Jump to content

Fjerning av klistremerker/bokstaver


Mariell

Recommended Posts

Siden båten er omdøpt, så må jeg jo få fjernet de gamle navnmerkene. De som er igjen er sånne plastfilm bokstaver.

 

Hvordan få dette av på en enkel og skånsom måte.

 

Tenkte jeg skulle prøve!

Forsiktig bruk av varmepistol, en skarp gjenstand for å få tak og dra forsiktig bokstavene av.

Etterpå bruke ett eller annet sitrus produkt. F.eks Biltema's Black streak remover. for å fjerne limrestene.

 

Høres det fornuftigt ut? Eller er det noen som har en bedre løsning.

 

Siden båten er registrert i skipsregisteret. Og navn endring er registrert

Så har jeg vel strengt tatt ikke lov til å bruke båten før det gamle navnet er fjernet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg fjernet reg.nr på snekka mi på følgende måte:

 

1: Varmet opp med føner. Turte ikke bruke varmepistol pga den kraftige varmen.

2: Brukte et stanless-knivblad uten holderen for å få tak

3: Dro det av, men det delte seg så jeg måtte gjøre prosedyren flere ganger.

4: Til slutt vasket jeg med rødsprit.

 

Problemet var at under reg.nr var det "en annen farge" :giggle: , så jeg satte de nye reg.nr over de gamle.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Se også denne tidligere tråden om dette: Hvordan fjerne bokstaver/navn som er påklistret skrogsiden

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Tror den fremgangsmåten du skisserer vil fungere godt, men jeg ville vært forsiktig med bruk av kvasse redskaper. Når du varmer bokstavene blir plasten ganske myk og dersom du klarer å få løsnet et hjørne, klarer du å dra dem av med fingrene. Limet blir sittende igjen, det kan du fjerne med sitrusrens (spray som kjøpes i farvehandel) etterpå. Vær forsiktig med varmen dersom du bruker varmepistol, vam en og en bokstav. Lykke til :)

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Som jeg nevner i den andre tråden, som det er linket til over, er dampvasker tingen å bruke. En slik som brukes når en skal fjærne gammel tapet.

Reklamefirmaer som driver med sånt bruker i alle fall en slik, så da regner jeg med at det er den beste metoden. Gjorde det selv på den måten da jeg byttet striper og dekaler på min båt. Om det er limrester igjenn, så tar du det bort med aseton på en microfiberklut.

Link to post
Share on other sites

Her er det mange gode råd. Siden jeg jobber med slike ting til daglig våger jeg meg frampå med en oppsummering, samt litt tilleggsopplysninger.

 

Varme er tingen som skal til for å fjerne gammel dekor. Uansett i hvilken form den forekommer så er det varme som mykgjør limstoffet slik at folien lett lar seg fjerne.

 

Hva varmen kommer fra, propanflamme (litt farlig), hårføner/varmepistol, damper (tapetfjerner) det beste kunstige eller direkte sollys ( 90 grader på, en herlig vårdag) som er det beste jeg kan tenke meg, spiller egentlig ikke den største rollen. Når vi fjerner folie fra større flater er det stort sett bare damper som blir brukt men alt annet kan brukes til små bokstaver.

 

Om limet blir sittende beror på flere ting, som type dekor, om det er kostbar (støpt vinyl som kan trenge mer varme) eller rimelig (valset vinyl som noen ganger kan fjernes uten varme), hvor lenge den har sittet m.m. Også hvilken metode som brukes ved fjerning. Man kan oppleve at limet lettere følger med på dekoren om man strekker av teksten __/ enn om man trekker den tilbake over der resten sitter __\ ( vanskelig å forklare riktig men har prøvd å forklare med å vise vinkelen).

 

Om limet sitter igjen er det flere ting man kan bruke. Er det på glass, brukes litt såpevann og en glasskrape. Ellers kan man bruke et middel basert på løsemidler av ymse slag men ikke for sterke. Noen avfetningsmidler egner seg bra men det beste er etter min erfaring noe citrusbasert. Fåes fra mange hold, 3M, Wurth, biltema m.m.(også sportsbutikker som klisterfjerner). La det virke noen minutter og skrap av med en halvhard skrape som ikke lager riper.

 

Det desidert beste middelet jeg vet om til mindre ting (siden det ikke er løsemiddelbasert og derfor skadelig) er en type viskelær rondell som kan settes på batteridrillen og ved lavt turtall skånsomt fjerner limrester uten å ødelegge verken gelcoat eller billakk. Denne er brun av farge og lukter litt som karamellpudding (vet ikke om den smaker som) og tar også mindre bokstaver om det er igjen. Fåes bl.a. på Biltema for snaue 50 lappen.

 

Lykke til.

 

Redigert. Jeg bruker aldri skarpe gjenstander til å fjerne med, bare fisker opp et lite hjørne med neglen og drar av.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Om du skal bruke kniv, så har jeg gode erfaringer med den type kniv som brukes til komfyrer. Fordelen er også godt håndtak.

 

Det er ikke mange produkter på Biltema som imponerer meg, men Label Off som de har til å fjerne limrester etc er meget bra.

 

Blir båten hetende det samme som nick`et ?

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Når det gjelder båtens navn.

 

Grunnen til at jeg nevnte skarp gjenstand. Er for start hjelp, til å få tak i merkene.

Har den forbanna uvanen at jegbiter negler

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Så på filmen Lagavulin linket til. Forsåvidt grei måte til klistremerke på 10x10 cm men helt uegnet på større ting da du ikke greier å få det varmt nok.

 

Forøvrig bruker jeg aldri varme på glass, av 2 grunner. Grunn 1. Glasset kan sprekke pga. spenninger (særlig hvis det er uherdet), grunn 2. Det er helt greit å bruke glasskrape, som er mye raskere og også fjerner evt. limrester.

 

Forsiktighet er selvsagt et must med hensyn til skade på gjenstand og person. Kjenner flere som ufrivillig er blitt blodgivere i omgang med glasskrape :rolleyes:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...