrom. (Ala MC batterier) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
olews Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Husk på at de fleste laptoper her innebygget UPS ! Den varer i flere timer. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Thorlyn Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Prisen har jeg ikke.. men kan godt tenke meg at det KOSTER skjorta Da flyplassbelysning ikke skal slukne hehe. Synes dette nesten var for godt til og være sant.. trodde nesten trikkern skrøna jeg.. Hmm slike UPS blir ofte til overs der jeg jobber da det hele tiden kommer nytt utsyr til.. Kanskje jeg får høre med trikkern hva jeg må gi for en som er til overs.. Vil dette funke?? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Lars H. Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 I båt er vel den enkleste og greieste form for UPS en reserve batteribank du kan koble inn ved behov, og som du fyller opp fra landstrøm etter bruk? Trenger du 230volt henter du det via en omformer fra denne banken. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Thorlyn Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 (redigert) Så det du sier er at hvis en får kloa i en slik ups ( som jo er en batteribank) så vil dette funke toppers?? Fordelen slik jeg ser det er jo at alt er i en pakke i en ups.. og at man enkelt fylller opp ups ved landligge med landstrøm- Da skrinlegger i såfall jeg tanken på agreggat.. så ofte har jeg ikke bruk for 220v at det forsvarer det. Redigert 20.Mars.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
M/S Malene Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 (redigert) Husk på at de fleste laptoper her innebygget UPS ! Den varer i flere timer. Selvfølgelig riktig, men vi hadde 2 ordinære pc`er. Bruker sikkert endel mer strøm.En laptop går vel på 15-20 volt, ikke 220. Vi måtte også bytte batteriet i den etter et par år. Vi hadde den mest for å gi mer stabil strøm til computerne, da vi hadde akselgenerator som av og til varierte litt mye ved raske forandringer i turtallet på hovedmotoren. Redigert 20.Mars.2009 av M/S Malene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Tror du ikke så batteripakka som hører til, men styringsenheten.... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 (redigert) Det er tre ting som bestemmer kapasiteten til en UPS. 1.Maks belastning ved arbeidsspenning. 2.Hvor lenge den kan levere maks belastningved arbeidsspenning. 3. Hvor stor del av maks du benytter. Maks belastning ved arbeidsspenning, kan du ikke forandre på, men hvor lenge den kan levere maks belastning ved arbeidsspenning er kun et spørsmål om størrelsen på batteribanken og forbruket. Hvis du har en UPS som levere 10 A ved 200 V i 1 time, og dobler batteribanken, så kan den gjøre det i 2 timer Hvis du har en UPS som levere 10 A ved 200 V i 1 time, og bruker bare 5 A, så kan den gjøre det i 2 timer Redigert 20.Mars.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 (redigert) Tror du det?? Vet vi har flere banker store som hus ja men også mange mindre stajonær pc lign bare større som er upser.. har ikke målpeining på dette jeg.. derfor jeg spør.. Redigert 20.Mars.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Jens_P Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Den jeg kikket på måler noe sånt som 60 cm lang 25 bred og rundt 50 høy. Altså ikke stor i måla.. denne hadde etter hva trikkern sa kapasitet på 2000w i 10 timer 220 v Er målene med batterier? Omregnet i 12V vil 2 000 W i 10 timer tilsvare 1 666Ah. Og det er noen kg med batterier! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
SandAnker Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Forenklet sagt, er en UPS en lader, et batteri og en omformer f. eks till 230V Du kan evnt ta med deg et ekstra batteri på tur, så har du en UPS som noen, til en lavere pris Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Dette høres ut som ern UPS i størrelsen 20KVA. Slike koster fort 30-40.000,- kanskje mer. Vet du prisen på den du henviser til? Edit: Enda dyrere faktisk. Her er et eksempel til over 70 lapper. http://www.apc.com/resource/include/techsp...e_sku=SUVTP20KH Så dette det er linket til her mangler batteri pakke?? Den jeg kikket på var tilsvrende lik den der.. og tung som et vondt år.. tipper 150 kg Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Gullfisk Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 (redigert) Ta bare ut batteriene og utvid forbruksbanken(hvis riktig spenning). Det er ikke noe hokus pokus med UPS, det er bare batterier inni og litt elektronikk for å styre lading og omkobling til batteridrift ved strømbrudd. Vet flere som har brukt slike batterier, men vet ikke hvorvidt de er egnet. Redigert 20.Mars.2009 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Kanskje like greit ja Slike batterier blir jo byttet ut fra tid til annen vet jeg.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
mateco Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Utvid batteribanken og Anskaff en 12VDC - 220VAC inverter. Mye billigere og gjør akkurat samme nytta!! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Thorlyn Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Eller få en UPS av trikkern Kan nok drømmme om det ja Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Sjøtummel Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Den jeg kikket på måler noe sånt som 60 cm lang 25 bred og rundt 50 høy. Altså ikke stor i måla.. denne hadde etter hva trikkern sa kapasitet på 2000w i 10 timer 220 v Helt sikker, eller må du ha et par ekstra batteripakker for å få den ytelsen? Dagens UPS'er er ganske imponerende, men det er ofte et par små detaljer som det kan være lurt å få med seg. De to viktigste er oppladingstid, som gjerne er 24 timer, og at det kan være begrenset hvor mange ganger batteriene kan lades. Det som gjerne er drepen for disse enhetene er når de ikke får full lading mellom hver gang de skal lage strøm. Batteripakkene er ikke billige å bytte ut. Jeg har en mistanke om at dersom du sjekker priser, og husk å sjekke priser på batteripakker selv om du får tak i billige brukte UPS'er, så vil regnestykket fort bli at det lønner seg med et lite dieselaggregat. Kjøp et vannkjølt, så kan du få varmtvann også. Jeg bruker stort sett 12V utstyr i båten, og da er det lurere å bruke pengene på bedre batterier og flere batterier. Sitér dette innlegget Link to post
kjukken Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 En litt kostbar, men suveren løsning på dette i båt (eller andre steder hvor nettstrøm faller bort i perioder) er Victron Multi Pluss koblet til forbruksbatteriene. Denne har UPS funksjonalitet, d.v.s. at den veksler mellom landstrøm/generator på under 20 millisekunder; hverken PC, TV, eller andre sensitive apparater vil "merke" at landstrømmen blir borte. Jeg har nå en vanlig, fastmontert PC som kartplotter ved den innvendige styreposisjonen. I tillegg kan den assistere generatoren eller landstrømmen hvis du kortvarig trenger mer strøm enn du får inn. Denne strømgrensen kan justeres med et potmeter på kontrollpanelet. Noen av modellene har en egen utgang for v.v.bereder, (som kutter når landstrøm/generator blir borte) slik at man kan (og bør) kjøre all landstrømmen ombord gjennom MultiPlusen. Batteriladeren i dette apparatet er rett og slett "heftig". Det er flere i min båtvennekrets (inkludert meg selv) som har en sånn ombord, og alle er vel enig om at løsningen er "helt rå". Anbefales! Direkte billig er den ikke, men jeg har sjekket litt rundt ("ny" båt på trappene), og Farco AS er desidert billigst av de norske distributørene. (P.S.: En ulempe er at jeg etterhvert har tatt så mye 230V utstyr ombord, inkludert kjøleskap, så strømforbruket har også blitt "heftig". Jeg måtte på et tidspunkt utvide batteribanken, men jeg vil uansett ikke være foruten. En liten kompressor fra Biltema forårsaket ofte tidligere at skringen på skilletrafoen spratt ut, men dette er nå en saga blott. Frua står for det meste 230V forbruket ombord, og hun er om mulig enda mer begeistret enn meg.) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Har målt litt på batterier som plukkes ut fra UPS og også fra rullestoler fra tid til annen, og mange av disse er fortsatt rimelig friske. Så er det litt størrelse på de, kan det være en billig forbruksbank. En kollega av meg har fått seg en bra solcellebank på hytta av slike i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.