oleisdal Startet 21.Mars.2009 Del på Facebook Startet 21.Mars.2009 Jeg har en taiwanbygget 1979 mod. 15m Hudson Pilothouse Ketch på hånd i Mexico. Kan noen fortelle meg noe pos/neg. om denne båttypen? Ole taiwanbygget båt Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Legg ut link til annonsen/bilder, så kanskje noen vet noe? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Voff Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 (redigert) Jeg vil tro det er denne : http://www.yachtworld.com/boats/1979/Hudso...Mazatlan/Mexico Har snust på de der. Mye båt for pengene. Skal du ha den i Norge? CE godkjenning kan bli dyrt og vanskelig :nono: . Motoren må ut! Redigert 21.Mars.2009 av Voff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Ja, motoren må selvfølgelig ut ! Du skjønner det at hvis vi skal redde miljøet, så er det best å kaste en fullt brukbar motor som sannsynligvis ville overlevd den nye som man må bygge . Dessuten må du jo ha bruksanvisning på båten......... Og når frakt og moms kommer i tillegg, så blir det fort pæeng ! Men steike for en skute, hadde vert stilig på Sack'en Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 CE godkjenning kan bli dyrt og vanskelig Smutthull finnes. Dersom den er brukt innenfor EU før 198ettellerannet skal den ikke godkjennes. Og til EU i denne sammenheng regnes Bermuda, Bahamas, Martinique, Aruba og Curacao. Og det er vel høyst sannsynlig. Men det må dokumenteres. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Hei Taiwanbåter er som hovedregel solid håndverk, ikke hyllevare Fordelen er du har en båt ingen andre har, ulempen er at du får ikke kjøpt deler til den; de må lages hos en god håndverker. Strømopplegget er som regel dårlig fra produsent, sjekk om det oppgradert. Båtene er så solid bygget at de ikke er noen racere, men komfortable. Hvis du skal ha en raskt og billig båt så kjøp en som er produsert etter DIN-normen. (minstemål) mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
oleisdal Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Har ikke tenkt å ha den i Norge, har tenkt å seile "rundt". Motoren går fint if. survey. 2800 timer gangtid, den burde vel kunne klare noen år til før overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Smutthull finnes.Dersom den er brukt innenfor EU før 198ettellerannet skal den ikke godkjennes. Og til EU i denne sammenheng regnes Bermuda, Bahamas, Martinique, Aruba og Curacao. Og det er vel høyst sannsynlig. Men det må dokumenteres. Holder det med å ha vært brukt/vært innom en av de gamle koloniene? Båten må ikke ha vært registrert der altså? Ellers så er jeg enig i Givers vurdering av Taiwan bygg. Som regel flotte båter med gedigen teak innredning. Tekniske instalasjon kan være av ymse slag. Men på en 79 model. så må en vel regne med at mye er byttet ut/oppgradert. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Roald Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Hei oleisdal. Når det gjelder motorene tror jeg du har lite å frykte. Det jeg har lest og hørt om dem, så skal de nærmest gå uendelig. Våre to i Forder i kjelleren, har passert 4 000 timer, og tøffer og går som to klokker skal fremdeles. Lykke til. Tawlig hilsen Roald Sitér dette innlegget Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
Mulligan Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 vært brukt/vært innom Det holder at du har vært innom. Leste om det forbindelse med en limey som seilte rundt omkring i en Vancouver av ett eller annet slag. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 vært brukt/vært innom Det holder at du har vært innom. Leste om det forbindelse med en limey som seilte rundt omkring i en Vancouver av ett eller annet slag. Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Har ikke tenkt å ha den i Norge, har tenkt å seile "rundt". Motoren går fint if. survey. 2800 timer gangtid, den burde vel kunne klare noen år til før overhaling. Når jeg sa at motoren måtte ut, så mente jeg ikke at den ikke er holdbar (disse Ford Lehman motorene går 25 000 timer før overhaling), men at du ikke får den CE godkjent pga av utslipp. Dette er jo ikke noe problem for deg dersom du ikke skal importere den til Norge. Forøvrig er disse CE kravene totalt idiotiske! Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Har lest at dersom båtens eier har drevet charter med båten utenlands, er dette et av "omveiene" for å kunne bryte gjennom importbarrieren til EU (Norge, som kjendt det strengeste eu-land) Og som Voff sier; motoren må ikke byttes pga. kvalitet, men utslippsproblematikk. Driftsikkerheten går jo langt over dagens cr-motorer. Personlig blir jeg litt lei meg når jeg ser hva som ligger til salgs av litt spesielle (custom built ) i USA og ellers utenfor EU, og ser prisene sammenholdt med dollarkurs. Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Når det gjelder erfaringer med denne båten kom jeg over engang en web side om en Nordmann som bruker en slik (eller en Formosa som er samme båten) i charter. Har ikke linken for hånden... Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Det er da ingen krav om CE merking eller slikt for denne båten. Dokumenter historien og ta den inn samtidig som du betaler hk-avgift og MVA. CO krav??? hva er det for no tull???? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Dette med CE kan jo ikke stemme da dette er en båt prousert lenge før kravet som kom i 1998. Og det har ikke tilbakevirkende kraft så vidt jeg vet. En kompis kjøpte en seilbåt i karibien (1986 mod) den var registrert på ei fransk øy.. han registrerte den uten problemer i Sverige (svensk kone). Prøvde seg på norge men de skulle ha dok fra svunnen tid så det ga han opp.. Båten kommer mest sannsynnlig aldrig til norge uannsett så han skippet det. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mariell Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 (redigert) Dekken og Thorlyn. Det er faktisk ikke noe tull. En Veldig enkel oppsumering av CE krav tullet. Båter som er produsert utenfor EU/EØS. Skal CE merkes før de har lov til å bli benyttet i EU/EØS område. Spiller ingen rolle om båten er produsert før eller etter 1998. Er båten produsert i EU/EØS før 1998 og befinner seg i EU/EØS området er det ikke krav om CE merking. Er båten produsert i EU/EØS før 1998 og exportert til F.eks. USA kan den tas tilbake uten CE merking Så er det noen smutthull som Mulligan nevner tidligere i tråden. Hvis båten har vært i bruk i en av de gamle koloniene til Europeiske land. Så blir dette av en merkelig grunn regnet som bruk i EU/EØS område, slik at CE merking ikke er på krevd. Det var vel den regelen som gjalt i eksempelet du nevner Thorlyn. Redigert 22.Mars.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Thorlyn Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Ja stemmer nok bra det Mariell. Båten er forøvrig fransk bygget når jeg tenker meg om.. Da stiller jo saken seg anderledes Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
S/Y EIMY Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Ja stemmer nok bra det Mariell. Båten er forøvrig fransk bygget når jeg tenker meg om.. Da stiller jo saken seg anderledes Den er vel bygget i Taiwan som emnetittelen sier.? I og med han ikke skal ha båten til Norge så forstår jeg ikke CE problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Holder det med å ha vært brukt/vært innom en av de gamle koloniene?Båten må ikke ha vært registrert der altså? I følge er engelsk skriv jeg leste for en del år siden, så er det krav om at den skal være registrert på en koloniene, og ikke bare innom for bukers Det holder at du har vært innom.Leste om det forbindelse med en limey som seilte rundt omkring i en Vancouver av ett eller annet slag. Er ikke enig med Mulligan her, båten skal ha vært registrert og ført flagg for en av disse koloniene... Hvis ikke så rekker det jo at alle båpter har vært innom en europeisk stat før denne datoen Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.